Fantastisk to-etagers lejlighed med et mix af former og farver
Den italienske arkitekt Massimo D'Alessandro har indrettet en skøn lejlighed i det ikoniske EUR-kvarter i Rom.
Af
Et svimlende blik ned ad vindeltrappen, som forbinder to lejligheder i én.
Eksperimenterende kunstfærdigt – metafysisk & kulturhistorisk
Den italienske arkitekt Massimo D'Alessandro har indrettet en fabulerende to-etagers lejlighed i det ikoniske EUR-kvarter i Rom. Med kunstfærdige detaljer skaber han subtile referencer til områdets kulturhistoriske udvikling.

Den skulpturelle trappe er bygget i ahorntræ og er et gedigent stykke håndværk. Den trækker på en ellipse, med en meget lille akse, hvor kurven af træ og glas er på grænsen af, hvad der er fysisk muligt at realisere. Fotokunsten på væggen bag ved trappen er af fotograf Andres Serrano.
Lejlighed i historiske omgivelser
Massimo D'Alessandro er arkitekt og har sit eget studio, MDAA, i Roms charmerende bydel Trastevere. Han har for nylig indrettet en stor lejlighed i EUR-kvarteret, som er et forretnings- og boligdistrikt i den sydlige del af byen. Området er kendt for sin særprægede arkitektur, som bl.a. er portrætteret i ikoniske film som Ukendte Nætter af Michelangelo Antonioni og Medløberen af Bernardo Bertolucci. Området er desuden et historisk vidnesbyrd på Italiens forgangne fascistiske styre, fordi det oprindeligt blev grundlagt af Mussolini, som brugte området som regeringsby og udstillingsvindue. I årerne op til 1960 gennemgik stedet en stor udvikling pga. De Olympiske Lege, som i det år blev afholdt i Rom.

Entreen er karakteriseret ved en indgangsdør i træ, som forsvinder ind i vægpanelerne. Området fungerer som en transition mellem hjemmets forskellige rum.
Lejligheden i to niveauer er til sammen 450m2 stor
For nyligt købte et kunstsamler-par fra Rom to lejligheder i det berømte kvarter og henvendte sig til Massimo D'Alessandro og MDAA Studio for hjælp til en gennemgribende renovering, som kunne gøre de historiske omgivelser levende i arkitekturen og indretningen.
D'Alessandro har bundet de to lejligheder sammen til én 450 m2 stor lejlighed i to niveauer. Han har fået de to etager til at spille sammen som en helhed ved at skabe en stærk forbindelse mellem gulvet på første sal og loftet på anden sal, som begge er holdt i lyst ahorntræ. Loftet er en støbt skulpturel skal, som indeholder både lys og aircondition. Selvom det er en moderne løsning, så mimer de buede former løsninger, som man også så i 1960’erne. Gulvet udgøres af geometriske stramme mønstre mellem det lyse ahorntræ og striber af sort metal, som minder om den strenge nyklassicistiske og "fascistiske" byggestil, som var områdets oprindelige stil. Den skulpturelle trappe er et essentielt arkitektonisk element, som forbinder underetagen med førstesalen, og som også sender associationer til den olympiske fakkel.

Massimo d'alessandro er arkitekten bag den særprægede lejlighed i det historiske EUR-kvarter i Rom.

Udsynet over poolen, som ses fra køkkenet, giver genklang til 60'ernes filmiske scenografier.

Den gule sofa står som en skulptur i rummet og er tegnet af Ico Parisi. Arlecchino-lænestolen og stuebordet er tegnet af Gio Ponti i 1953. Glaslampen er lavet af det berømte glasfirma Fontana Arte. Alle møblerne kommer fra et historisk designgalleri i Rom, og tæppet er fra en privat kollektion. På væggen hænger et fotografi af Nobuyoshi Araki Molupt.

Stuen set fra oven viser et miks mellem Gio Ponti- og Ico Parisi-siddepladser, som står side om side med Edra-sofaen af Campana Brothers og et andet stuebord, Snake, produceret af Meritalia. Puffen Pouf Cactus er designet af Maurizio Galante for Baleri Italia.
Et moderne og rummeligt hjem
De arkitektoniske detaljer er artikuleret på en måde, så de underbygger rummets logik og binder hjemmet sammen. Således tillader en stor åbning mellem de to etager lyset fra overetagen at trænge ned til underetagen, og skabe en rumlig forening mellem de to lejligheder. De store vinduer viser naturen, som slynger sig lige udenfor, og virker næsten som levende tableauer. Samtidig lader de også masser af dagslys ind, som yder parrets imponerende kunstsamling retfærdighed. Som et hele repræsenterer huset et moderne og rummeligt hjem i bløde linjer, som samtidig har en række subtile henvisninger til nabolagets rige historie igennem de arkitektoniske detaljer, igennem indretningen med de typiske 30’er-agtige møbler, museumsgenstandene fra 1900-tallets Italien, samt de imponerende view ud til natur og filmiske scenarier. Sammen med parrets kunst, som ofte har et socialpolitisk budskab, skaber rummet en række metafysiske lag, som er med til at gøre forbindelsen til omgivelserne og fortiden nærmere synlig end skjult.

Spisestuen er domineret af den skulpturelle og kunstfærdige lysekrone af Johanna Grawunder. Bordet er et af 50'ernes mesterværker, og er tegnet af Gio Ponti, mens stolene er af Jacopo Foggini for Edra.

I køkkenet hersker en mere eklektisk atmosfære med design af Charles og Ray Eames for Vitra samt et rustikt træbord, som står under en Seletti-lysekrone.

Et blik fra stuen og op ad trappen viser, hvordan flere årtiers stilarter er bundet sammen i ét moderne, næsten futuristisk udtryk. Det lyse ahorn-træ binder desuden under- og overetagen sammen.

Det ene soveværelse har et orientalsk udtryk med rispapirlampen på skænken ved siden af de to kinesiske skulpturer.

Det ovale spejl forbinder det afslappede lounge-område på førstesalen med det primære soveværelse. Alle kunstfotografier er valgt af samler- parret ud fra en vision om, at de på den ene eller anden måde udtrykker sociale problemstillinger.

Badeværelset, som hører til soveværelset, er tildækket af sort marmor, som giver rummet et eksklusivt og luksuriøst præg.

På underetagen er stuen et åbent rum domineret af nogle forbløffende stykker kunst, såsom den centrale skulptur af Alberto Giacometti. Ejerne er samlere af moderne fotografier og væggene er dækket af billeder af anerkendte kunstnere fx Marina Abramovic, Nobuyoshi Araki Molupt, Robert Mapplethorpe, Nan Goldin og Vanessa Beecroft.