Luksusvilla med havudsigt

Da parret fik mulighed for at bygge drømmehuset, blev der ikke sparet på noget. I dag er villaen i Egå udstyret med træ fra Burma, granit fra Norge, træer fra Japan og et hav af specialløsninger.

© Gert Skærlund Andersen

Førstehåndsindtrykket er imponerende. Og ligeså anden- og tredjehåndsindtrykket, hvis der er noget, der hedder sådan. Vi er på besøg i en villa, hvor der er kælet for detaljerne og ejerne fra begyndelsen af byggeriet har afvist at gå på kompromis med hverken beliggenhed, arkitektur eller indretning.

  • Der lå et hus på grunden fra 1996. Det var vi ikke særligt begejstrede for, men stedet var dejligt. Vi fik derfor tegnet et nyt hus til grunden og rev det gamle ned. Men der var ikke plads til det hus, vi ønskede, og derfor købte vi også nabogrunden, hvor der lå et sommerhus, forklarer ejeren.

Men tilbage til førstehåndsindtrykket, som er en indkørsel brolagt med chaussesten fra Bornholm. De grå-brune sten står smukt til villaen, der er fuldmuret med Petersen Tegls Colombo-sten indfarvet i fire nuancer specielt til lejligheden.

  • Vi fik faktisk muret tre murstykker op hos Petersen Tegl, før vi besluttede os for, hvordan det skulle se ud, fortæller ejeren. Indkørslen ender i en garage med plads til fire biler – i dag er det dog kun parrets Porsche Cayenne, der er hjemme.

Føler den sig mon fremmedgjort på det Ferrari-røde gulv? Vi forlader garagen og træder ind i husets fordelingsgang, der leder os forbi et par kontorer, tilhørende parrets virksomhed, og teenagernes private afdeling hen til trappen. Og hvilken trappe: Den er snedkereret i ask og fingertappet, hvilket giver et flot flettet udtryk, og hænger kun i tre punkter, så den nærmest svæver. Ideen med at lade trappeforløbet fortsætte ud i en “svævende” afsats i gangen er elegant.

Oven for trappen ligger køkken-alrummet, hvor arkitekten fra Luplau+Poulsen har valgt en lofthøjde på seks meter.

Det åbner det i forvejen store rum op for udsigten til havet, der slår os i møde, som lå det der blot for vores skyld. En havudsigt, der i øvrigt kan nydes fra alle rum, der vender mod vandet – både i over- og underetagen. Den smukke udsigt indrammes af de store speciallavede vinduer og skydedøre i ubehandlet burmateak, som er så modstandsdygtig, at den kan tåle vind, vejr og rusk. Længere nede ad gangen finder vi opholdsstuen, hvor de store gulv til loft-vinduer for alvor kommer til deres ret. Herfra kan vi vælge at træde ud på et overdækket uderum, der ligger lidt tilbagetrukket i forhold til verandaen.

Den strækker sig langs hele husets front og er afskærmet med diamantglas uden håndlister for at sikre, at udsigten ikke bliver hverken forstyrret eller forvrænget. Vi vælger i stedet at fortsætte rundturen i det store soveværelse og bad, hvor vi igen nyder udsigten – indtil ejeren med et tryk på en knap gør vinduerne matte, så der skærmes for indsyn.

Samme smarte system er installeret ved vinduerne i forbindelse med indgangen, så man slipper for gardiner. Og så kan det i øvrigt sættes til, selv om man ikke er hjemme ... ligesom rullegardinerne og lyset kan fjernbetjenes. Der er kun én ting at sige ... sådan!

© Gert Skærlund Andersen

I køkken- alrummet er loftshøjden hele seks meter, hvilket giver en skøn atmosfære af plads, lys og luft. Spisebordet fra Erik Jørgensen har fået en særligt fremstillet plade i corian. Stolene, også fra Erik Jørgensen, hedder Flamingo og er designet af Foersom & Hiort-Lorenzen.

© Gert Skærlund Andersen

De to Poul Kjærholm-stole PK22 vender næsten demonstrativt ryggen til udsigten. Gulv til loft-vinduerne har speciallavede rammer i burmateak, som selv uden behandling kan tåle det hårde vejr ved havet. Mellem stolene et Eames-bord med guldplade. Tæppet er fra Kasthall.

© Gert Skærlund Andersen

Trappen, der er lavet af WO Interiør i Randers, er et kunstværk i sig selv. Den er fingertappet og hænger kun i tre punkter, hvilket giver indtryk af, at den svæver i rummet. Gulvet er belagt med stenen Jura Blau.

© Gert Skærlund Andersen

Kuffert-bordet i stuen er en specialbestilling fra Louis Vuitton, der har en leveringstid på 6 måneder. Sofaen er fra Eilersen og de to stk. Ox Chair er fra Erik Jørgensen. Kork-taburetterne er fra Moooi, og Arco-lampen er fra Flos. Malerier af Carl-Henning Pedersen.

© Gert Skærlund Andersen

Haven er anlagt af anlægsgartner Jesper Kristensen fra Djurs Grønt. Mange af træerne er fra Schweiz og Japan - og flere er mere end 100 år gamle. Den smukke blå-grå sten, som er anvendt både ude og inde og passer flot med betonen, hedder Jura Blau.

© Gert Skærlund Andersen

Atriumgården skulle oprindeligt rumme et bassin, men planen blev ændret. Der ligger et kar nede under stenbelægningen, som kan fyldes op ved lejlighed. Urtepotteskjuleren af Philippe Starck har indbygget lys.

© Gert Skærlund Andersen

Fordelingsgangen på førstesalen forbinder opholdsdelen med sovedelen. Her er anvendt glasplader uden håndliste for at gøre indtrykket så transparent som muligt. Maleriet for enden er af Carl-Henning Pedersen.

© Gert Skærlund Andersen

Haven foran villaen er tre-delt, således at der er mest mulig beskyttelse ud mod vandet. Tættest på huset en græsplæne med stenbed, derefter parrets private putting-træningsbane og endelig et bredt bed med hortensia.

© Gert Skærlund Andersen
© Gert Skærlund Andersen

Havet ligger få meter fra hoveddøren, så både børn og voksne nyder ofte en badetur - og derefter en afskylning under udebruseren.

© Gert Skærlund Andersen

Den smalle altan går i hele husets længde. Som afskærming er brugt diamantglas, fordi man derfor undgår den farvefortegning,
man ellers oplever med glas. Som i fordelingsgangen indenfor er der ikke anvendt håndlister.

© Gert Skærlund Andersen

I garagen holder en Porsche Cayenne. Gulvet var oprindeligt belagt med samme Jura Blau-sten, som er brugt i huset og haven. Men vejsalt og benzin-dryp ætsede stenene, som nu har fået en epoxy-lakering.