Det eklektiske hjem i Marrakech

Kom på besøg i Cassandra Karinskys eklektiske hjem i Marrakech, hvor modernitet og etnisk liv er samlet i et inspirerende miks.

Lys villa i farverige Marokko

© Gaelle Le Boulicaut

Da Cassandra Karinsky for første gang besøgte Marrakech i 1996, var hun i restaurationsbranchen og baseret I Chicago. Senere tog hendes arbejde hende til New York, Sydney og Ibiza, men minderne om Marokkos særegenhed blev hængende som et uforglemmeligt måltid. Og det varer ved to årtier efter. – Det er energien her og farverne. Men også de lokale kunsthåndværkere, der er så inspirerende. Marrakech har altid været mødestedet for kunstnere og kreative mennesker, ligesom det er en magnet for expats. Så man ved aldrig, hvem man støder ind i. I 2005 besluttede Cassandra sig for at flyde med strømmen og flytte til Marrakech. Og ikke mindst lade sig omslutte af byens magi. I starten solgte hun skræddersyede kaftaner, et forretningeventyr, der kom til at gå særlig godt, efter at skuespilleren Gwyneth Paltrow havde blogget om dem. Det satte hende på listen over must see-butikker hos enhver modeinteresseret rejsende til Marrakech. Hendes nuværende virksomhed hedder Kulchi, som betyder “alt muligt” på arabisk. Cassandras fortolkning af ordet kan opleves i hendes fantastiske showroom, hvor hun udstiller og sælger en stor variation af Marokkanske tæpper og prints designet til feinschmeckere fra hele verden. Samme blend oplever man også i hendes lyse hjem. – Efter en dag i Marrakech' souk med al dens støv og larm savnede jeg at komme hjem til et sted, hvor der var roligt. Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg som så mange andre tilflyttere har været betaget af den marokkanske te-salonindretning og boet med puder strøet på gulvet, tæpper og alt, hvad der følger af bakker og nips. Men efter nogle år her, ville jeg bare have min egen identitet og et sted, som var mig, frem for et sted, der skreg af “Hallo, se på mig og mit marokkanske hjem”. ### Hjem med plads til gæster
Cassandras hvide epoxy-gulve er ikke kun en nydelse for øjet, men skaber også en ramme, hvor fx en klassisk Bertoia Diamond-stol fra 60'erne kan udstilles sammen med mere særegne levn fra Marokkos koloniale fortid, som en firearmet messingstanderlampe i soveværelset, hun har fundet på loppemarkedet Bab el Khemis. Som enhver, der bor på en populær rejsedestination, har Cassandra ofte tilrejsende gæster, og det forklarer størrelsen på hendes spisebord, der er det største møbel i hendes luftige lejlighed. – For nyligt havde jeg 15 veninder på besøg her for at fejre en vens 50 års fødselsdag, og da jeg elsker at have gæster, gav det sig selv, at jeg skulle bo med et stort bord. Samtidig ville jeg også gerne have et sted, hvor jeg kunne sidde med alle mine papirer spredt ud overalt og gennemgå mit arbejde. En eklektisk samling af kunst på væggen repræsenterer vigtige associationer og forbindelser i hendes liv. Blandt de visuelt mest synlige er værker af kunstneren og designeren Dina Broadhurst, en ven fra Sydney. Men også malerier af hendes bror maleren Alexander Karinsky og fotografier af modefotografen Randall Bachner fra New York, som også er hendes nabo i Marrakech, pryder væggen. – Vi har en åben dør-politik her – lidt ligesom Melrose Place, men bare på Rue du Mosque. Om aftenen ved solnedgang kommer Randall forbi til en Negroni på tagterrassen, ligesom min ven og overbo Kamal, som er en af Marrakech' største restaurationsentreprenører, også altid kommer forbi. Her er et fantastisk fællesskab med mange interessante og kreative folk, og netop det gør Marrakech så magisk.

Rummeligt køkken med plads til gæster

© Gaelle Le Boulicaut

Cassandra i sit rummelige køkken, hvor tilrejsende gæster kommer forbi i et evigt flow.

Miks af materialer og stilarter

© Gaelle Le Boulicaut

Spisestuen viser essensen af Cassandras evne til at blande materialer og stilarter og skabe inspirerende liv. Læderstolene er fundet på loppemarkedet Bab el Khemis, ligesom 50'er-lamperne. Billederne på væggen skaber blandede stemninger i sammensætningen mellem moderne og ældre kunst, der tæller værker af Dina Broadhurst og Randall Bachner. Kander og vaser af lertøj er fra Tinja, og puderne er fra Maison de Vacances.

Lys stue med enkel grafik

© Gaelle Le Boulicaut

Stuen skaber med sine lyse toner og enkle grafik den ro, som Cassandra har brug for efter en dag i Marrakech' pulserende liv. Det sort-hvide maleri er af Alexander Karinsky. Med vævede tekstiler fra Maison de Vacances og Kulchi har Cassandra lavet diskrete kontraster til stuens hvide linjer. Et mørkt Beni Ouarain-tæppe fra Kulchi samler sofaarrangementet. Lampen med svingarme er fra CK Design Lighting, og ananassen af messing er fra et loppemarked.

Grøn bananpalme i stuen

© Gaelle Le Boulicaut

En hvid skænk danner udstillingssted for vaser og kander fra Tinja, samt billeder af Karen Darling. Tæppet er fra Kulchi, og gulvlampen Grasshopper fra Gubi er designet af Greta Grossman. Med en grøn bananpalme blender Cassandra naturen ind i interiøret.

Tæpper fra Kulchi i smukke farver

© Gaelle Le Boulicaut

En stabel farvede tæpper fra Kulchi står skulpturelt i gangen foran fotoet Waterfront af Eugene Tan for Aquabumps. Læderstolen er fundet på et loppemarked i Marrakech.

Køkken med sorte kakler

© Gaelle Le Boulicaut

En mørk ramme med sorte kakler og grå farve på væggen, skaber ro i køkkenet, hvor åbne hylder med farvet marokkansk keramik giver liv. Fotos med køkkenmotiver af Randall Bachner hænger som en humoristisk kommentar til køkkenstemningen. Det vævede tæppe er fra Kulchi og 50'er-stolene er fra loppemarkedet Bab el Khemis.

Soveværelse i rolige nuancer

© Gaelle Le Boulicaut

Lyst og let. I soveværelset udgør grå som nuance et roligt fundament for en god nats søvn. Fotoet Black waves er af Randall Bachner, og sengetæppet er fra Maison de Vacances. Gulvtæppet med de sarte farver er fra Kulchi. Hvide sengelamper designet af Arne Jacobsen giver en modernistisk stram kant til de bløde linjer.

Gæsteværelse med lilla print

© Gaelle Le Boulicaut

Som en blomsterbuket står lampehovederne af messing ved gæstesengen. Lampen er fundet på loppemarkedet Bab el Khemis. Printet i sort hvid og lilla er af Saad Alami, og sengetøjet er fra Balzate, mens sengetæppet er fra Maison de Vacances.

Relaterede Artikler