Montana farver ©

Montana har udvidet med 3 helt nye farver udviklet af ingen ringere end Margrethe Odgaard

Det var med fuldt overlæg, at den på én gang energiske og rolige nuance 'Acacia' ikke var en del af den oprindelige farvepalet, Odgaard skabte for Montana i 2019. Men nu er tiden moden!

– Farver er flygtige og næsten umulige at indkapsle, men når det en sjælden gang lykkes, så er det som at indfange en lille smule magi. Det er derfor, jeg aldrig bliver træt af at lede, fortæller designer og farveekspert Margrethe Odgaard, der har udviklet tre nye farver til den omfattende farvepalet, som hun har skabt for Montana Furniture.

I mere end 20 år har den efterspurgte designer arbejdet fokuseret med farver, og erfaringen har fået hende til at tænke på farver som en slags energi.

– Farven er jo ingenting uden lyset! Det er først, når lyset brydes i overfladen af et materiale, og lysets bølger absorberes eller reflekteres, at farven opstår i vores øjne. Når jeg anskuer det sådan, bliver det logisk for mig, hvorfor farver har sådan en stor virkning på os, både sanseligt og emotionelt, for vi lever jo af lysets energi, mener Margrethe Odgaard.

– Farven er kubens fjerde dimension, påstår designer og farveekspert Margrethe Odgaard, der har fremtryllet tre nye farver som supplement til den farvepalet, som hun tidligere har udviklet for Montana Furniture.

Den danske virksomhed, der siden 1982 har specialiseret sig i at fremstille modulære systemer, der føjer et element af leg til indretningen, har netop taget kuben til sig og har ved hjælp af farver løftet et geometrisk element op i en højere sfære – den sfære, hvor følelserne og stemningerne befinder sig.

De tre nye farver, der således føjes til Montanas eksisterende palet, er blevet navngivet Acacia, Ruby og Clay, og der er tale om tre blide og opløftende farver, som alle har potentialet til at påvirke vores humør og generelle velvære.

– Det er tre meget poetiske farver, som på hver sin måde bringer en blid og opmuntrende varme til rummet. Det skulle gerne være farver, som man har lyst til at opholde sig sammen med, og som man ikke sådan lige bliver færdig med at sanse. Den lyserøde Ruby er en blanding af friske bær og sød hvid chokolade. Det er en positiv og harmonisk lyserød, der vil fylde i rummet uden at tage for meget plads. Den solgule Acacia er på én gang energisk og rolig. Den er lysende varm uden at overvælde, som en kapsel af varme dufte og gylden aftensol. Endelig er der Clay; en farvet grå, som er smuk i al slags lys. Ydmyg og stolt komplementerer den lysets bølger i et underspillet, men kvalitativt udtryk, som er sanseligt beroligende og velgørende, forklarer Margrethe Odgaard om de tre nye farver.

Hun har udviklet de tre farver ud fra sin samling af pigmenter, som hun har rørt op til forskellige malinger og malet op på papir.

– Det var vigtigt for mig at udvikle farver, som rent koloristisk tilføjede nogle nye kvaliteter og muligheder til den allerede eksisterende palet. Samtidig skulle de nye farver kunne bruges og matches på kryds og tværs med resten af den store Montana-farvepalet, så de virkede som naturlige tilføjelser. Jeg malede ret mange farveprøver op og diskuterede løbende med Montana undervejs. Da vi havde besluttet os for, hvilke farver vi gerne ville gå videre med, fortsatte udviklingen med at få overført mine håndrørte farver til en stabil industriel lak, før vi endelig stod med de færdige farver i hånden, uddyber Margrethe Odgaard, der arbejder med farverne ud fra en både poetisk og videnskabelig vinkel.

– Jeg plejer at tale om farver som den emotionelle del af en struktur eller som kubens fjerde dimension. Hvis man fx sætter tre fuldstændig identiske kuber ved siden af hinanden med samme mål i højde, bredde og længde og i samme materiale, ja, så er de ens og fylder lige meget i rummet. Men maler man så disse kuber i forskellige farver såsom svagt lysegul, knaldrød og dyb mørkeblå, så sker der en optisk og energimæssig forandring. Kuberne fylder helt enkelt ikke længere det samme i rummet rent optisk, og vi vil lige pludselig føle os mere tiltrukket af én kube frem for de andre. Det er det, som farver kan. De er vanvittig effektive til at kommunikere med vores følelser, fortæller Margrethe Odgaard.

– Det er faktisk først i nyere tid, at der for alvor er begyndt at komme forskning inden for farve. Der er fx forskning, som viser, at mennesket bliver nedtrykt og deprimeret i fraværet af naturlige farver, og at forekomsten af naturlige farver omvendt forstærker vores tilhørsforhold til omgivelserne. En række undersøgelser viser faktisk, at der er evidens for farvers indflydelse på vores humør, præstationsevne og købsbeslutninger. Men det er forskning, som er svær at forholde sig til, når man står som udøver og skal arbejde med farve. Der er dog nogle tendenser, som er alment accepterede som retningsgivende i arbejdet med farve, bl.a. at varme farver træder ind i rummet og virker nære, hvorimod blå farver træder ud af rummet og virker fjerne, siger Margrethe Odgaard, der gerne vil have os til at være lidt modigere, når det gælder farvevalg.

– I mine øjne er Montana et inspirerende brand, netop fordi de tør og vil farver, og de går “all in” på farveuniverset. Jeg tror, at det er vigtigt, at der er flere brands, som viser vejen ved at turde bruge farver i deres billedmateriale og markedsføring. Og så skal vi huske, at maler vi en væg i en modig farve, så kan den males om. Vi skal vove lidt mere, end vi gør, for det er som bekendt ikke i de sikre valg, at de store oplevelser ligger og venter – ligesom med så mange andre ting her i livet.

Glæden ved farver deler Margrethe Odgaard i høj grad med Montana, hvor man ikke ryster på hånden, når man giver den indsigtsfulde farveekspert frie hænder til at lege med farvepigmenter.

– Samarbejdet med Montana er præget af stor tillid. Montanas design-og produktudviklingsteam med direktør Joakim Lassen på sidelinjen har løbende været med i udviklingen af farverne for at sikre, at de nu også udstråler Montanas identitet og går godt i spænd med resten af farvepaletten, men ellers har processen bygget på en tiltro til mine evner, fortæller Margrethe Odgaard, der tilbage i 2018-19 udviklede en ny og omfattende farvepalet, hvor man lod nogle huller stå åbne, så der senere kunne tilføjes nye farver.

– Jeg kunne godt lide tanken om, at paletten ikke var et facit, men løbende ville kunne forandres. Fx var det et strategisk valg i lanceringen af den store palet at fravælge en mættet gul farve, fordi jeg ønskede at skabe fokus på de mere grumsede gule såsom Cumin og Amber. Så den nye gule Acacia var helt oplagt som tilføjelse i den nye opdatering. Personligt holder jeg desuden selv meget af varme grå nuancer, så den lerede varme grå Clay har også længe været et ønske fra min side, understreger Margrethe Odgaard.