Sommer på Møn

På Møn har den herboende tyske arkitekt og selvbygger, Jan Henrik Jansen, skabt et unikt fritidshus, der tager naturen, lyset og landskabet i ed.

© Kennet Havgaard

Huset ligger diskret på en lille bakketop i udkanten af et sommerhuskvarter og vender så at sige ryggen til det traditionelle sommerhusliv med larmende plæneklippere og osende grillfester.

Fra vejen er det umuligt at gætte, hvilken betagende udsigt der gemmer sig lige på den anden side af huset. Men halvvejs oppe ad bakken begynder stedets unikke karakter at gå op for én.

Huset har ikke vinduer i traditionel forstand, men derimod nogle gigantiske åbninger i facaden, der inviterer til et kig på tværs af huset ud mod det enestående mønske landskab. Huset er tegnet og bygget af arkitekten Jan Henrik Jansen, der så projektet som en god mulighed for at få realiseret nogle af sine egne ideer.

© Kennet Havgaard

Det sorte længehus rejser sig ud af engen og inviterer til indrammede kig gennem åbningerne i facaden. Husets overordnede idé har været at skabe et enkelt hus med få detaljer. Et sted, hvor sanserne og sjælen kan falde til ro uden forstyrrende elementer. Derfor har huset hverken tagrender eller nedløbsrør, og den sorttjærede træbeklædning på facaden går ud i ét med taget.

© Kennet Havgaard

Fra den store terrasse er man på første parket til et storslået panorama over den mønske natur. De to fine træstole er fundet og købt hos den lokale marskandiser i Stege.

© Kennet Havgaard

Jan Henrik Jansen Jan Henrik Jansen er født og opvokset i Tyskland, men kom til Danmark som udvekslingsstuderende for snart 15 år siden. I dag er han uddannet arkitekt MAA med afgang fra Arkitektskolen i Aarhus og arbejder som projektleder hos JJW Arkitekter.

© Kennet Havgaard

Det centrale opholdsrum har loft til kip og er opdelt i et sofahjørne med pejs og kig til landskabet samt en spiseafdeling med fritstående køkkenø og kig til haven mod syd. Vægge og lofter er filtset med en mørtel, der indeholder strandsand, hvilket giver fladerne et levende og gyldent farvespil.

© Kennet Havgaard

Spisepladsen på den anden side af køkkenøen har bord og bænk i massiv, sæbebehandlet eg. Lamperne er fra Louis Poulsen og hedder Toldbod. De små keramikskåle til fyrfadslys er lavet af keramikeren Anke Schulz fra Berlin.

© Kennet Havgaard

Kæresten Louise Wohllebe gør klar til frokost på terrassen. De hvide køkkenelementer er fra Bulthaup, der også forhandler det specielle armatur. Når dagslyset forsvinder, sørger Tolomeo-lampen fra Artemide for lys til køkkenarbejdet.

© Kennet Havgaard

Skabsvæggen i køkkenafdelingen har låger i matteret aluminium fra Bulthaup. Bag lågerne gemmer sig et kølefryseskab samt flere skabe til opbevaring af blandt andet service.

© Kennet Havgaard

Indgangspartiet giver et spændende kig til landskabet på den anden side, endnu inden man er trådt indenfor.

© Kennet Havgaard

Den 250 m² store terrasse går hele vejen rundt om huset og er nogle steder overdækket som fx her på vestsiden. Det betyder, at det altid er muligt at finde et sted med sol, skygge eller tørvejr.

© Kennet Havgaard

Gæstebadet har en formidabel udsigt til landskabet. Glasskydedøren er lavet på samme måde som dem i stuen. Rammer og dørgreb er skjult, hvilket får åbningen til at ligne ét stort glasparti. Men faktisk kan glasset skubbes til side, så gæsterne kan træde ud på terrassen og lufttørre efter badet.

© Kennet Havgaard

Mod syd kaster birketræer flimrende skygger på den overdæk-kede terrasse. Her nyder parret ofte en siesta i hængekøjen. Det er også her, middagsgæsterne søger tilflugt, når duggen falder om aftenen, eller det regner for meget til at spise i det fri.

© Kennet Havgaard

Sommerhuset har tre soverum, der alle er indrettet som hyggelige kahytter med indbyggede senge og filtsede vægge.

© Kennet Havgaard

De kønne sandstensfliser bliver brugt som belægning i både indgangspartiet og i begge badeværelser. Oprindeligt sad de på soklen af Den Sorte Diamant i København. Men kombinationen af vejsalt og frost fik dem til at smuldre, og derfor blev de pillet ned og kasseret. Jan Henrik Jansen hev stenpladerne op fra en container på byggepladsen og gav dem et nyt liv i sit selvbyggede sommerhus.

© Kennet Havgaard

Når man selv tegner og bygger, giver det mulighed for at følge projektet helt ned i detaljen som fx her, hvor to materialer forenes i et raffineret møde. Det var denne mulighed for selvbestemmelse, der ansporede arkitekten til at gå i gang med at bygge drømmesommerhuset med egne hænder.

© Kennet Havgaard

Terrassen er mere end dobbelt så stor som selve huset og bliver flittigt brugt blandt andet til den årlige sommerfest for venner og familie, hvor der traditionen tro bydes på cava ad libitum og jazzkoncert med et liveorkester.