Trend: Japanske toiletter hitter på de danske badeværelser

Et hot emne for tiden er ét, som de færreste taler højt om. Deres toiletvaner.

Danskerne vil have japanske toiletter

Den japanske stil er med sin minimalisme, rene linier og naturmaterialer meget oppe i tiden. Og faktisk spiller Japan også en rolle ude på badeværelset.

De japanske douchetoiletter har nemlig gjort deres indtog på de danske badeværelser, og rykker ved det grundlæggende forhold, vi som danskere har til vores toilet og ikke mindst, toiletpapir.

Et douchetoilet er et high-tech-toilet, som kort og godt skyller dig bagi, tørrer dig og har varme i sæderne – for at nævne et par af de mange funktioner.

Geberit

© Geberit

Danskernes toiletvaner er under forandring

Hos den schweiziske VVS-leverandør Geberit, som var de første til at sælge douche-toiletter i Danmark, kan de melde om en stærkt stigende interesse for luksustoiletterne med skyllefunktion og de tror på, at interessen slet ikke er stagneret endnu.

– Vi kan helt klart melde om en stigende interesse og efterspørgsel for douchetoiletter i Danmark. Den har især taget fart inden for de seneste par år. Der er en del andre europæiske lande såsom Schweiz, hvor douchetoilettet er i op mod hver femte hjem. Den tendens tror vi også, at vi vil se i Danmark i de kommende år, fortæller Nina Slothuus Nielsen, head of marketing hos Geberit.

Også andre leverandører oplever den samme tendens.

– Siden 2015 har vi 14-doblet vores salg af douchetoiletter. Vi ville gerne bag om tallene og finde ud af noget om bevæggrundene. Og vi kan nu ud fra undersøgelsen (foretaget af YouGov og BilligVVS) konstatere, at hele 39 procent af de 18 til 29-årige bekymrer sig særligt om hygiejnen på toilettet, og hver femte unge respondent i undersøgelsen er positivt stemte over for at vælge et douche-toilet. Denne type toilet er jo netop kendt for at medvirke til en bedre renlighed, så det giver ret god mening, fortæller Sebastian Vikkelsøe-Engelbrecht, digital salgschef i BilligVVS.

Fokus på renhed og velvære

Det er ikke så underligt, at det lige præcis er den japanske stil, der hitter i Skandinavien.

– Japan er det land i verden, udover de skandinaviske lande, hvor indretningen ligner den danske mest. Den er minimalistisk, naturlig, lys og præget af en mangeårig designtradition. Æstetik, orden og høj kvalitet er gennemgående, forklarer Nina Slothuus Nielsen, Geberit.

Hun fremhæver også hygiejne som en bærende faktor i douchetoiletternes udbredelse.

– På badeværelset er der fokus på renhed og velvære. Her er douchetoilettet, der rengør dig med vand det klart vigtigste element. Japanerne er nok det folkefærd, der går mest op i hygiejne og renhed, og derfor er det heller ikke underligt, at det er her, man først har set douchetoilettet udbrede sig.

Mindre rumskib, mere design

Dog er det ikke de klassiske japanske toiletter, vi ser i Danmark, for de minder i mange tilfælde om rumskibe med musik og tusindvis af knapper, fortæller Nina Slothuus Nielsen:

– Design en vigtig faktor for os danskere, og her er mange af de douchetoiletter, vi ser på det danske marked med helt fremme. Tager man f.eks. det nye Geberit AquaClean Sela toilet, er designet helt rent og strømlinet med lækre detaljer af krom. Pludselig bliver toilettet ikke et neutralt objekt på badeværelset, men et lækkert stykke design. Geberits toiletter er udviklet i Schweiz, og det er helt tydeligt at deres sans for stil, design og kvalitet ligger meget tættere på danskernes smag, end de japanske rumskibe gør, slutter hun.

Geberit

© Geberit

Relaterede Artikler