Arkitekttegnet fristed med plads til familieliv

I Nordsjælland ligger en gruppe sorte træhuse – ens, men alligevel lige så forskellige som deres ejere. Familien Topp Puggaard har indrettet sig, så der er tid og plads til samvær.

© Gert Skærlund

I et område i Nordsjælland lidt inde i landet, syd for Vejby ligger et nyere sommerhusområde. Her har det århusianske arkitektfirma SHL, bedre kendt som Schmidt, Hammer & Lassen, tegnet 12 sommerhuse, hvoraf de 4 nu er opført. Husene, der er opført i sortbejdset træ, ligger spredt med let hånd i det naturskønne område uden hække eller nogen form for adskillelse.

Familien Topp Puggaard faldt pladask for det hus, vi besøger her. Det var et tilfældigt smut forbi, under en pause til et fodboldstævne, som for alvor fik sat tankerne i gang. Huset stod helt færdigt, men var endnu ikke beboet.

– Vi tog en hurtig beslutning og slog til. Det hele var nyt, så vi rykkede bare ind, men skiftede blot alle lamperne ud, kommer det fra Kim Puggaard, der er direktør hos Flos Scandinavia.

– Vi faldt også for selve udstykningen, fordi det hele fra begyndelsen var lavet så stramt, ganske vist med en hel del restriktioner omkring selve beplantningen i form af birketræer og hybenroser, men også i den måde, man havde tænkt at holde området på. Græsset slås overalt som en fælles opgave af en gartner. Det betyder, at her altid er velholdt – både sommer og vinter! Der er ikke noget at holde bortset fra, at huset naturligvis en gang imellem skal males udvendigt.

© Gert Skærlund

Familien nyder at stikke af fra byen med drenge og venner, og man får med det samme fornemmelsen af afslapning, når bilen nærmer sig området.

– Skuldrene falder så dejligt på plads, og vi er straks ét med naturen og de smukke omgivelser. Det er en fantastisk fornemmelse ... hver gang, fortæller hustruen Dorthe Topp.

Det skønne ved huset er også den store loftshøjde, de lidt skæve vinkler, som døgnet rundt giver nogle spændende kik. Der går en diagonal gennem huset, som bryder loftshøjden i to. Det skaber en særlig dynamik i det store køkken-alrum.

– Vi elsker også, at huset overalt indvendigt er beklædt med lærketræ. Det giver en særlig intim sommerhushygge, som vi holder utrolig meget af. På den måde føles rummet mere intenst.

Charmerende hulestemning

Træbeklædningen indvendigt står helt uden overfladebehandling, så den bliver hele tiden en smule mørkere. Det giver en rar og supercharmerende hulestemning i hele huset.

– Vi kunne aldrig finde på at male det hvidt indvendigt – det ville være en dødssynd, pointerer parret.

Husets planlægning er enkel: Køkken-alrummet har køkken i den ene ende, spiseplads i midten og en sofagruppe for enden af det store rum. Over køkkendelen svæver en lille TV-stue, som dog mest bruges af børnene. Og så er der stadigvæk en række separate værelser i form af soveværelse, bad, kontor og gæsteværelse. Man kan blot lukke døren, hvis man får lyst til at være for sig selv for en stund.

Der er også plads både til drengene og deres venner, når de er på besøg. En hems over gæsteværelset sørger for lidt privatrum for de unge mennesker.

– En ting, som virkelig har overrasket os positivt, er det store udhæng over terrassen i hele husets længde. Vi forlænger sommeren med mindst halv-anden måned i hver ende.

Familien laver ofte mad ude i det fri, så det udendørs spisebord lige uden for køkkenet er flittigt i brug. Der er nemlig næsten altid læ her.

– Faktisk sover min søn og jeg tit herude i sommermånederne, fortæller Kim Puggaard.

© Gert Skærlund

Stuen domineres totalt af den skønne, grønne, højryggede Alcove-sofa fra Vitra. Den virker trods sin højde superhyggelig i det højloftede rum – og fungerer, som navnet antyder, som en alkove i rummet. Sofabordet med en sandfarvet stenplade fra Kettal matcher fint det råhvide vintagetæppe. Et par lette Bertoia-stole med skind afrunder gruppen. I hjørnet står den elegante Arco-gulvlampe fra Flos.

© Gert Skærlund

Køkkenet ligger i den modsatte ende af det store fællesrum – helt i hvidt, som et særligt element i rummet. Ligesom trappen op til balkonen med TV også er hvidmalet. Den hvide farve står i skarp kontrast til resten af huset, hvor alle flader er i lærketræ. Selve køkkenet er en standardløsning fra Svane Køkkenet, dog med en hvidsatineret bordplade i glas på selve køkkenøen. I den blanke overflade spejles lyset. De tre loftslamper, IC Light, er designet af Michael Anastassiades for Flos. Keramikken i køkkenet er samlet gennem en længere periode. Der er unikke vaser af Arne Bang sammen med en masse vintageting købt på loppemarkeder og på nettet.

© Gert Skærlund

Sofaen inviterer i den grad til familiehygge. Her ses også, hvordan Arco-klassikeren på marmorfod tegnet af Achille & Pier Giacomo Castiglioni virkelig får luft omkring sig i det højloftede rum. Den høje, hvide Montana-reolsøjle, Grid, understøtter også loftshøjden.

© Gert Skærlund

Den ekstra lille stue over køkkenet bruges især af sønnerne, da husets eneste TV er heroppe. Gardiner er bevidst valgt fra i hele huset. Huset ligger nemlig helt ugenert. – Vores hus ligger sidst i bebyggelsen, for enden af vejen. Her ser vi højst et rådyr eller en hare og intet andet, fortæller Dorthe og Kim.

© Gert Skærlund

Det åbne køkken får masser af lys fra de store vinduer og giver samtidig mulighed for, at familien kan tale sammen på tværs af rummene.

© Gert Skærlund

Adgangen til huset går igennem en lille niche i ydervæggen i gavlen. Herfra kan man komme tørskoet indenfor. En række Eames-stoleskaller danner en bænk til højre for indgangspartiet, og til venstre står grøntsagerne klar til at plukke og tage med indenfor.

© Gert Skærlund

Badeværelsets vægge er beklædt med små, blågrønne mosaikstifter. De giver rummet en dejlig, frisk stemning. Her er der både blevet plads til et badekar og en pæn, stor separat bruseniche. Foran badekarret står en klassisk Aalto-bænk.

© Gert Skærlund

I soveværelset er både vægge, lofter og gulv som i resten af huset i lærketræ. Standerlampen Taf designet af Barber & Osgerby bruges her som sengelys.

© Gert Skærlund

Midt i det store rum står et rundt Eames-spisebord sammen med sorte FDB-stole. Ovenover svæver den klassiske Flos-lysekrone 2097 i særudgave i kobber med 30 parfumepærer, tegnet af Gino Sarfatti. Bordet bruges naturligvis til spisning, men også til spil og samvær især i vinter-halvåret. Reolen på væggen mod værelserne består af sorte Grid-moduler produceret af Montana. Hylderne er fyldt med legetøj, bøger og spil. Den sjove Gatto Piccolo-bordlampe er også fra Flos.

© Gert Skærlund

Fra havesiden åbner huset sig i fuld højde med udsigt over markerne. Den 1,5 m dybe overdækning af terrassen skaber både læ og ly for vejr og vind. I den ene ende af uderummet står en skøn orange grill, en prototype fundet i Holland. Standerlampen ved grillen er K Tribe tegnet af Philippe Starck for Flos. Udemøblerne er fra Montana og spanske Kettal – valgt i sort, så de står roligt op mod det sorte hus. Marehalmen fungerer som et stærkt grafisk element.

Relaterede Artikler