
Nyt ikonisk design i Sydney
Danske 3XN står bag det nye fiskemarked i Sydney, hvor skandinaviske traditioner er i højsædet.
Af — 08. november 2018Dansk design skal pryde Sydneys havnefront
Det danske arkitekturfirma 3XN blev udvalgt til at designe det nye fiskemarked i Sydney, hvor opgaven lød på at skabe en offentlig attraktion, med bæredygtighed som en vigtig parameter. Kravene var høje og forventningerne store, da det nye fiskemarked er Sydneys største offentlige byggeinvestering, siden Jørn Utzons ikoniske Operahus.
LÆS OGSÅ: Design-gigant fejrer 100 års fødselsdag
Sydney Fish Market er en af Sydneys vigtigste destinationer for både lokale og besøgende, derfor har 3XN en ambition om at skabe mere end blot et fiskemarked. Markedet skal først og fremmest være et kulturhus, der rummer Sydneys mangfoldige liv, og samtidig skaber et offentligt rum, der åbner Blackwattle Bay for lokale og besøgende udefra.
3XN har hentet inspiration fra hvordan markedspladsen har set ud igennem historien på tværs af kulturer. Ifølge Kim Herforth Nielsen, der er stifter af 3XN, vil den nye markedsplads være et vigtigt ikon for Sydney og skabe et socialt knudepunkt for byer verden over. Derfor er en vigtig målsætning for designet, at det skal bevare den autentiske følelse af et marked, hvor der er nærhed og fleksibilitet.