
Luca Nichettos design rammer helt rent
Luca Nichettos mix af italiensk og skandinavisk design rammer helt rent i disse år. BO BEDRE mødte harm i Milano til et eksklusivt interview.
Af– Skandinavisk design er næsten ikke design mere. Det er blevet en stil. Alle bruger de samme designere, og det, der engang var spændende, bliver nu mere og mere kedeligt. Den hårde opsang kommer fra den italienske designer Luca Nichetto, der er født og opvokset på øen Murano ud for Venedig, men som nu bor i Sverige med sin svenske kæreste, samtidig med at han har tegnestuer i både Stockholm og Venedig.
– Jeg har ikke noget at udsætte på kvaliteten og komforten – og det er jo også meget skandinavisk: hele tiden på den sikre side, ikke tage for mange chancer og med en gennemgående høflig tone. Men for mig handler design også om at turde tage chancer, forklarer Luca Nichetto.
Man skal pleje en succes
Hans bekymring er, at den nuværende succes for dansk design fader ud i løbet af et par år, fordi man ikke er bevidst om at pleje den. Sådan som det skete i Italien under den økonomiske krise.
– Italien var i årevis førende inden for design. Men vi blev dovne og tog det som en selvfølge, at bare der stod Made in Italy, var det så cool, at folk ville komme til os, uden at vi behøvede at gøre noget. Så kom krisen, og det har ændret alt, mener Luca Nichetto.
Hvis ikke skandinavisk design formår at forny og regenerere sig selv, er han bange for, at historien kommer til at gentage sig i Skandinavien. Han oplever, at den stigende kreativitet, der i nogle år har været, er fladet ud.
– Designprocessen i Skandinavien er så kontrolleret af markedet, at firmaer som Muuto, Hay, Gubi og &tradition mere og mere ligner hinanden. Når den ene laver en sofa, laver de andre en tilsvarende året efter. Hvor er firmaernes egne kvaliteter? Hvor er modet til at tage chancer?
Fritz Hansen tør gå nye veje
I stedet peger han på Fritz Hansen som et af de få firmaer, der går nye veje.
– De har taget en stor chance ved at få Jaime Hayon til at designe for dem. Det er lykkedes at smelte hans tilgang til design sammen med deres meget funktionelle skandinaviske måde at lave møbler, hvilket er fantastisk. Men det er en risiko, for det er to kulturer, der støder sammen, og så ved man aldrig, hvad der sker, mener Luca Nichetto.
– Jeg siger ikke, at alle designere skal lave ikoner. Det troede jeg, da jeg boede i Italien, hvor målet er at lave en klassiker. Men det sker ikke for de fleste, og da jeg kom til Sverige, indså jeg, at godt design også er at lave en funktionel lænestol. Men der skal være noget, der gør produktet særligt.
– Det synes jeg mangler i meget skandinavisk design, fordi alle går efter at ramme den særlige nordiske stil, som er en succes lige nu. Og det handler ikke kun om at bruge nye designere – det er en mavefornemmelse. Kreativitet handler om at tage chancer, slår Luca Nichetto fast.