
90 år: Nye B&O-højttalere til en kvart million stykket
Den nye, ultra-eksklusive højttaler fra Bang & Olufsen, BeoLab 90, udregner selv, hvordan lyden skal være i det enkelte rum. Den er designet i anledning af firmaets 90 års fødselsdag.
Af"Du vil bytte et par af dine børn for den højttaler"
Når et af verdens største teknologi-magasiner, Wired, bruger superlativer, er der grund til at lytte – i mere end én forstand.
"Overlad det til Bang & Olufsen, når der skal designes højttalere, som du vil bytte et par af dine børn for," skriver Wired om BeoLab 90, den seneste nyhed fra det danske firma.
Og så tænker du nok: To børn? Det må alligevel være pebret? Hvilket det er. BeoLab 90 koster en kvart millioner kroner pr. stk.
Men mindre kunne ikke gøre det på 90-års dagen for B&O's fødsel i Struer. I 1925 sad to ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen, og baksede med gamle batterier og sydende elektronik på loftet i Svend Olufsens hjem på herregården Quistrup. De kunne noget, de to – i løbet af ganske få år etablerede Bang & Olufsen sig som skabere af radioer, der var banebrydende for tiden.
Designmæssigt var B&O inspireret af den tyske Bauhaus-bevægelse, som arbejdede med en demokratisk og funktionel linje indenfor både møbler og arkitektur. Den første Beolit-radio kom på markedet i 1939.
Nazisterne var ikke glade for denne type design, så det var først efter Anden Verdenskrig, at der for alvor kom i gang i produktionen igen. I mellemtiden havde firmaet bl.a. måtte bygge sig selv op, efter at nazisterne sprængte fabrikken i stykker i begyndelsen af 1945 som hævn for flere af de ansattes deltagelse i modstandskampen.