Ny undersøgelse: Så mange danskere har købt kopier af danske designklassikere

Design af Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Kay Bojesen topper listen over de mest købte kopier.

"Det er jo billigere"

Sådan lyder en af de primære årsager til, at danskerne køber kopier af kendte, danske designklassikere. Men at investere i et originalt design handler om mere end bare økonomi, forklarer RettighedsAlliancens direktør, Maria Fredenslund:

– Det er også et spørgsmål om tilvalg af etik, sikkerhed, bæredygtighed og tradition. Kopimøbler er ikke produceret efter samme standarder som originalerne og kan være decideret farlige at have stående i hjemmet, ligesom de oftest ikke produceres under ordentlige vilkår.

Alligevel viser en undersøgelse foretaget af YouGov at hele 11 procent af de adspurgte danskere har købt kopivarer inden for de seneste fem år, mens 19 procent forventer at gøre det inden for de næste to år.

© Getty Image

Den danske designbranche udfordres

Den voksende interesse for kopivarer udfordrer den danske designbranche. Udover at det naturligvis har økonomiske konsekvenser for de originale producenter, så er der også andre områder i branche, der påvirkes, fortæller General Counsel ved Louis Poulsen, Kristoffer Mejborn:

– Vi har gennem årtier udviklet og værnet om den kvalitet, æstetik og funktionalitet, der er i vores lamper. De er mere end et produkt – de er en del af en historie og vores fælles, danske kulturarv. Når man køber kopier af vores lamper, rammer det flere generationers arbejde, og det udfordrer den fortsatte bevaring og udvikling af håndværket.

Konsekvenser og risici

Men er danskerne klar over konsekvenserne ved at købe og ikke mindst sælge kopivarer?

Ifølge de adspurgte forbrugere køber de oftest design-kopivarer på DBA, Facebook og fysiske loppemarkeder. Dermed er mange danskere med til at bryde loven, da det er ulovligt at videresælge kopivarer, når først man har erhvervet sig disse.

For at imødekomme det tydelige behov for viden om risici og konsekvenser ved køb og videresalg af replika udgav RettighedsAlliancen i samarbejde med designbranchen sidste år flyeren “Hvorfor originaler?”