Det gamle fiskerhus

Arkitekt Jonas Bjerre-Poulsen flyttede ud af byen med kone og barn og sine bedste venner og ind i et gammelt fiskerhus i Vedbæk.

© Ranvita og Rishi

Da Jonas Bjerre-Poulsen stod i det gamle fiskerhus med små mørke og slidte rum, fik han med det samme et drømmende blik i øjnene.

  • Huset var i perfekt stand set med mine øjne. For det gav mulighed for, at vi kunne sætte vores eget præg og ikke betale for noget nyt, som vi alligevel ikke kunne lide.

For Jonas Bjerre-Poulsen foretrækker at sætte sit eget præg. Som uddannet arkitekt og design manager for Ole Palsby kan han faktisk slet ikke lade være. Huset i Vedbæk er foreløbig hans tredje hjem, hvor han har afprøvet og udlevet egne ideer.

  • Allerede de første gange, jeg besøgte huset, forestillede jeg mig, hvordan det hele skulle være. Det vigtigste for mig var at rense rummene for alt overflødigt og samtidig bevare husets sjæl. Det er en svær balance.
© Ranvita og Rishi

Arkitekt Jonas Bjerre-Poulsen fra Norm arkitekter og familien, der består af kæresten Christine og Benjamin på 2 år.

© Ranvita og Rishi

Familien ville oprindeligt fælde birke- træet, fordi de var bange for, at det tog lys, og at rødderne ville ødelægge husets fundament. I dag er had vendt til kærlighed, da træets grene og blade leger med lyset og giver spil i de hvide rum.

© Ranvita og Rishi

Den ene halvdel af køkkenet er bygget ind i væggen i stedet for uden på, og det giver en luftig fornemmelse i alrummet.

© Ranvita og Rishi

En fin detalje er den indbyggede reol, hvor skåle og krukker står på række.

© Ranvita og Rishi

Et kig fra stuen ind i køkken-alrummet, hvor spisebordet, som Jonas Bjerre-Poulsen selv har designet, viser sig fra sin bedste side. Den hvide stol er designet af Eames, den sorte Myre af Arne Jacobsen. Maleriet til venstre har Jonas Bjerre-Poulsen malet, da der manglede noget farve på væggen.

© Ranvita og Rishi

Sofabordet har Jonas Bjerre-Poulsen designet og bygget, og sofaen har han byttet sig til. I væggen til venstre er der skåret hul og isat en matteret glasplade for at give lys i spisenichen og skabe sammenhæng mellem de to rum. Lænestolen er model Ghost fra Gervasoni.

© Ranvita og Rishi

De to huse er forbundet af en mellembygning, hvor begge familier har indgang. Jonas Bjerre-Poulsen og Christine bor til højre, mens deres bedste venner bor i huset til venstre. I mellembygningen er der foruden indgang også bad og toilet.

© Ranvita og Rishi

Væggen mellem stue og alrum er delvist fjernet for at give mere dagslys i rummene. Alle vægge er malet med ekstra mat maling, som giver en mere blød luksuseffekt end plastmaling.

© Ranvita og Rishi

De rene linjer bliver brudt af et par unikke ting i træ. Spejlet har Christine arvet fra sin mormor, og stolen er en original Poul Kjærholm. På gulvet står en gammel skibsmodel, som tilfører maritim stemning til huset, der ligger to minutters gang fra vandet.

© Ranvita og Rishi

Sengen er også selvbygget med rummelige skuffer under madrassen. Det lille natbord er designet af Eames.

© Ranvita og Rishi

Badeværelset var før det mørkeste rum i hele huset, uden dagslys og med brune 70'er-klinker, men nu er det hjemmets lyseste rum. Et ovenlysvindue med spejleffekt giver kig til himmel og trætoppe, når familien børster tænder.

© Ranvita og Rishi

Det aflange spejl trækker dagslys ind i det lille badeværelse. Vaskemaskinen er skjult bag mdf-plader til højre.

© Ranvita og Rishi

Den gamle, smalle trappe er nu sort, men gennem malingen kan man fornemme de bløde, slidte trin fra tidligere beboeres færden. Stablen af Syver?stole i valnød står som dekoration under trappen.