Med Inderhavnsbroen er de københavnske brobyggere i mål. Se alle de nye broer her

Inderhavnsbroen fra Nyhavn til Holmen fuldender netværket af broer i hovedstadens havn.

Inderhavnsbroen fra Nyhavn
© BO BEDRE

Inderhavnsbroen har været længe undervejs. Konstruktionen af broen begyndte i 2011. Broen skulle have været færdig i 2013, men den åbnede først for offentligheden 7. juli 2016.

Undervejs krakkede broens første entreprenør Pihl og Søn, et par af motorerne til broens lukkesystem blev oversvømmet under en storm, og broarmene viste sig at være konstrueret forkert, så broen ikke kunne lukke.

Folkeliv på Inderhavnsbroen
© BO BEDRE

Det var københavnerne dog tilsyneladende fløjtende ligeglade med, da den 180 meter lange fodgænger- og cykelbro åbnede d. 7. juli.

Både københavnere og turister flokkedes med kameraer og selfiestænger for at prøve den nye bro, der er en vigtig brik i det store netværk af broer i København havn. Samtidig er det den bro, der fuldender hele bropuslespillet.

Christiania bike broen
© BO BEDRE

Inderhavnsbroen bliver først officielt indviet d. 19 august 2016.

Det forhindrer ikke, at der allerede nu er er livlig trafik og veritable cykelvæddelløb på broen mellem Christiania Bikes fra den ene kaj til den anden.

180 meter Inderhavnsbro
© BO BEDRE

Med sin strategiske placering mellem Nyhavn og Holmen er det Inderhavnsbroen, der for alvor skal gøre Holmen attraktiv for besøgende og nytilflyttere.

En anden officiel vigtig funktion er også at gøre Den kongelige Opera på Holmen "landfast" og tilgængelig fra Københavns indre by.

Det er den nu med et større brosystem, der også omfatter de mindre nyåbnede broer: Trangravsbroen og Proviantbroen.

Det 3 nye broer i Københavns havn
© Københavns kommune
Trangravsbroen
© BO BEDRE

Få meter fra Inderhavnsbroen ligger den tredelte Trangravsbroen. Den fører over den kanal, der hedder Trangraven, og ligger for enden af Christianshavn Kanal.

Trangravsbroen har tre broklapper. To af dem kan lukkes op for sejlende trafik.

Proviantbroen
© BO BEDRE

Få hundrede meter fra Trangravsbroen på vej ud til Den kongelige Opera på Holmen ligger den ligeledes nyåbnede Proviantbroen. Den fører gående og cyklende trafik hen over Proviantmagasingraven.

Polterabend på Inderhavnsbroen
© BO BEDRE

Proviantbroen og Trangravsbroen er dog kun satelitter i forhold til Inderhavnssbroen, der med sine brede cykelstier celebrerer København som en cykelby.

Panorama
© BO BEDRE

Inderhavnsbroen åbner også op for nogle spektakulære panoramaer.

Det har konstruktionen af broen taget højde for med flere rekreative udsigtsbalkoner, der giver nogle gode photo opportunities ind mod blandt andet Nyhavn.

Kyssebroen
© BO BEDRE

Inderhavnsbroen har allerede fået et kælenavn. Den kaldes nemlig også for kyssebroen.

Navnet kommer af, at Inderhavnsbroen er noget så sjældent som en skydebro. Broen åbner ved, at det midterste brofag køres ind i et leje længere inde mod land. Lejet kan du se på billedet herover.

Med den tunge, der bevæger sig på plads i et et leje, kunne broen egentlig lige så godt kaldes for tungekysbroen - eller det, der er værre. Men det er nok for hård kost for turister og bureaukrater i Københavns kommune.

Lad os dog se, hvad folkeviddet ender med at døbe broen med det lidt kedeligt klingende navn: Inderhavnsbroen.

Det grå krigsskib
© BO BEDRE

Inderhavnsbroen kan ikke undgå at blive et stort aktiv for København. Det er dog ikkr først og fremmest på grund af sine æstetiske kvaliteter. Det skyldes snarere de funktionelle egenskaber og broens vigtige infrastrukturelle beliggenhed i det centrale København.

Den gråmelerede bro giver mest associationer til de grå krigsskibe, der af og til stadig ligger til kajs ude på Holmen.

Inderhavnsbroen fremstå heller ikke lige så ikonisk som de to indbyrdes beslægtede broer, Knippelsbro og Langebro, med deres irgrønne betjeningstårne.

Inderhavnsbroen er snarere i sin upyntede fremtoning i familie med Bryggebroen, der forbinder Kalvedbod Brygge og Islands Brygge i den anden ende af Københavns havn.

På de følgende billeder kan du se flere snapshots af alle de københavnske broer, der indgår i det nu færdiggjorte bronetværk.

Cirkelbroen
© Flickr.com v/ August Fischer

Perlen blandt de nye havnebroer er uden tvivl den meget originale og maritime Cirkelbroen.

Cirkelbroen ligger på Christianshavn for enden af Christianshavns Kanal lige over for Den sorte Diamant.

Olafur Eliassons bro
© BO BEDRE

Cirkelbroen er tegnet af den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson.

Cykelslangen
© BO BEDRE

Cykelslangen ved indkøbscentret Fisketorvet på Kalvebod Brygge hører strengt taget ikke til i netværket af havnebroer i København.

Beliggenheden tæt på Københavns havn og Bryggebroen samt det faktum, at Cykelslangen - som de andre nye broer - også er øremærket til cykler, gør dog broen til en naturlig del af samme københavnske brovision.

Knippelsbro
© BO BEDRE
Langebro
© BO BEDRE
Bryggebroen
© BO BEDRE
Inderhavnsbroen
© BO BEDRE

Er du interesseret i flere tekniske detaljer om Inderhavnsbroen, Trangravsbroen og Proviantbroen, kan du læse mere på dette faktaark fra Københavns kommune.