Den idylliske villa har fået en make-over med fokus på genbrug

"Jeg er aldrig i tvivl om, hvad jeg kan lide, og jeg går ikke i stå, hvis jeg ikke finder det, jeg vil have. Så finder jeg nye veje og muligheder og udtænker nye kombinationer."

Fredeligt skovliv i Villa Fredskov

Tæt på Jægersborg Dyrehave ligger den idylliske Villa Fredskov gemt. Husets design rummer helt særlige løsninger som en pejs i to etager. Og i Indretningen fylder specielle lamper og kunst i en rolig ramme i form af en nedtonet farveskala.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Huset har en lille gårdsplads, der rammes ind af plantekasser i jern, som Lone har fået lavet på mål.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Da huset skulle have en opdatering, blev den store pejs, som før var pudset hvid, beklædt med træ fra Belgien, ligesom den fik sorte, ildfaste sten og en jernramme i kanten. Stenene foran pejsen matcher naturligvis resten af stengulvene i huset. På væggen bagerst hænger en guldlampe fra Catellani & Smith/Anker & Co.

Byggede selv huset på 500 m2

I Villa Fredskov ved Jægersborg Dyrehave bor designeren Lone Fabricius sammen med sin mand, Henrik, der er restauratør i Nyhavn og Tivoli, samt deres hund.

Når lågerne åbner sig, fører en lille, grusbelagt vej til en gul perle af et hus, midt i den grønne skov. Man er på landet, men alligevel tæt på byen, og det har været vigtigt for parret, som begge arbejder i København. Lone er designuddannet fra Margrethe-Skolen og arbejder med indretning og designopgaver i både Danmark og udlandet.

Huset på 500 m2 i tre plan inklusive kælder med hjemmebiograf er bygget af parret selv i 1999 med hjælp fra dygtige fagfolk som arkitekt Peter Hammer. Han har tegnet huset ud fra familiens ønsker og behov, som indbefattede fire børn og to hunde.

Huset er muret og gulpudset med rødt tegltag, sprossede vinduer og mørkegrønne skodder og ligger blandt gamle, høje træer i et villakvarter. Navnet yder huset ret, da det ligger gemt for enden af en stikvej midt i en lille, fredelig skov.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Bag den enorme pejs svinger trappen op til 1. sal med soveafdeling. Trappen er beklædt med et tykt, blødt tæppe, og gelænderet er sirligt flettet i fine læderstrimler af Michael Møller fra L.M. Tapetsererne.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I opholdsstuen er der loft til kip og et stort port-inspireret vindue, hvor dagslyset vælder ind. Den store plante trives med solen og varmen i den grå urtepotte, som er fra Rabens Saloner. En sort, imponerende pendel beklædt med bladguld indvendigt hedder Dome og er fra Catellani & Smith og købt hos Anker & Co.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Væghængte reoler på stuens bagvæg har fronter af samme træ som pejsen og en ramme af jern. På en hylde står en dekorativ samling af gammelt fattigmandssølv. Maleriet er fundet på Instagram, og kunstneren bag er australske Jordy Kerwick.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Den gyldne læselampe fra Restoration Hardware skaber luksuriøst liv sammen med plaid og puder fra Society samt en sofa fra Eilersen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I en karnap i opholdsstuen er der lavet en læderhynde på mål fra L.M. Tapetsererne. Lampen er fra Design By Us.

Makeover, der tog hensyn til klima

Siden børnene er flyttet hjemmefra, har huset fået en makeover med fokus på genbrug og miljø. Da familiens hus stod færdigt i 1999, var indretningen baseret på, at der var små børn, og samtidig præget af trends og datidens boligstil med toner fra det hvide, lette sommerliv i Frankrig, hvor familien har sit andet hjem.

– Det fungerede og var smukt, og vi har da også valgt at genbruge en masse fra den periode. Der er jo en historie bag alt, hvad man finder til sit hjem gennem årene, siger Lone.

For nylig var tiden dog inde til at ændre hjemmet, for når man som Lone altid er i bevægelse, er det vigtigt med forandring, men med tanke på at genbruge alt, hvad der kunne genbruges.

– Vi bliver nødt til at tænke genbrug og nye måder at forandre eksempelvis hjem på pga. det fokus, vi endelig har fået på klima og miljø, siger Lone.

Selve arbejdsprocessen har Lone med sig fra modeverdenen, og hun har den holdning, men også vane, at det er lige så godt at vælge bælte ud fra kjolen som kjole ud fra bæltet – her er der ingen regler, og idéer skabes og forkastes lige hurtigt igennem processen.

– Jeg er aldrig i tvivl om, hvad jeg kan lide, og jeg går ikke i stå, hvis jeg ikke finder det, jeg vil have. Så finder jeg nye veje og muligheder og udtænker nye kombinationer. Jeg giver sjældent op, når jeg har sat mig noget for, og det har sikkert givet mange grå hår i hovedet hos vores håndværkere, griner Lone.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Køkkenet fra Funktion Køkkener har familien haft alle år. Det blev malet i en ny farve fra Farrow & Ball fra Tapet-Cafe, ligesom der blev ændret en smule i kombinationen af opbygningen af modulerne. Bordpladen i beton er fra Kustomhouse, og køleskabet, hvis metaloverflade skaber en flot modernitet, er af mærket Sub-Zero. Lamperne over køkkenøen er fra Møller & Rothe, og de giver et moderne spil til de gamle franske Jieldé-væglamper over komfuret.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Køkkenalrummet har loft til kip og åbent ildsted i hjørnet ved spisepladsen. Her spiser Lone og Henrik til daglig, og når den store familie er samlet. Stolene Beetle fra Gubi har Lone fået lavet i forskellige grønne tekstiler, og det runde spisebord i træ og beton er fra Eberhart Furniture og købt hos Paustian. Lampen over bordet hedder Bomma og er fra Anker & Co, og det runde sisaltæppe fra On The Rugs har Lone selv farvesat.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Soveværelset er holdt næsten udelukkende i grønne nuancer. Tapetet på væggen bag sengegærdet er fra Behangfabriek i Holland og fundet på Instagram. Sengelamperne Bestlite er designet af Robert Dudley i 1930’erne og fremstillet hos Gubi. Sengen er fra Tempur, og sengebordene er fra Restoration Hardware. Gardinerne i tung velour er fra Garant. Det øverste sengetæppe er lavet af gamle sarier og er fundet i Cannes.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En lille lounge er skabt i forlængelse af soveværelset, og her kan man slappe af foran ilden i pejsen, der ligger i forlængelse af pejsen i underetagen. Det er altså en pejs i to etager.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Den bløde polstrede stol fra CasaShop er stor og bred og hedder Den Trætte Mand og er designet af Flemming Lassen i 1935. Standerlampen er fra Studio Oliver Gustav, og kunstværket i den smalle sølvramme er af den koreanske kunstner Minjung Kim.

Iøjnefaldende lamper sætter tonen for interiøret

Lones yndlingsfarve er grøn, og netop de grønne toner går igen i hele huset.

– Man kan sige, at naturen og skoven udenfor er en direkte inspiration. Med de grønne toner i blade og buske året rundt har jeg næsten et forhold til vores træer, siger Lone, som har planlagt, at hvert et træ skal krammes farvel, den dag de flytter fra huset.

Hele huset er indrettet med plads omkring møblerne og med meget brug af træ. Samtidig er der kontraster i form af godt dansk og italiensk design. Kunst er en stor del af familiens interesse, både malerier, litografier og fotokunst. Hvis det er muligt, vil de altid gerne møde kunstneren bag deres værker, så de får en oplevelse af personen.

Lamper og lyssætning er også vigtige, og her er parret enige om, at lamper gerne må være iøjnefaldende og specielle. Ofte er interiøret tilpasset efter dem. Lone designer og producerer også selv – gerne ting og detaljer, hun mangler og ikke kan finde. Så får hun det lavet i de materialer og i den kvalitet, hun kan lide. Nu, hvor alle børn er flyttet, er huset næsten blevet for stort.

– Godt nok er vi ofte samlet her, men med et par af børnene boende i udlandet er det ikke så ofte, at der er fuldt hus, som før, og det er et stort hus at holde. Vi vil gerne bo mindre og have mere tid til at dyrke kunst, kultur og musik og til at lave egne projekter, siger Lone, for hvem det grønne er en vigtig del af hverdagen. Men måske København en dag med alle sine smukke grønne tage bliver den nye udsigt for parret?

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De hvide porcelænsvaske på ben og armaturer er fra Fired Earth og er genbrug fra husets tidligere badeværelse. Med det nye tapet fik vaskene nyt liv og et helt andet udtryk. Lamperne på væggen er Bestlite fra Gubi, og de runde spejle over, som også er fra Gubi, er designet af Jacques Adnet i 1950.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I det store badeværelse er væggene beklædt med struktureret vaskbart tapet fra Behangfabriek i Holland. Lone har fundet det på Instagram og faldt fuldstændig for farverne og mønsteret med de smukke blomster. Badekarret er beklædt med sort, stilig marmor. Lone har selv syet hørgardinerne, som er valgt for at skærme og samtidig lade lyset brydes af strukturen i stoffet.