
Ny strategi: IKEA vil lade andre butikker sælge deres varer
Den svenske møbelgigant planlægger at lade andre netbutikker sælge varer fra deres sortiment, og dermed tjene flere penge på e-handel.
AfIKEA vil eksperimentere med at lade eksterne partnere sælge deres populære produkter. Dette er et led i en ny strategi, der skal skaffe flere digitale kunder, fortæller brand- og strategichef for Inter IKEA Group, Torbjörn Lööf til Reuters.
Siden IKEAs åbning i 1943 har de ikke på noget tidspunkt solgt deres varer gennem andre virksomheder. Men det bliver der lavet om på, når den nye strategi træder i kraft i 2018.
”På digitale platforme sælger vi kun vores produkter gennem vores eget site, og der ser vi også, at konkurrencesituationen ændrer sig,” fortæller Torbjörn Lööf.
Han vil dog ikke komme nærmere ind på, hvilke netbutikker IKEA-produkterne bliver sat til salg på.
Onlinesalget udgør i øjeblikket kun en meget lille del af IKEAs omsætning. I det seneste regnskab udgjorde e-salget kun 1.4 mia. euro af den samlede omsætning på 34.2 mia. euro.
Og selv om møbelgiganten har haft en digital vækst på 30 procent fra 2015 til 2016, vil koncernen gerne gøre en ekstra indsats på det digitale område.