Det bemærkelsesværdige sommerhus i Skagen satte arkitekten på prøve

Ét stort fællesrum skulle samle tre generationer samtidig – det satte krav til akustik og arkitektur. Kig indenfor i det imponerede sommerhus her.

Sommerhuset udefra

Drømmen var at skabe et sted med plads til en familie, hvor flere generationer kan være sammen, og hvor naturen bydes indenfor. Det er afspejlet i husets udformning og materialevalg. Som et krav i lokalplanen er facaden sortmalet for at skabe synergi med de omkringliggende huse og gårde. Tanken om at lave en naturlig overgang mellem inde og ude understreges af vinduernes massive egetræssprosser. Huset er tegnet af Mathias Brockdorff fra MDB Works, og ud over de 235 m² er der en tilhørende bygning på 50 m², der bruges til garage og udhus.

© Claus Troelsgaard
Træ tegner stilen indenfor

Træ tegner stilen indenfor med Dinesen Douglas Natur-planker på gulve og vægge, lister i loftet såvel som på flere indbyggede siddepladser. Da en af ejerne lider af tinnitus, har lyden været et afgørende designparameter, og således er der i det højloftede rum monteret en akustikdug.

© Claus Troelsgaard
Spisebord med foldestole

Sommerhuset er holdt i en afdæmpet farveskala, hvor træets lette glød, årer og knaster giver karakter. Åbenheden i arkitekturen skaber rum for et rigt familieliv om spisebordet FM 1954 fra Friis & Moltke, hvor pendlen også er fra. Foldestolene Kryss er fra Skargaarden.

© Claus Troelsgaard
Loftskonstruktionen

Det var fra starten essentielt for arkitekten at designe et hus, som arbejder med rumlighed. Den fornemmelse er iscenesat med en gennemgående, synlig loftskonstruktion, så familien overalt kan se, at de sidder under ét tag. De vandrette limtræsbånd bryder på en subtil måde vuet gennem rummet og skaber en let zoneinddeling, som er vital for at føle intimitet i det store rum.

© Claus Troelsgaard

Under ét tag

I Skagen har en familie fået et sommerhus, hvor et stort fællesrum skal samle tre generationer samtidig. Derfor har arkitekterne bag tænkt i akustik, rumlighed og naturlige materialer, så oplevelsen er både sanselig og helstøbt med plads til alle.

Trappe

For enden af trappen ses en stumtjener fra Søstrene Grene og en skulpturel skammel fra Solkilde i Tversted.

© Claus Troelsgaard
Lys træbænk

Den gennemgående lyse stil underbygges af møbelvalget, hvor bænken her er designet af Krøyer & Gatten sammen med Maxmoebel. Billedet er af Bjørn Wiinblad.

© Claus Troelsgaard
Naturlige materialer som læder og træ i indretningen

Ved at vælge naturlige materialer som læder og træ kan man skabe en taktil fornemmelse i sin indretning, som får den til at virke harmonisk.

© Claus Troelsgaard
Levende udtryk med knaster og aftegninger i træet

I stedet for maling og tapeter gør knaster og aftegninger i træet udtrykket på gulv og vægge levende.

© Claus Troelsgaard

Nordisk arkitektur

– Idéen bag den gennemgående tagkonstruktion er at skabe en helt banal følelse af fællesskab og af at sidde under samme tag, lige meget hvor du er i huset, forklarer arkitekt Mathias Brockdorff om dette bemærkelsesværdige sommerhus i Skagen, hvor han har tegnet ét stort, åbent fællesrum under en høj taghældning.

Mathias står bag arkitektvirksomheden MDB Works, og præmissen for huset var, at der skulle være plads til en familie i flere generationer. Og man kommer nemt til at tænke på de gamle vikingelanghuse, når man ser det markante hus. Men det er ingen tilfældighed, for inspirationen til det enkle udtryk er hentet i renheden og materialerne i nordisk arkitektur.

Køkkenet

I huset er køkkenet det naturlige centrum. Køkkenet er designet af Krøyer & Gatten sammen med Maxmoebel, og de hårde hvidevarer er fra Siemens. Vasken fra ONO er af kobber, mens Quooker-armaturet er af bruneret messing.

© Claus Troelsgaard
Den flydende ruminddeling i sommerhuset

Præmissen for indretningen har været at give mulighed for at skabe scenerier med masser af liv og fællesskab samt ro til tosomhed og nærhed. Derfor er der en flydende ruminddeling med visuelle koblinger mellem dem, der står i køkkenet, dem, der sidder og nyder udsigten på 1. sal, dem, der slapper af foran pejsen i stuen, og dem, der læser en bog i en solstol på terrassen. Pejsen fra Rais skaber gennemsigtighed og hygge i både stue og spisekøkken. Den skulpturelle Flagermusstol er designet af Hardoy, Bonet & Kurchan, og bagefadet på gulvet er fra en svensk gårdbutik.

© Claus Troelsgaard
Stue

Sofaen Mags Soft fra Hay er stedet, hvor familien samles og slapper af eller spiller spil ved sofabordet, der er selvbygget med træ fra et lokalt savværk. Værket er af Thomas Juul Jensen, og de runde lamper, Nuage, er designet af Nowodvorski.

© Claus Troelsgaard

Referencer til fortiden

Samtidig er huset en nutidig reference til det omkringliggende miljø og Skagens sorte periode, der varede frem til 1875. Dengang lå tjærede eller malede strå- eller marehalmstækkede huse i spredte enklaver i en lang, smal bræmme langs havet med sandstier som de eneste veje mellem huse og klitter.

Husene havde den praktiske foranstaltning, at de kunne skilles ad og flyttes, når sandet havde omkranset dem og besværliggjort tilgangen, eller når havet havde eroderet kysten.

Lille arbejdsplads i soveværelset

Selvom stedet især bruges til ferier, er der indrettet en lille arbejdsplads i soveværelset, som er et vidnesbyrd på, at al plads udnyttes bedst muligt, og at der er tænkt over, at huset skal have mange funktioner. Skrivebordet Boomeran er fra VIA CPH, bordlampen er en Archi T1, og Y-stolen er designet af Hans J. Wegner. Den lille tegning er af Bjørn Wiinblad.

© Claus Troelsgaard
Naturligt lysindfald

Et naturligt lysindfald er indtænkt i arkitekturen med smalle vinduer, der er sat ind øverst i væggen, så man ikke kan se ind. Lampen er fra Søstrene Grene, og bøjlestangen er lavet af læderstropper og et kosteskaft.

© Claus Troelsgaard
Hunden Qaya

Hunden Qaya nyder også sommerferielivet på sengetæppet fra Ikea.

© Claus Troelsgaard
Rolige linjer i sommerhuset

For at skabe rolige linjer i soveværelset er det indrettet med en bænk fra Solkilde i Tversted, der fungerer som natbord, samt et spejl fra No-name. Billedet med et cykelmotiv er af Thomas Juul Jensen.

© Claus Troelsgaard
Udsyn gennem husets langsider

Der er udsyn ned gennem begge husets langsider, hvilket er et fundamentalt greb, der binder boligen sammen og understreger den følelse af fællesskab, som Mathias har forsøgt at fremelske i arkitekturen. Samtidig fornemmer man også rytmen fra husets moduler.

© Claus Troelsgaard

Sanseligt sommerhus

Med afsæt i historien og for at forene arkitekturen med Vestkystens vilde natur og de skiftende og ofte barske vejrforhold lavede Mathias en plantegning, der var åben. De bærende dele gjorde han synlige, så de fritlagte, massive limtræsspær kunne skabe fokus på træ som et gennemgående materiale, der går i spænd med landskabet, ligesom stråtaget spiller nøje sammen med lyng og marehalm.

– Stedet skal give en oplevelse af det sanselige i at se regnen dryppe af træerne, at mærke fugten i luften, solens varme på huden samt vindens bid i kinderne. At sløre overgangen mellem natur og arkitektur har været udslagsgivende for at vælge træ. Som materiale er det taktilt, og følelsen, duften og lyden af det skaber en naturlig, varm ramme, som får arkitekturen til at virke levende, siger Mathias, der valgte at bruge douglasgran fra Dinesen, der fremstiller bæredygtigt træ fra skove i Frankrig og Tyskland.

Adgang til vandet fra huset

Fra huset er der direkte adgang til vandet, som ligger få hundrede meter derfra, og hvor familien ofte går tur.

© Claus Troelsgaard

Bæredygtig og levende arkitektur

Mathias har nemlig den holdning, at nøglen til god, langtidsholdbar arkitektur afhænger af kvalitet og de rette materialer.

– Jeg har vægtet en god træleverandør, fordi huset har store områder med synligt træ. Det er også brugt til at skabe balance i det åbne plan mellem fornemmelsen af fællesrum og hulerum. I det øjemed har jeg også måttet tænke i lyd. Med loft til kip kan der være en rungende rumklang, som ikke er hyggelig, så for at skabe en behagelig akustik er der monteret akustikdug bag loftet.

– Uagtet en loftshøjde på ca. 8 m kan man derfor stadig føle tosomhed og intimitet. Huset kan derfor både bruges til fordybelse og fest takket være bevidste arkitektoniske greb fortæller Mathias om boligen, hvor det naturlige udtryk fortsætter i indretningen, der er holdt i en lettere spartansk stil med en blanding af træmøbler fra lokale træværksteder og butikker, specialdesignede møbler, der er lavet af restmaterialer fra huset, samt arvestykker, genbrugsmøbler og danske designklassikere.

Hyggekrog på første sal

På første sal er der også en hyggekrog, hvor man kan trække sig hen, hvis man har brug for fred. Sofaen er arvet og ombetrukket, tæppet er en gave, mens pendlen er fra No-name. Familien går op i at købe lokalt, og sofabordet er fra et nærliggende savværk.

© Claus Troelsgaard
Multirum

Bag køkkenet er der skabt et multirum, hvor børn og børnebørn kan lege sammen og stadig føle sig som en del af huset og fællesskabet. Loftet her er lavere end i resten af huset for at skabe en kontrast og en intim stemning, og på den måde lever rummet op til Mathias’ ønske om at skabe et hus, hvor rummenes funktioner bliver underbygget af arkitekturen. Familien bruger tid på at fiske, og der er derfor et stativ til fiskestænger og grej. Tæpperne er købt i Kaiku.

© Claus Troelsgaard
Indbygget bænk på første sal

Huset kræver ikke så meget indretning, da arkitekturen i sig selv er både skulpturel og funktionel, som det ses på første sal, hvor man kan nyde naturen og udsigten til havet på en indbygget bænk. Her kan man ligge i fred og samtidig holde øje med resten af huset.

© Claus Troelsgaard