Huset der er gemt væk i vinmarkerne

Huset er et sjældent flot eksempel på at integrere et hjem i den omgivende natur. Tag med til italienske sydtyrol og en ung vinbonde, der har sans for design og kvalitet.

Arkitekterne BergmeisterWolf
© Mads Mogensen
En større pagt og symbiose med naturen var også udgangspunktet, da ideen til hans private hus blev født. Kunne det lade sig gøre at tegne og udtænke et hus midt i vinmarkerne? Arkitekterne BergmeisterWolf kender udfordringerne med at bygge i Alpernes kuperede og bjergrige terræn og løste opgaven perfekt, så når man forsøger at finde huset med øjnene oppe fra skråningerne, har man faktisk svært ved at se bygningen. Tagets grønne vækster hjælper på dette. Arkitekterne har designet huset på en vandret akse og ved at udnytte hældningen af bakken til at bygge på to niveauer. Nederste etage fungerer som en høj kælder, der huser arbejdspladser i forbindelse med vinproduktionen og gæsteværelser. Den øverste etage er Andreas’ mere private hjem. I den ene ende ligger hans master bedroom, kun adskilt af badeværelset med en glasdør og i den anden del ligger der et stort opholdsrum, hvor stue, spisestue og køkken smelter sammen. Her finder man også hjemmets mest særprægede installation. En såkaldt stube inspireret af områdets mere tradtionelle tilgang til design. Træmøbler i træbeklædte vægge. Det skaber stor kontrast – og måske humor – til husets fine udvalg af klassikere og nye møbler. Hvor hele tre udgaver af Ægget skaber markante indtryk. Store glasdøråbninger i stenmuren i kælderen og samme i 1.-etagen tillader fortryllende udsigt over vinmarkerne og det alpine landskab, der omgiver bygningen. Og på sådan en dag, hvor druerne lige er blevet presset, er der tid til at nyde dalens spektakulære natur.

Andreas Huber
© Mads Mogensen

Efterårets høst af druer er i hus her i italienske Sydtyrol, der de seneste ti år er vokset til at blive et virkeligt eftertragtet område for dedikerede vinelskere. Vi besøger den unge vinproducent Andreas Huber, som for nylig blev kåret som den bedste unge italienske af sin slags. Andreas har næsten vin i blodårerne, for hans familie har igennem 900 år i lige linje produceret hvide og røde vine, og den ene gren af hans familie driver et luksushotel knyttet til den gamle vingård. Andreas Huber har store ambitioner med produktionen, og han forsøger nu at konvertere den til økologiske standarder og sigter mod at nå til en produktion af biodynamisk kvalitet.

Pudderfarvede nuancer
© Mads Mogensen
Den pudderfarvede væg giver stuen et blødt og feminint præg – farven er især god til grå toner som den koksgrå sofa og det perlegrå tæppe. Sofaen er designet til huset af arkitekterne BergmeisterWolf. Puderne er fra Osborne & Little og Arcade-Avec. Tæppet Tatami er i 100 procent uld og er fra Arcade-Avec. Arne Jacobsens Ægget har ejeren valgt i hele tre eksemplarer – her i en gulgrøn nuance. Taburetten i keramik fungerer som et lille bord. Den er designet af Paola Navone for Gervasoni.

Et rum i rummet
© Mads Mogensen
Den mest forbløffende detalje i det sydtyrolske hus er ejerens ønske om at lave et rum i rummet – med kraftig inspiration fra traditionelle bondehuse i Alperne, hvor alt interiør, vægge, gulve og lofter er i træ. Denne “stube” har arkitekterne BergmeisterWolf tegnet, så de gamle håndværksideer møder moderne indretning.

© Mads Mogensen
Terrassemøbler fra Konstatin Grcic for Plank
© Mads Mogensen
Terrassen strækker sig i hele husets længde og med et hegn i nøddetræ inspireret af områdets traditionelle måder at indhegne på. Stolene Mytu og bordet Miura er designet af Konstatin Grcic for Plank.

Pink udgave af Ægget
© Mads Mogensen
En pink udgave af Ægget står i denne korridor med loftsvinduer, strategisk placeret ved boligens bibliotek.

Spisebord designet af BergmeisterWolf
© Mads Mogensen
Der er direkte forbindelse mellem køkken, spisestue og opholdsstuen, hvor den åbne pejs bliver et centrum for rummene. Den er ligesom spisebordet designet af BergmeisterWolf. Omkring står stolen Jil af Alfredo Häberli for Vitra, en Eames-stol plus en traditionel Alpe-stol fra 1960’erne. Træskålene på bordet er af Herbert Sigmund, lampen er af Tobia Scarpa for Flos og er fundet vintage.

Køkkeneø af rustfrit stål
© Mads Mogensen
Køkkenets ø er lavet i rustfrit stål og er udtænkt af arkitekterne BergmeisterWolf. For at give bedre akustik og varme til denne del af det store opholdsrum er væggene beklædt med træ. De blå glasvaser er af Paola Navone for Arcade-Avec.

Højgule fliser
© Mads Mogensen
Bade– og soveværelse er integreret, og kun en glasvæg adskiller næsten usynligt rummene. Soveværelset er holdt i lyse toner, men får ekstra lys fra de højgule fliser i badeværelset.

Puffen er designet af Paolo Haubert for Arcade-Avec
© Mads Mogensen

Både sengen og badeværelsets træarbejder er designet til stedet af arkitekterne BergmeisterWolf. Sengetæppet er fundet vintage. Puffen er designet af Paolo Haubert for Arcade-Avec. Den sorte stol hedder Hussl-St10 og er designet af Peter Hussl for Arge 2. Loftslamperne er fra Halotech i Innsbruck.