Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Huset med de lange linier

Godt gemt bag nyklippede bøgehække for enden af en vej i Aarhus ligger et nyrenoveret hus, der primært har undergået en fantastisk forvandling indenfor.

© Gert Skærlund

Huset, der har været igennem dets tredje renovering, efter at det brændte ned og blev bygget op igen i 1980’erne, er åbnet og har fået lange, lyse rum. Og resultatet passer perfekt til et par med mange børn og børnebørn.

Huset i Aarhus er fra 1960’erne, og har netop været igennem den tredje og sidste renovering, efter at det i begyndelsen af 1980’erne brændte og blev bygget op igen.

  • Vi havde set på huset, inden det brændte. Beliggenheden lige op ad skoven og det fredelige kvarter, hvor huset er det sidste på vejen, tiltalte os. Og med en voksende børneflok på fire, var huset lige det, vi drømte om, fortæller ejerne.

Oprindeligt var huset i en mere rå og robust stil efter tidens mode dengang med klinkegulve, brædder i loftet og grove, vandskurede vægge.

© Gert Skærlund

En smuk og grafisk stærk feature er tilføjet, nemlig et let glasparti med en gråsort opsprosning i jern monteret mellem trappe- rummet og det nye store alrum. Glasset får lyset fra skovbrynet til at fortsætte ind i opholdsdelen. Sofaen fra Giorgetti i læder spiller fint sammen med det koloristiske maleri af Tal R. Her ses også en af hoved- personerne i den nye ombygning: Et gigantisk multimøbel, der indeholder pejs fra Rais, tv, vinskab og på bagsiden et nyt køkken.

© Gert Skærlund

I kogenichen er emhætten integreret i modulet og hele bagvæggen monteret med en hvid glasplade til beskyttelse af væggen. Her er der også anvendt en stålbordsplade med planforsænket komfur. På endevæggen hænger et maleri af Lars Nørgaard.

© Gert Skærlund

Et kik gennem det nye hvide multimøbel fra opholdsstuen ud i køkkenet. Til venstre hænger et maleri af Mogens Andersen og til højre et af Richard Jacobsen. De lyse Dinesen-gulve i eg og listelofterne i fyr giver rummet en varm stemning.

© Gert Skærlund

Fra opholdsstuen fører en trappe op til det oprindelige tv-rum/bibliotek, der også er beklædt med olierede Dinesen-gulve. For enden af rummet er der monteret en hvidlakeret reol med skydepanel fra Porro. Hjørnesofaen, Greg, og sofabordet i valnød er fra Zanotta. Eames’ lounge-lænestol er i palisander og sort læder. Den hvide Tab-læselampe er fra Flos og tæppet, Tekla, er fra Paustian.

© Gert Skærlund

Det store badeværelse tegnet af Arkitema, er ligesom inventaret i resten af huset udført af lokale håndværkere. Inventaret er i eg og bordpladen og badekaret er i corian. Vaskene er inkorporeret i bordpladen. Trægulvet fra gangen er ført videre ind i badeværelset, så man står på et lunt gulv. Blandingsbatterierne i børstet stål er fra Vola. Det koksgrå keramiske flisegulv fra Evers ved badekarret er det samme som i trapperummet og gæstebadeværelset. Saniteten er italiensk og fra Antonio Lupi.

© Gert Skærlund

Øverst til højre i trappeløbet ligger gæstetoilettet, monteret med samme keramiske flise fra Evers som i trapperummet, hvilket skaber sammenhæng. Sanitet fra Duravit og blandings- batterier fra Vola.

© Gert Skærlund

Køkkenet er specialfremstillet af arkitekt Niels Christoffersen fra arkitektfirmaet Arkitema. Det har fronter i eg, og strækker sig parallelt med det nye multimøbel. Et eksisterende ovenlys er udvidet markant. Det er ligesom dørpartiet med jernrammer holdt i sortgråt, hvilket giver kontrast til det nye lyse trælisteloft. En række højskabe for enden af rummet ved bagdøren indeholder køle- og fryseskab og et par ovne i øjenhøjde. Bordpladen er i massiv stål og har en vask svejset deri. Spisepladsen består af et rundt cafébord i eg fra Zanotta og Cab-stole i kernelæder, tegnet af Piero Lissoni for Cassina. Den ciselerede glaspendel er fra Flos, mens det fladvævede tæppe er fra Kasthall.

© Gert Skærlund

Haven har siden 60’erne været passet og plejet efter alle kunstens regler. Terrassen domineres af et stort spisebord, Container Table fra Moooi, med plads til den store familie. Stolene i sortgrønt plast er fra Magis. En markise skærmer i de varme sommermåneder for solen.

© Gert Skærlund

Sofagruppen er placeret på den anden side af det store multimøbel mod haven. En lang sofa, Mister fra Cassina, i lyst læder er suppleret med to røde Le Corbusier- lænestole. De aflange sofaborde, Sanzeno, i glas er fra Zanotta, mens uldtæppet Tekla er fra Kasthall og bordlampen med glasskærm er fra Flos. Spisestuen for enden af rummet består af et Naan-udtræksbord i mørkbejdset eg og stole i læder med stel i poleret aluminium tegnet af Piero Lissoni for Cassina. Over bordet hænger en let Hope-pendel fra Luceplan, mens et fladvævet tæppe fra Kasthall ligger på gulvet. På den bageste væg hænger et maleri af Lars Nørgaard.

Relaterede Artikler