Sommerhuset med plads til drømme og meget lidt vedligeholdelse

Det hænder, at man ankommer til et hus, hvor den grundlæggende tanke er ført hele vejen igennem – og lidt til. Sådan er dette sommerhus i Nordsjælland, hvor ejerne havde ét eneste krav: Huset skal være specielt og samtidig nemt at vedligeholde.

© Karsten Damstedt

Den flotte udstrakte gavlprofil giver en næsten bølgeagtig virkning. Bemærk den smukke kontrast i valget af sorte vinduesrammer. Ligesom naturen bliver bragt ind i huset gennem de store glaspartier, så spejles den også udefra i glasset.

© Karsten Damstedt

Huset udstråler en hård kølighed, hvor beton i kombination med store glasflader og aluminiumsrammer bringer naturen indenfor.

© Karsten Damstedt

Man kan let drømme sig bort til fjerne egne, når man sidder på sit kontor i byen og et øjeblik letter blikket fra computerskærmen på skrivebordet. Men hvor mange af os tænker sydens sol eller eksotiske rejsemål, drømmer ejerne af dette elegante sommerhus i Nordsjælland om at pakke bilen og hurtigst muligt komme op til deres sweet-spot: deres skarptskårne sommerresidens, der kombinerer træ, glas og aluminium med en skøn naturgrund omgivet af fyr, eg og bøg. Huset på 220 m2 er tegnet af Christian Cold fra arkitektfirmaet Entasis, så det på en gang springer i øjnene og smelter ind i den omgivende natur. Midlerne til at opnå denne ganske modsatrettede effekt er en målbevidst brug af materialer, strukturer og formgivning: sommerhuset består af tre bygninger – et hovedhus i beton, glas og aluminium, der har en tilknyttet sidebygning, der er beklædt med ubehandlet cedertræ ligesom annekset, der rummer garage, bådehus samt en gæsteafdeling med plads til seks personer. Ejerne forklarer, at de ønskede et hus, der udstrålede en hård kølighed, hvor beton i kombination med store glasflader med aluminiumsrammer bringer naturen indenfor – men samtidig skaber en afstand til den. Men parallelt med dette ville de også have en bygning, der byder velkommen med den varme, man traditi- onelt forbinder med sommerhuse, der som regel er bygget i træ. Valget faldt på cedertræ, der i sin ubehandlede form patinerer til en smuk grålig tone, der går perfekt i spænd med den sandede grund og fyrretræernes bark. indenfor mærker man intet til den dualisme, der præger eksteriøret. Fra man træder ind, til man bevæger sig ud på de store terrasse-områder ved stuens glas- facader er der tænkt i en helhed. Materialerne er sten, træ og metal – og der er helt konsekvent valgt sorte, grå eller hvide nuancer. soveværelser, bad og toiletter er samlet i den træbeklædte del af huset, mens hovedhuset i de hårde materialer rummer køkken og stue ud i et. loftet i køkkenet er bevidst noget lavere end i stuen, hvilket giver et naturligt flow, så man bliver ledt frem mod stuen – og mod lyset: Her føler man næsten, at man sidder under et halvtag på grund af de overvældende glasfacader, der udgør sidevæggene. Den opmærksomme læser vil nu konstatere, at familien uden tvivl har fået det specielle hus, der skiller sig ud fra andre sommerhuse, som de ønskede. Men også deres andet ønske om et vedligeholdelsesfrit hus er blevet realiseret: både træværk, aluminiumsrammer og betonmure er materialer, der patinerer på en flot og ens måde, så der ikke er brug for at male eller pudse. som familien selv siger: - Vi tager til huset for at slappe af. Ikke for at gøre rent.

© Karsten Damstedt

Det flotte kig til stuen viser tydeligt, hvordan de store vinduespartier giver en fornemmelse af at få bragt naturen helt ind i rummet. Sofa og lænestole hedder Umbria, og sofabordet Skovby - alle fra Idemøbler.

© Karsten Damstedt

Køkkenet er, ligesom de øvrige rum i huset, holdt i hvide, sorte og mørkegrå nuancer. Et helt bevidst farvevalg, der skaber en perfekt kontrast til de store og flotte lysindfald fra de store vinduespartier. Det matsorte køkken er model Unik Solid fra Svanekøkkenet, ovn og komfur er fra Siemens, og armatur er fra Hans Grohe. Gulvbelægningen, der går igen i hele huset, er store, matsorte granitfliser.

© Karsten Damstedt

Spækbrætterne er et par chop paddles, designet af Tom Dixon, som i farven minder om husets cedertræs-facade. Kaffeglas, Canteen, bruges som vase. Terrakotta-beholder er fra Menus serie Pots.

© Karsten Damstedt

Her kan man for alvor se, hvordan tag og gavl går ud i et bølgende hele. Den lidt tunge opbygning modsvares af glasset på begge sider, der giver en lethed i strukturen. De store glaspartier strækker sig hele fem meter i højden.

© Karsten Damstedt

Et flot kig gennem huset.

© Karsten Damstedt

Soveafdelingen set udefra. Cedertræet vil i løbet af de kommende år patinere endnu mere og falde mere og mere i med den sandede grund og træerne omkring.

© Karsten Damstedt

Gavlhjørnet på annekset giver et fint indtryk af den meget elegante måde, hvorpå de næsten skjulte tagrender og vægbeklædningen nærmest går ud i et på træbygningerne.

© Karsten Damstedt

Køkken og spisestue ligger i forlængelse af hinanden i hovedbygningens store rum, hvor også opholdsstuen ligger. Møbler fra Skovby Møbler købt hos Idemøbler.

© Karsten Damstedt

Den næsten transparente hovedbygning er på begge sider omgivet af brede terrasser, der indbyder til udeliv. En stor skydedør i glas giver mulighed for at åbne helt op for sommeren, når vejret er til det. Terrassen er i cedertræ, ligesom resten af træet, der er brugt til huset. Det betyder, at det vil ældes og patinere på samme måde og dermed bibeholde det ensartede udtryk.

Relaterede Artikler