Enkelthed og storslået natur

Først og fremmest var det en brændende lyst til at udfordre en vidunderlig naturgrund ved Odder, der fik arkitekt Kenneth Arboe til at sætte sig ved tegnebordet for et par år siden.

© Jacob Termansen

Han ville skabe sit drømmehus. Men undervejs ændrede opgaven karakter, og han endte med at bygge sine forældres drømmehus, hvor samspillet med naturen er kombineret med praktiske og økonomiske løsninger.

Det kræver mod at bygge et hus til sine forældre, for der er altid en risiko for, at det ender med at skabe dårlig stemning i familien. Men arkitekt Kenneth Arboe havde modet, da han for et par år siden gik i gang med at tegne en ny villa til sine forældre, Lisbeth og Svend Åge Studsgaard Arboe. Måske fordi han som udgangspunkt tænkte, at huset skulle være til ham selv. Han havde nemlig selv forelsket sig i den mere end almindeligt skønne grund i udkanten af Odder, der ligger omgivet af tårnhøje bøgetræer, udsyn til en rislende bæk og daglige besøg af rådyr. Kenneth Arboe boede på det tidspunkt i Aarhus, og det var på denne grund, at han forestillede sig, at hans drømmehus skulle stå i passende afstand til storbyens larm. Men da hans forældre samtidig beslut- tede sig for at flytte, for at komme tættere på børn og børnebørn, overtog de i stedet grunden. Det betød reelt, at Kenneth Arboe skulle omdefinere opgaven fra et personligt projekt til et projekt for en kunde - omend en kunde, han har et noget tættere forhold og kendskab til end normalt.
- Opgaven med at tegne og bygge et hus til sine forældre er faktisk ganske udfordrende, men det er lykkedes over al forventning - oven i købet med min far som medbygger, fortæller Kenneth Arboe med et glimt i øjet. - En anden spændende udfordring var selve grundens form og beliggen- hed tæt på skovkanten. Grunden skråner kraftigt og har form som en som- merfugl, forklarer Kenneth, der valgte at lade huset følge grunden, således at hus og grund opleves som et organisk hele. - Huset er trapezformet og udgør således den ene vinge på den sommer- fugle-formede grund. Huset skærer sig ind i landskabet, hvilket er et greb, der sikrer optimalt samspil med naturen, som på den måde kan nydes og
betragtes, uanset om man ligger i soveværelset og ser ud på skoven, eller om man befinder sig i opholdsstuen og har udkig til haven.

© Jacob Termansen

Materialemæssigt bydes der ind med et samspil mellem cedertræ, der efter planen skal have lov til at patinere, samt rå beton og gråsorte teglsten af samme aflange slags, som blev udviklet til Skuespilhuset i København. Facaderne brydes af sorte vinduespartier i en legende, dansende veksel- virkning mellem store og små ruder i forskellige formater. Huset åbner sine vinger ud mod skoven, som dermed bliver en aktiv medspiller, der ændrer karakter med årstidernes skiften. Om vinteren ser man gennem træernes nøgne grene ud på bølgende marker, mens træernes blade forår, sommer og efterår filtrerer lyset og danner en mur af grønt, gult og rødt løv. Inden døre er naturen også taget med på råd, både i forhold til vinduesplaceringer og i forhold til materialevalg, hvor det uprætentiøse igen slår igennemi skikkelse af betongulve, Troldtekt-akustiklofter og hvide vægge, der leder lyset ind i de sammenhængende rum. Et fravalg af døre eller skydedøre og flydende overgange mellem rummene giver ikke blot en fornemmelse af lys og luft, det passer også til ejernes livsstil. Her i huset er der højt til loftet og stor lyst til samvær. Derfor er husets hjerte et køkken-alrum med tilknyttet opholdsstue med direkte kig ind til soveværelset, der helt uortodokst er for- bundet med husets hall via et badeværelse.

- Huset er meget anderledes end det, vi tidligere boede i, men til trods for at det er moderne arkitektur og nye materialer, føles det varmt og hjemligt, mener Svend Åge Studsgaard Arboe, der selv har stået for mange af de håndværksmæssige udfordringer, og som også har skabt en del af interiøret - fx flere smarte løsninger i køkkenet. - Vi måtte skille os af med en hel del af vores møbler og har i stedet lavet integrerede løsninger med blandt andet en bænk langs hele væggen i op- holdsstuen, forklarer Lisbeth Studsgaard Arboe.
Det var vigtigt for projektet, at huset fremstod lyst og luftigt, og at der blev skabt et samspil mellem interiør og eksteriør. Derfor er der skåret ind til benet, og det vigtigste møbel i dag er det store spisebord, hvorfra man har en skøn udsigt til skoven og haven. Et spisebord, som Svend Aage Studsgaard Arboe i øvrigt også selv har tegnet. Det personlige engagement, og næsten to års intenst arbejde med byggeriet, giver et helt særligt ejerskab, og Lisbeth og Svend Åge Studsgaard Arboe glæder sig dagligt over de nye rammer og parret fortryder ikke, at de på nogle områder lod deres søn få det sidste ord. For målsætningen, der var at skabe et funktionelt og æstetisk smukt hjem, er til fulde blevet opfyldt, mener både Lisbeth og Svend Aage Studsgaard Arboe, der stortrives i husets favnende varme atmosfære og overflod af lys og luft.

© Jacob Termansen
Et skarpt vinklet hjørne giver huset kant på mere end én måde. De uens vinduesstørrelser er en del af husets udtryk og giver det karakter.

© Jacob Termansen
Lisbeth og Svend Age Studsgaard Arboe er lykkelige for deres lyse og unikke bolig.

© Jacob Termansen
Trappen er lavet specielt til huset og er endnu et eksempel på, at der er foretrukket gedigne materialer, der passer til naturen omkring huset.

© Jacob Termansen

Der leges med lyset flere steder i huset - fx her i soveværelset, hvor lysindtag oppe og nede og en stor lys udgang til et helt privat hjørne af haven er en flot effekt.

© Jacob Termansen
Udgangspunktet for huset var, at natur og hus skulle supplere hinanden, og det ser man allerbedst her i køkken-alrummet, hvor træerne næsten sidder med ved bordet. Spisebordet har Svend Age Studsgaard Arboe selv tegnet. Stolene er Hans J. Wegners Y-stole med lædersæder. Lampen er antik. Køkkenet fra Unoform i lyst træ står flot til bord, stole og betongulv.

© Jacob Termansen
Flere af elementerne i køkkenet har beboerne selv udtænkt - fx et smart rullemodul med udvendigt ophæng til glas, køkkenredskaber m.m.

© Jacob Termansen
Allerede fra entreen har man kig til naturen gennem stuen. Ved siden af entreen ligger badeværelset og i forlængelse af det soveværelset. En utraditionel løsning, der understreger det åbne og luftige i huset.

© Jacob Termansen
Der er tænkt fine løsninger til opbevaring af overtøj i entreen. Bænken med læderhynde er praktisk til afsætning, eller når man skal have sko på.

© Jacob Termansen
Den spanske stol af Børge Mogensen er sat op overfor et bord, der er lavet af en gigantisk kævle fra Finnerup Træværk. Pejsen, der bryder glasvæggen flot, giver god varme i vintermånederne, men fungerer også som opdeling mellem opholdsstue og spiseafdeling. Udenfor, på terrassen, er der etableret overdækket brændeopbevaring - endnu en af de mange praktiske detaljer, der er tænkt ind i huset.

© Jacob Termansen
Kontrasten mellem beton, tegl og træ står flot mod den grønne skov. Som tiden går, vil cedertræsfacaden få mere og mere karakter og dermed passe endnu bedre til omgivelserne.

© Jacob Termansen
Det var en udfordring at passe huset ind på grunden, der er let kuperet og har form som en sommerfugl.

© Jacob Termansen
Det løste arkitekten ved at lade huset grave sig ind i skrænten og bruge de skarpe vinkler til at række ud mod grundens hjørner.

© Jacob Termansen
Arkitekt MAA Kenneth Arboe skaber funktionelle rammer om folks liv ved at anvende materialer, skabe stemninger og designe unikke rum, der matcher den familie, der skal bo indenfor rammerne. - Naturen, grundens form og placeringen i landskabet samt solens vandring hen over grunden er vigtige parametre. Men også materialer og materialesammensætninger er væsentlige faktorer for mig. Der skal helst ikke være alt for mange elementer i spil. Jeg foretrækker et rent, lyst og enkelt udtryk med ærlige materialer og et naturligt og let aflæseligt udtryk, fastslår Kenneth Arboe, der også mener, at der skal være plads til smukke detaljer og leg med lys og nicher i de huse, han tegner. - Man må gerne kunne gå på opdagelse i mine projekter, og jeg bruger gerne både naturligt og kunstigt lys til at skabe rum og rammer. Derfor arbejder jeg meget med placering af vinduer, ud- og indkig, ligesom rumlighed er et vigtigt begreb for mig: Hvordan ankommer man til huset, og hvordan tager rummet imod dig? Det er spørgsmål, der skal besvares med intelligente og sanselige løsninger, mener Kenneth Arboe.