Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Skab Instagram-moments på arbejdet

Der er noget status i at arbejde et flot sted – og så skaber det også mere trivsel.

the krane kontor mødelokale

© Rasmus Hjortshøj

Arbejdspladsen i konstant udvikling

I slut-90’erne og gennem 00’erne havde mange arbejdspladser store, åbne kontorfællesskaber. Det har vi ikke i samme omfang i dag. Blandt andet fordi undersøgelser viste, at folk ikke var særlig produktive i dem.

I dag holdes der flere møder end nogensinde før – ofte i anderledes omgivelser. Trendekspert, Mads Arlien-Søborg fra design– og trendfirmaet Hey We Made It, har også lagt mærke til denne udvikling:

– Jeg ser det som en del af en større bølge, hvor arbejdspladsen er i konstant udvikling, og hvor virksomheder tilpasser sig de livsstilstendenser, der er.

© Rasmus Hjortshøj - The Krane i København er et af de mere luksuriøse bud på et mødelokale, som man kan booke til et vigtigt møde.

Jo mere unikke omgivelser, jo bedre

Samtidig er der i dag større opmærksomhed på trivsel fra arbejdsgivernes side. Ifølge Mads Arlien–Søborg skyldes det især, at så mange danskere er ramt af arbejdsrelateret stress. Og stress kan man forsøge at forebygge ved at fokusere på trivslen:

– Det skaber produktivitet og glade medarbejdere, hvis trivslen på arbejdspladsen er god, – og det kan unikke, originale, kreative rammer medvirke til.

Derfor er det noget, man nu i højere grad prioriterer fra virksomhedernes side. Der findes mange specielle og kreative mødelokaler og arbejdsoaser rundt i landet, som man kan booke. Virksomhederne håber så, at man kommer til at tænke nye og mere originale tanker, når man er i andre omgivelser, der er mere inspirerende.

Desuden er det oppe i tiden at skabe rammer, som stimulerer kreativiteten hos folk. Jo mere unikke omgivelser, jo bedre. Der er noget status for virksomhederne i at skabe nogle fede rammer, medarbejderne kan arbejde i.

De skal både tiltrække medarbejdere og fastholde dem. For medarbejderne er der også status i at arbejde et cool sted, der kan skabe “Instagram-moments”, fortæller Mads Arlien–Søborg.

© Gaest.com - Brotårnet på Knippelsbro i København kan man leje igennem Gaest

Vi vil arbejde i hjemlige omgivelser

I takt med at det bliver mere og mere populært at booke mødelokaler uden for arbejdspladsen, er flere muligheder og servicer begyndt at dukke op, som tilbyder mere hjemlige arbejdspladser.

For eksempel findes der en slags Air-bnb for mødelokaler kaldet Gaest. Mødetjenesten startede i januar 2017 og tilbyder leje af mødelokaler i 10 forskellige lande. Mødelokalerne er fleksible og lejes på timebasis. Gaests direktør, Anders Boelskifte Mogensen, har også et bud på, hvorfor de oplever efterspørgsel på de mere anderledes steder at bruge til professionelle formål:

– Et møde har altid to agendaer. Den ene er selve formålet med mødet, der afspejles i dagsordenen. Den anden er værdien af den interaktion, du får, når du sidder overfor dine kollegaer. Det sidste er ofte undervurderet, men begge dele er lige vigtige. Du kan læse meget mere herom på Gaest.com.

Videre kan du også få bygget dit helt eget private kontor på hjul – perfekt hvis du har et arbejde, som får dig rundt omkring i landet – eller hvis du gerne vil have skiftende omgivelser. Her kan du læse meget mere om kontormuligheden, som hedder Tiny Office.

Sidst men ikke mindst kan du også gøre brug af lokalerne ved Better Office midt på Strøget i København. Better Office er et stort co-working sted, hvor du vil møde arbejdende i mange forskellige brancher. Stedet er smukt og nøje indrettet, og kan tilpasses efter netop dine eller din virksomheds behov. Læs mere om konceptet her.

Relaterede Artikler