Klassisk på den unge måde

Udsigten til flere måneders omfattende renovering var ingen hindring for Birgitta og Sebastian Rind Nellemann, da de så det hvide atriumhus fra 1962 i Nordsjælland.

© Line Klein

Da Birgitta og Sebastian Rind Nellemann for første gang så det hvide atriumhus fra 1962, var de ikke et sekund i tvivl.

60’er-husets arkitektur med de rene, hvide linjer var simpelthen en enestående mulighed for at skabe en unik bolig, hvor parrets klare holdning til design kunne føres helt ud i detaljerne - både i arkitektur og indretning.

Ikke engang det faktum, at husets indvendige del stod som dengang i 60’erne og trængte til mere end en kærlig hånd, fik parret til at genoverveje situationen.

  • Vi faldt for det hvide atriumhus, der næsten ser ud som et mini-funkishus, netop på grund af facadens nøgterne stramhed. Den skønne udsigt var også et plus og en dejlig kontrast til husets stil, siger Birgitta Rind Nellemann.
© Line Klein

Farver og former spiller perfekt sammen i køkkenets spiseafdeling, hvor Birgitta og Sebastian Rind Nellemanns passion for design absolut ikke fornægter sig. Den klare reference til 50’erne og 60’erne skabes af de smukt formede, skulpturelle stole og det ovale spisebord af parrets yndlingsdesigner Norman Cherner. I loftet hænger Verner Pantons Måne-pendel. Vaserne er Rina Menardis design, og fotokunsten på væggen er af Astrid Kruse Jensen.

© Line Klein

Det minimalistiske atriumhus fra 1962 er bygget i ét plan og ligger i en klynge af 50-70 ens huse, der tilsammen virker som en lille, intim landsby.

© Line Klein

Selv om Birgitta Rind Nellemand arbejdede nogle år i restaurationsbranchen, vidste hun godt, at det på et eller andet tidspunkt var smukt design, hun ville beskæftige sig med. I 2010 gjorde hun alvor af tanken og åbnede den lille, charmerende designbutik Yellowbird i en af de gamle bygninger på Esplanaden i København. I nabobutikken holder hendes mand, Sebastian Rind Nellemann, til i sit vinotek og vinhandel Österreich.

© Line Klein

I en lille vinkel med masser af lys ved stuen var der netop plads til et mindre skrivebord, hvorfra der er smuk udsigt mod haven. Sammen med Arne Jacobsens stofbetrukne 7’er-kontorstol står design- klassikeren Home Desk designet af George Nelson i 1958. Lampen til venstre er en gammel sag, som parret har overtaget fra Sebastian Rind Nellemanns forældre.

© Line Klein

En høj åben reol skaber visuel rumdeling i den aflange stue. Bøgerne på hylderne står helt bevidst ikke på rad og række, men ligger i mange uregelmæssige bunker for at skabe mere liv. Den hvide skindsofa er fra Minotti. De to strikkede puder er designet af Judith Klingenfeld, som har lavet en kollektion særligt til Birgitta Rind Nellemanns butik, Yellowbird.

© Line Klein

Fra spisebordet er der kig helt ned til endevæggen i opholdsstuen. Længden i rummet bliver elegant understreget af de brede gulvplanker i douglasfyr. Den sorte skydedør har Birgitta og Sebastian Rind Nellemann selv sat op for at kunne dele garderoben ved hoveddøren lidt op.

© Line Klein

Et hyggeligt læsehjørne er indrettet på den anden side af reolen i stuen, hvor en indbydende læsestol i træ og flettet læder fra Minotti står. Den sorte standerlampe fra Rubens Lightning har et praktisk indbygget bord. Bag ved stolen står en hvid DAB-standerlampe fra Mekavi, og det farverige litografi på væggen er af Malene Landgren. Det ægte tæppe er et arvestykke.

© Line Klein

De gamle teaterstole faldt Birgitta og Sebastian Rind Nellemann for på en tur til Østrig. De blev designet af østrigske Roland Rainer i 1951 og hører nu til parrets yndlingsmøbler. Det hvide opbevaringsmøbel er fra Finland, og parret har herpå ladet bøger ligge fremme til fri afbenyttelse og inspiration.

© Line Klein

Det enkle og funktionelle køkken ligger i en vinkel ved spiseafdelingen og er ligesom resten af huset holdt i sort og hvidt, kun brudt af en høj barstol med træsæde fra Gubi. Køkkenet, der som huset selv danner et lille atrium, er fra italienske Boffi.