Guide: sådan sover du bedre

En god nats søvn betyder meget for vores helbred og velbefindende. BO BEDRE guider dig her til, hvordan din nattesøvn kan blive bedre.

LUK LYSET UDE

© Brigitta Drejer

Brug gerne store gulvlange gardiner, der lukker lyset ude og sørger for du ikke bliver forstyrret af lyset i løbet af natten. Derudovre giver de lange gardiner en form for hotelstemning derhjemme.

Læs hele boligreportagen her: Mit hjem er mit designhotel

IKKE FOR SENT I SENG

© Georg Jensen Damask

Sørg for at komme i seng i ordentlig tid. Gå ikke i seng senere end kl. 22:00, og husk derefter skal du gerne have 8-9 timers søvn, "Liquid Stripe" sengetøj fra 1490 kr., Georg Jensen Damask

MOTION ER GODT, MEN....

© Georg Jensen Damask

Dyrk ikke motion lige før sengetid. Motion i løbet af dagen er vigtig for en god natssøvn, men hvis du dyrker motion lige før sengetid kan kroptemperaturen have svært ved at falde.

ET VARMT BAD

© By Nord

Et varmt bad inden sengetid hjælper dig til at føle dig afslappet og forbedrer dig til en god nats søvn, bademåtte 60 x 100, 299 kr., By Nord

INGEN VAND FOR SENGETID

© Georg Jensen Damask

Drik ikke noget lige inden du går i seng, så er der en risiko for at vågne midt om natten og skulle på toilettet, "Facet" sengtøj, fra 1200 kr., Georg Jensen Damask

DROP ELEKTRONIKKEN

© IKEA

Sluk for al elektronik, så det ikke forstyrer dig om natten. Det er også en dårlig idé at tjekke telefonen inden sengetid, fordi det kunstige lys vil forværre din nattesøvn.

MØRKE FARVER

© Broste Copenhagen

Indret med mørke farver i soveværelset for et roligt look. Et godt råd er ikke kun at vælge mørke farver. Husk at blød udtrykket med lyse farver og tekstiler.

DEN HELT RIGTIGE SENG

© Georg Jensen Damask

Mange par sover i samme seng, men faktisk er det vigtigt at finde den helt rette seng til jer hver især. Der er stor forskel på, hvordan vi sover og derfor skal vores senge også være forskellige. Find den rigtige seng og sæt to enkelt senge sammen til en dobbeltseng, "Arne Jacobsen" sengtøj, fra 1200 kr., Georg Jensen Damask

LUFT UD

© Broste Copenhagen

Pas på ikke at have det for varmt i soveværelset. Varmen forstyrre søvnen og kroppen har svært ved at falde til ro i varme omgivelser. 13-18 grader er en optimal temperatur i soveværelset. Derudover er det vigtigt at få frisk luft ind i soveværelset, så luft gerne ud hver morgen.

TEKSTILER I SOVEVÆRELSET

© Tia Borgsmidt

Brug mange forskellige tekstiler i soveværelset. Invester i et stort lækkert sengetæppe. Det virker indbydende og giver dig lyst til rent faktisk at ligge dig i sengen, når du skal sove.

Læs hele boligreportagen: Rækkehus indrettet med nyt design og genbrug

OVERHOLD SENGETIDERNE

© Georg Jensen Damask

Prøv at holde konsekvente sengetider. Stå op og gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. På den måde tilpasser du kroppen til dine rutiner og det vil blive lettere at falde til ro.

INGEN KAFFE

© Bloomingville

Drik ikke te, kaffe eller andre koffeinholdige drikkevarer. Undgå også at spise søde sager inden du går i seng. Sukkeret får dit blodsukker til at stige og forstyre din søvn.

Relaterede Artikler