Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Seriøs start til WOUD

De fleste nye designproducenter begynder med få produkter og udvider langsomt kollektionen. Sådan er det ikke med WOUD, der er braget ind på scenen med en kollektion på over 30 lamper og møbler. BO BEDRE talte med ejerne om processen.

Bag WOUD står parret Mia og Torben Koed. De har tilsammen over 50 års erfaring inden for møbel- og interiørbran- chen, hvilket har været en af årsagerne til, at den hurtige lancering har været mulig.

WOUD virker til at være kommet ud af ingenting. Hvor lang tid har I brugt, fra I fik ideen, til den første kollektion blev præsenteret? – Den første brainstorm omkring brandet startede tilbage i januar 2014. Den 1. maj blev WOUD A/S etableret med fire medarbejdere. Forårets messer var den primære inspirationskilde til den kommende 2015 WOUD-kollektion – det var også her, vores første hold af designere blev kontaktet. 8. januar i år præsenterede vi vores fulde møbelkollektion for den danske presse i København, det var samtidig starten på vores lancering. Vi har valgt at investere massivt i forårets messer, som et led i vores lancering. Northmodern-messen i København blev startskuddet, som IMM i Køln og Stockholm Furniture Fair lå lige i kølvandet på. Hvorfor har I valgt at gå ud med så mange nye produkter på en gang? – Det har siden dag et været vores strategi at lancere WOUD som et komplet møbel- og lampekoncept, hvor helheden skulle være let genkendelig. Slutbrugeren skulle også kunne se mulighederne i de enkle produkter.
Hvad er tankerne bag WOUD? – Vores mission er at skabe langtidsholdbart design i et univers, hvor hvert produkt har en mening, et formål og en funktion. Vi arbejder hårdt på at levere produkter, hvor perfektion og simplicitet skinner igennem. I vores kollektion prøver vi at bibringe et strøg af innovation, mens vi på samme tid er tro mod simpliciteten, der er forankret i den nordiske designtradition. Det kan enten være valg af formsprog, funktion eller materiale. For os skal et WOUD-design udstråle kærlighed ved første blik gennem farver, tekstiler, træ og æstetik.
Hvordan har I udvalgt de designere, I arbejder med? – Som et helt nyt firma, der ønsker at være på markedet inden for det første år, har vi haft flere specifikke krav til vores designteam. Vi ønsker at komme med et frisk nordisk designpust, der udfordrer de traditionelle former, materialer og produktionsmetoder. Det har vi opnået gennem et tæt samarbejde med helt nye, upcoming-designere fra fx Finland og Danmark. Vi har også ledt efter etablerede designere med det hjerte, vi ønsker at brande WOUD med. Skal man forvente at se lige så mange nyheder fra jer om et år? – Der kommer flere nyheder fra WOUD i løbet af 2015 – det vil primært være begyndelsen på vores accessory-linje. 2015 bliver en lang evaluering af vores kollektion, hvor vi skal tage alle lærestreger til os og justere. 2016 vil afgjort byde på nyheder, men også udvidelser til vores nuværende kollektion.

Töjbox-garderobemøbel af Made by Michael, 3295 kr.

8. Mono- loungestol af Kasper Nyman, sort udgave til 3695 kr. Alt fra Woud.

Nakki-sofa af Mika Tolvanen, fra 12.845 kr.

Virka-skænk skabt af Røpke Design, 7995 kr.

Skirt-sidebord af Mikko Laakkonen fås i to størrelser fra 2175 kr.

Gap-lampe af NUR, 1045 kr.

Fold-hylde designet af NUR, 1345 kr.

Stone-lampe designet af Phillip Bro, 2295 kr.

Relaterede Artikler