august sandgren æsker opbevaring
© Martin Juul

"Der er ting, der aldrig bliver digitale, og dem skal der også være opbevaring til"

Frontkvinderne bag August Sandgren skaber eksklusive æsker til at gemme dit rod væk i.

Eksklusive æsker

Det er dejligt at have mange ting, man holder af, men det kan hurtigt skabe rod. Vibeke Snedgaard Rafaelsen og Pia Kirkeskov Andersen har lavet æsker, der gemmer rodet væk og er i lige så høj kvalitet som møblerne i et eksklusivt hjem. Til det fik de hjælp af en gammel, dansk bogbinder ved navn August Sandgren.

På Amagertorv i København står en kvinde. Hun kigger på Illums Bolighus’ nye vinduesudstilling med Poul Henningsen-design og mørke bogæsker i læder. Kvinden hedder Vibeke Snedgaard Rafaelsen, og hun kan ikke vente med at ringe til sin forretningspartner, Pia Kirkeskov Andersen, for læderæskerne kommer fra deres unge virksomhed August Sandgren – opkaldt efter en gammel dansk bogbinder. Det er meget passende, at de står side om side med PH's design, for begge var med til at introducere Danmark for funktionalismen, der gjorde op med overflødigt pynt. August Sandgren var for bøger og æsker, hvad PH og Børge Mogensen var for møbler.

august sandgren æsker opbevaring
© Martin Juul

I en grundig research finder man guld

Men i modsætning til de andre er der kun få, der kender til August Sandgren. Indtil nu. Han døde i 1934, hans bogbinder-virksomhed lukkede ned i 1995, og derefter gik navnet i glemmebogen for de fleste. Det ændrede sig 20 år senere, da Vibeke Snedgaard Rafaelsen og Pia Kirkeskov Andersen besluttede sig for at lave eksklusive æsker, der kunne leve op til møblerne i æstetiske hjem, eksklusive hoteller og kvalitetsbevidste virksomheder. De tog hul på en omfattende research for at finde ud af, hvem der havde lavet de bedste æsker i dansk designs historie, og hvordan de gjorde. Her faldt de gang på gang over August Sandgren og blev hurtigt sikre på, at han var den bedste.

– Han findes bl.a. på Designmuseum Danmark og Det Kongelige Bibliotek. Der er skrevet flere bøger om, hvem han var, og hvad han kunne. I gamle dage sad der dekorationer på inderpermen af bøger, der skjulte samlingerne. Dem fjernede han, så man kunne se det gode håndværk, fortæller Vibeke Snedgaard Rafaelsen, der er glad for, at hun brugte så mange timer på research.

– Det er i sådan en grundig research, man finder frem til guld. Hvis alle havde vidst, hvor genial han var, så tror jeg ikke, at der var gået så lang tid, før han var blevet relanceret, forklarer hun.

Det der skulle have været inspirationssøgning, udviklede sig altså til en relancering, fordi det gav en dybde og en måde at arbejde på, forklarer Pia Kirkeskov Andersen og Vibeke Snedgaard Rafaelsen.

august sandgren æsker opbevaring
© Martin Juul

Brug for det taktile i en digital hverdag

De bogæsker, man i dag kan finde på butikshylderne, er resultatet af en lang og grundig designproces. Efter at have nærstuderet August Sandgrens gamle bogæsker, allierede iværksætterne sig med tre designere. Først udførte Diana Holstein og Anne Heinsvig et udgangspunkt til en bogæskes form og æstetik. Farvepaletten blev derefter fastsat i samarbejde med Margrethe Odgaard, og i 2017 stod æskerne klar – bundet ind i uld og læder med August Sandgren-logoet præget ind i sig.

Vibeke Snedgaard Rafaelsen og Pia Kirkeskov Andersen er ofte blevet spurgt, hvad man skal med æsker i en tid, hvor alt er ved at blive digitalt.

– Det er selvfølgelig en udfordring, men målgruppen og en række trends peger på, at der fortsat er et behov. På mit natbord ligger fx en notesbog, smykker og et par briller, som jeg putter i en æske, så det ikke roder. Det er ting, som jeg ikke tror bliver digitale. Vi tror på, at man stadig har brug for det taktile i sin hverdag. Der er noget, der ikke bliver digitalt, og det skal der også være opbevaring til, siger Pia Kirkeskov Andersen.

Inden længe kommer der æsker i nye former fra August Sandgren.

– Vi er ved at udvikle på en arkivæske, som August Sandgren har lavet. Her har vi designeren Øivind Slaatto inde over til at kigge på, hvordan sådan en skal se ud, hvis den skal give mening i dag og stadig have respekt for de gamle former og metoder, fortæller Pia Kirkeskov Andersen, der sammen med Vibeke Snedgaard Rafaelsen også drømmer om at lave en indbundet notesbog, men for nu fokuserer de på det, de brænder for og er blevet så gode til at lave – eksklusive æsker.