Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Forsker: Sådan vil krisen ændre vores forbrug

Det bliver nogle andre ting, vi bruger vores penge på, efter coronakrisen har bidt sig fast.

De nye forbrugsmønstre

Hvordan kommer danskernes forbrug til at se ud, nu hvor vi pludselig står midt i en økonomisk krise?

Det spørgsmål har forfatter og fremtidsforsker ved Fremforsk - Center for fremtidsforskning Jesper Bo Jensen nogle kvalificerede bud på.

For at forstå fremtiden, må vi ofte starte med at kigge på fortiden. Der er mange paralleller at drage til tidligere tiders kriser, senest finanskrisen.

– Det vi kan se er, at hver gang vi har en krise, der er dyb nok, ændrer vi måden, vi forbruger på.
Finanskrisen ændrede vores forbrug. Kriser ændrer grundlæggende ved de ting, vi foretrækker, de ting vi holder af at købe, forklarer Jesper Bo Jensen.

– Vi går fra den store luksus til den lille luksus. Fra at købe meget store og meget dyre varer, til at købe små ting. Hvor vi før ville investere i et nyt køkken, køber vi i stedet en ny dims til køkkenet for at opgradere.

Sådan er det hver gang, vi har en alvorlig krise, forklarer han. Men der er også noget, der bliver særligt for lige præcis denne krise.

By Wirth

© By Wirth - Det er produkter med et naturligt look og i naturlige materialer, som træ og læder, vi kommer til at gå efter som forbruger.

Det endelige dødsstød til ‘brug og smid væk’-kulturen

Efter finanskrisen oplevede blandt andet Ikea et stort boom, fordi her kunne man få noget flot, som ikke kostede alverden. Dét kommer ikke til at ske igen efter denne krise, mener Jesper Bo Jensen.

I stedet vil vi se, at de sidste års store fokus på bæredygtighed har sat dybe spor i vores bevidsthed som forbrugere og vi vil i stedet gå efter noget, der kan bruges i flere år og noget, som ældes med ynde.

– Vi tænker alle pludselig over, om det nu er en god idé at købe noget, som kun kan bruges én gang og så smides væk, forklarer han.

Han svarer dermed også på et spørgsmål, som har været på manges læber den sidste tid: vil krisen skubbe bæredygtighed som fokus af pinden?

– Det der sker lige nu og her er, at der ikke er så mange, der tænker på bæredygtighed, fordi der foregår så meget andet. Hvis det ikke var for Dronningen, der lige fik bæredygtighed tilbage på dagsordenen med sine udtalelser til Politiken, så har vi ikke talt så meget om bæredygtighed på det sidste. Men det kommer vi til igen, forsikrer Jesper Bo Jensen.

Hvor bæredygtighed før var noget, vi meget eksplicit talte om, og som brands og firmaer positionerede sig på, på en næsten pompøs måde, vil fokus på bæredygtighed i stedet blive en hygiejnefaktor, en grundtone i alt hvad vi foretager os og alt hvad vi køber.

– Det kommer til at være en underliggende præmis for alt, hvad vi foretager os. Det bliver en grundstemning af: vi kan lige så godt købe noget, der er holdbart, i ægte og naturlige materialer.

TAKT Cross Collection

© TAKT - Danske TAKT er relativt ny på designscenen og har skabt en kollektion af solide møbler i FSC-certificeret træ, mærket med EU-blomsten og ud fra et generelt princip om bæredygtig produktion.

Relaterede Artikler