Emil og det gode HANDVÄRK

Emil Thorup er indbegrebet af en multikunstner – manden er alt fra studievært til forfatter og arkitekt. Og nu har han netop lanceret sit eget designbrand med navnet HANDVÄRK

Hans skønne ombyggede hus pryder forsiden af BO BEDRE nr. 8, som er i handlen nu, han er forfatter, tv-vært og netop nu lancerer Emil Thorup også sit eget møbelbrand. Det går under navnet HANDVÄRK, og de første billeder fra kollektionen tegner utroligt lovende.

Emil Thorup har også allerede styr på distributionen, for han har lavet en eksklusiv aftale med Illums Bolighus om, at kollektionen vil være til salg fra d. 8. august i designbutikken. Vi mødte i forbindelse med den fine boligreportage i BO BEDRE Emil Thorup til en snak om det nye brand, inspiration og god stil mere generelt.

Hvornår fik du ideen til at starte dit eget brand op?

Ideen har faktisk altid været der, lige siden jeg var barn. Jeg har tegnet huse og møbler siden jeg var 5-6 år gammel, og nu hvor jeg har fået opført min første hus i eget design, er turen endelig kommet til møblerne. Helt konkret var det besøget på årets Salon de Mobile i Milano der fik sparket drømmen igang igen - jeg så simpelthen så mange fantastiske ting - og simpelthen så mange frygtelige møbler - at jeg besluttede at der også var plads til min eksistens. Jeg blev så inspireret af materialer, strukturer og udtryk at jeg tog direkte hjem på hotellet og tegnede hele natten. Det er faktisk stadig de tegninger der ligger til grund for konceptet bag min første kollektion - det er ret sjovt at tænke på. Selvfølgelig har en masse ændret sig i hvordan jeg producerer møblerne, men grundlæggende var ideen helt klar tilbage i Milano.

Hvorfor har du valgt at starte et nyt brand op?

Vi er i Danmark rigtig gode til at arbejde og designe i træ, men jeg savnede et alternativ, hvor andre naturmaterialer var det bærende element i designet. Jeg elsker metaller og sten og følte der manglede et brand, der stadig havde rødder i det enkle og strømlinede nordiske formsprog, men også turde kaste sig over andre materialer. Derfor skabte jeg HANDVÄRK, der er håndlavede møbler i stål, jern, messing, marmor og læder. Det er kostbare og tunge materialer at arbejde med, så jeg har måtte opfinde en ny måde at producere, samle og pakke produkterne – især da jeg eksplicit ønskede, at priserne blev holdt på et attraktivt niveau. HANDVÄRK ligger mid-market på linje med andre etablerede danske møbelbrands i samme kategori, men den strømlinede produktion fra fabrik til lager parret med egne distributionskanaler gør, at vi kan levere superhøj håndlavet kvalitet – produceret i EU under fornuftige forhold – til en meget demokratisk pris. Og det har åbenbart været den rigtige strategi, for vi har netop lavet en eksklusiv-aftale med Illums Bolighus i både Danmark og Norge - hvor produkterne lanceres 6.august.

Hvordan kom du på navnet?

Jeg bad faktisk mine følgere på sociale medier om at komme med deres bud - og det skal jeg ellers lige love for de gjorde! Jeg fik over 10.000 bud (!) på de 3 uger. De fleste af dem var sindssygt dårlige, en håndfuld var skæve, sjove og interessante - og 2 var virkelig gode. Jeg endte med at vælge det konservative - men rigtige - navn til mit brand - da mine møbler netop laves i hånden i høj håndværksmæssigt kvalitet - som jeg synes HANDVÄRK siger rigtig godt. Hvad kan vi forvente af stilen? I modsætning til mig som person, der er relativ farvestrålende og udadvendt, er det ekstremt stilsikre møbler med et internationalt snit. Der er ikke meget “new nordic” over det. Jeg vil kalde det Bauhaus og funktionalisme - designet tager udgangspunkt i funktionen - samlingerne i messingdyppet præcisionsstål er den absolut mindste mulige størrelse for at kunne holde de tunge marmorplader - de pulverlakerede metalrørs diameter er defineret ud fra holdbarhed og styrke.

Hvor får du inspirationen til møblerne henne?

Jeg kunne sige en masse om de mange rejser og inspirationsture jeg har taget, de mange andre internationale brands jeg ser op til og de personlige ideer - men grundlæggende starter jeg bare i Mies van der Rohes Barcelona Pavillion. Det er alt hvad jeg elsker, samlet under ét tag: stramme linier, marmor, stål, glas og kun det absolut nødvendige.

(ARTIKLEN FORTSÆTTER UNDER ANNONCEN)

Bruger du møblerne i dit eget hjem?

Er du gal, ja. Hele mit nyopførte sommerhus er fyldt med møblerne - og alle prototyper kommer ud og stå hos mig, inden de kommer i produktion. Det er jo den ultimative test. Kan de klare mine middagsselskaber og mine venners børn, så er de vist også gode nok til resten af verden.

Hvad regner du med at kunne tilføje designverdenen?

Designverdenen er ekstremt konservativ og især møbelbranchen er en supertanker der bruger flere år på at lave en drejning. Jeg vil differentiere mig på at have en ekstremt kort tid fra tanke og idé til produktet rent faktisk kan købes - og fordi jeg producerer lokalt og i hånden, kan jeg starte med små mængder og dermed være et organisk brand der udvikler sig på sine kunders præmisser. Derfor vil I også se flere nye kollektioner hvert år - og ikke bare én produktlancering hver 3.år.

Nu er sommerhuset jo færdigt, så hvad kommer dit næste projekt til at være?

Jeg har faktisk tegnet HANDVÄRK’s næste to kollektioner allerede - og dem er jeg i fuld gang med at udvikle. Sammen med Illums Bolighus lancerer vi i November en WHITE on WHITE edition - en snehvid udgave af møblerne med grå marmor og norsk matpoleret granit. Så mit brand er nok de næste mange års projekter - og det er faktisk helt okay. Jeg glæder mig helt vildt til at se det vokse - og vi udvider til det Japanske og Amerikanske marked allerede i starten af 2016.

Hvorfor har du så god stil?

Jeg kan garantere at det ikke er mine forældres skyld. Jeg er opvokset i et, lad os bare sige, eklektisk hjem (læs: skørt og megagrimt), så måske er det som en modreaktion på al den grimhed. Jeg var typen der altid rykkede rundt og indrettede mit værelse (det er jo den dag i dag en overraskelse for mine forældre og venner at jeg ikke er homoseksuel) - så det lå lidt i kortene at jeg ville ende med at arbejde med design, tror jeg. Ærligt talt har æstetik og minimalisme været en slags overlevelse for mig de sidste 30 år - der er så sindssygt meget kul på inde i min hjerne konstant, at jeg skal omgive mig med klare, rene linier og roligt design for ikke at brænde fuldstændig sammen. Derfor tror jeg også det overrasker mange at mit design ikke er en eksplosion af farver og spejle og vanvid, men derimod ret rent og internationalt.

Du kan se meget mere til Emil Thorups smukke møbelkollektion på hjemmesiden HANDVÄRK

Relaterede Artikler