Se kunstnerens og arkitektens sommerhus: Villa Kulla

Sommerhuset er fyldt med kontraster, genbrugsfund og hyggelig stemning.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Huset på højen

I anja blinkenbergs svenske træhus handler tilværelsen om det langsomme liv med inspiration fra den omkringliggende natur.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

En stille stund under æbletræet, som er Anja Blinkenbergs yndlingssted.

"Ingen var vilde med forandringen"

Det sortmalede træhus ligger på toppen af en lille bakke med det svenske navn Kullen, så derfor hedder huset naturligvis Villa Kulla, inspireret af Pippi Langstrømpes farverige hurlumhejhus.

Men her stopper al sammenligning også, for de danske ejere, kunstner Anja Blinkenberg og arkitekt Troels Scheel er ikke til den svenske landstil, og så har de oven i købet malet huset sort.

– Der var stor opstandelse i området, for alle andre huse her er røde og gule, og ingen var vilde med forandringen. Men når vi så minder svenskerne om, at de nordiske træhuse plejede at være tjæret sorte, førend de blev falun-røde, kan de alligevel godt forstå det og vipper smilende med hovedet, fortæller Anja Blinkenberg om parrets lille helle nogle få timers køretur nord for København.

De kommer i huset så ofte som muligt, helst hver anden weekend, plus en uge om vinteren og tre uger i træk om sommeren.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

En gammel svensk slagbænk med grå hørpuder og -hynde står ved trappen, indtil en specialdesignet bænk i metal er færdig. Egentlig er entreen ikke færdigmalet, men det lægger man ikke mærke til, da de ufærdige vægge passer fint ind. En arvet lysekrone hænger i loftet.

Træ som et gennemgående element

Boligen er omringet af en stor naturgrund, og de grønne omgivelser har sat sit tydelige præg på indretningen, hvor træ i alle afskygninger er et gennemgående element. Naturen omkring huset får lov at passe sig selv.

– Det er vigtigt for mig, at jeg hver dag kan sidde og kigge ud i luften og lade tiden gå, ellers får jeg for meget uro af alt det, jeg har gang i, fortæller Anja fra yndlingspladsen under æbletræet.

Huset på 240 m² har tag af stålplader uden samlinger på længden med inspiration fra den engelske arkitekt John Pawson og hans landhuse.

– Normalt ligger pladerne i standardstørrelser, men vi fik specialfremstillet dem i fuld længde og var utrolig heldige, at der ikke kom buler i under opsætningen, forklarer Troels.

Som kontrast til det mørke ydre har parret valgt et lyst indre: hvide vægge og blanklakerede, grå gulve, der reflekterer dagslyset fra de store vinduer, som i løbet af dagen ivrigt kaster dansende skygger igennem huset.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Lærredet er tænkt som en slags gæstebog, der kan skrives små bemærkninger og tegninger på. Træresterne er på vej til værkstedet, og stråhattene er til fælles brug, når solen bager ned over det svenske land.

"Vi kan godt lide, at det er anderledes end vores hverdag"

Anja og Troels har indtil videre brugt to år på totalrenoveringen: Al elektricitet er skiftet i hele huset, så moderne bekvemmeligheder som varme, el og rindende vand i dag fungerer, ligesom der er varme i badeværelsesgulvet.

– Det er sådan et fællesprojekt, der nok aldrig bliver helt færdigt i vores øjne, fordi vi kan blive ved med at lave om, siger Anja Blinkenberg.

Imens facaden blev lavet, blev alle vægge samtidig revet ned indenfor, og en ny planløsning blev tegnet. Hvor der før var aflukket og kun en enkelt dør, kan man nu gå rundt fra rum til rum. Åbningerne er lavet så store, som konstruktionen har tilladt det, uden der skulle opsættes nye bærende bjælker.

I stueplan stod der tre gamle, hvide porcelænskakkelovne, hvoraf en, som var i dårlig stand, blev taget ned for at give plads til en brændeovn, der hurtigere kan varme køkken-alrummet op på kolde dage. De andre to kakkelovne blev nænsomt pillet ned og bygget op igen efter at være blevet restaureret af en ældre, svensk ekspert.

– Da det er vores feriested, skal det være anderledes end hjemme, hvor vi bor til leje og med klassiske arkitekttegnede møbler. I Sverige prøver vi egne ideer af, og vi kan godt lide, at det er anderledes end vores hverdag uden at gå på kompromis med komfort og funktionalitet, forklarer Troels.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Den danske kunstner og designer Anja Blinkenberg.

"En perfekt dag forløber nogenlunde sådan her"

Parret har selv designet det store familiekøkken i den ene ende af alrummet, blandt andet med moduler fra Ikea. Kogeøen har en speciallavet rustfri stålplade med integreret vask, og al mad, der skal steges, bliver lavet udendørs året rundt i et feltkøkken med et par gasblus.

På den måde er parret kommet uden om at installere en emhætte og undgår stegeos indendørs. Om vinteren trodses sne og mørke med pandelamper og dunjakker.

– Vi kan godt lide den primitive livsstil, som naturen opfordrer til heroppe, men vi elsker også at komme indenfor til lidt luksus og varme. Og selvom huset næsten udelukkende er lavet af materialer, som vi har fået forærende ved at genbruge, hvad der blev tilovers af træ under renoveringen, har vi tilført huset moderne detaljer som varmen i badeværelsesgulvet og det helt nye køkken, fortæller Troels og fortsætter:

– Vi har tegnet det, så det er nemt at holde rent, og så vi undgår, at små landmus fester på bordene om natten og flytter ind i sokkel og bund. Derudover vil vi gerne have et køkken, hvor vi kan samles omkring bordet, når der er familie og venner på besøg, Og det sker ofte, men selvom der er masser af leben i huset, så er det alligevel som om at tempoet bliver trukket helt ud af tiden, fortæller Anja:

– Vi elsker at stå op med solen, selv når vi har fri. En perfekt dag forløber nogenlunde sådan her: Vi går ned og sætter kaffe over, og imens kanden brygger, kan man sidde i døren ud mod markerne og se på dyrerne i skovbrynet, der lister ind på marken og høre tranerne. der kommer og lander foran huset. Måske samler vi bær til vafler, som er morgenmaden, og når resten af huset vågner, sidder vi om morgenbordet under æbletræet i timer. Så "pusles" der, som det hedder på svensk – altså hygges om forskellige sysler. Nogle går tur, andre nusser rundt, tegner, læser og tilsidst drager vi samlet til søen for at bade og dase. Sådan går en hel dag, ja gerne flere, uden at tænke på tid. Det er det bedste vi ved.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Kaare Klints Safari-stol får selskab af en rispapirlampe fra Ikea, og på væggen hænger et billede fra en ny serie af Anja Blinkenberg.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Modul-fronterne er fra Ikea, de brune messinggreb fra en lokal gørtler, og Dulton-taburetternes sæder er sprøjtelakeret avocadogrønne. På væggen bag køkkenet er der isat vinduer, der blev tilovers ved ombygning for på den måde at få lys gennem hele huset.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Kubusbordet er designet af parret selv. De beige Charles Eames-stole er vintage, og den gamle lysekrone er fundet på det lokale loppis. B94-skamlerne er fra parrets fællesserie Sit-Eat-See. På væggen hænger to lamper fra Flos, som ofte flyttes rundt efter behov. Tegningerne på væggen har Anja lavet, og gulvlampen er fra hendes ungdom.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

På første sal står værelserne som små selvstændige huse, som familien kalder snorkerum, og det smukke, høje rum til kip er synligt fra sovepladserne og giver en følelse af at sove uden loft. Gulvene er også malet højblanke lysegrå her, og indretningen er meget enkel. Skulpturen er et arvestykke, og multiskamlen B94 er parrets eget design.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

På alle døre er der kroge med poser til overnattende gæster og hør-morgenkåber fra H&M Home.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

De massive egetræsstubbe har parret fået produceret som sengeborde til alle senge. Hør-sengetæppet er fra Society Limonta. Sengekappe- og hovedgærdebetræk har Anja Blinkenberg selv syet.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Sengen gør det ud for loungemøbel, når der ikke er gæster, og her læses og tages smålure. Korkskamlerne er designet af arkitekt Leif Jørgensen, og sommerkurven er fra St. Tropez i Frankrig. Velourgardinerne er fra Ikea, og keramikvaserne i vinduet er af den unge kunstner Sofi Gunnstedt. Lampen er fra Flos.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

I et af snorkehusene hænger en uro fra butikken Aura i Gilleleje, og skamlen har en af Anjas sønner lavet til hende, da han var barn.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Bruseområdet er åbent og en hjemmelavet svaber med et birkegrenshåndtag bruges til at tørre af efter badet. Zinkpladerne bliver med tiden patineret og endnu mere uens i overfladen. Brusebatteri er sammensat af dele fra Harald Nyborg og en vvs-butik. Korkskamlen er lavet af arkitekt Leif Jørgensen. Marokkanske gulvfliser i sort og cremefarvet er fra tiles.com, og håndklæderne er fra Magasin.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Blandingsbatteriet er fra Harald Nyborg og er blevet videredesignet med en klar plastslange, der udskiftes, når den bliver grim, og en lille ”vandfinder”-pind som holder slangen på plads.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Birkegrenen i hjørnet fungerer som stumtjener for badeværelsestilbehør. Den rosa føntørrer er vintage, og håndklædet er fra H&M Home.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Det store skab over vasken er indbygget i en egetræsramme i væggen og beklædt med spejle, der ligner zink – det er lavet af Anjas sønner. Vasken er af Philippe Starck, kurvene fra H&M Home, og håndklæder fra Tine K Home.

Anja & Troels' råd til huskøb i Sverige

  1. Tænk over placering, afstand til transportmidler samt transporttid, hvis du kører selv. Brug nok tid på at finde den rigtige lokation, for huse kan altid tilpasses ens ønsker og behov.
  2. Rådfør dig med og lyt til lokale byggefolk og eksperter i svenske huse omkring byggeskik og arkitektur,
  3. Vær ydmyg overfor traditioner og vaner og den skønne natur. Det synes vi gør oplevelsen bedre og det skal være grunden til at købe fritidshus i Sverige fremfor i Danmark.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Det lille legehus har før været brugt som sauna, nu bliver det brugt til opbevaring af brænde. Stolene er fra Ikea. På grunden er der desuden et lille to-plans gæstehus, som fungerer som lager, værksted og opbevaring af cykler, kajakker og motorcykler. Den ene ende af huset deler det kreative par til deres projekter, og her kan der rodes og lades stå til, uden nogen ser det.

Relaterede Artikler