Agnes og Kim på Vesterbro
...kunne lyde som en ny reality tv-serie, men er den reelle virkelighed for den kendte modemand Kim Grenaa og bullterrieren Agnes. Tag med ind i en lejlighed af usædvanlig kaliber.
AfErik Rimmer

©
Birgitta Drejer
Agnes bestemmer her. Det har hendes ejer for længst erkendt, og selv om han sætter grænser op, som feks. at indtagelse af en nyindkøbt lys stofbetrukket chaiselong er forbudt, ja, så respekterer hun det faktisk, når han er i lejligheden. Men rengøringen kan fortælle en helt anden historie om den nye yndlingssoveplads ... Sådan er bullterriere - og Agnes er en af de mest charmerende af slagsen. Da vi dumper ind en søndag eftermiddag i midsommerens veksling mellem hidsige byger og stærk sol, møder vi en typisk udgave af Kim Grenaa, der næsten bedst udtrykkes med den engelske ord “spotless”, selv om han lige er landet fra Tyskland og et udfordrende job som stylist på Hugo Boss’ forårsmode 2015. “Uden pletter”, som er det hans eget hjem, der bliver karakteriseret. Det er lykkedes på lige over 80 kvadratmeter at få skabt en lejlighed, der er sjældent indbydende. Her er alt til én, to - kæresten Morten bor her også - eller såmænd også mange, når dørene ud til altanen bliver foldet sammen, og inderummet bliver multipliceret. Boligen syner også af mere, fordi han bruger det effektive trick, det er at sætte store spejle op, som forstørrer rummene, og når han samtidig har barberet møbleringen ned, så der er god plads omkring elementerne, giver det luft og højt til loftet.
- Jeg hylder det princip, at kommer der en ny ting ind, skal der en ud, siger Kim Grenaa, der er knap så konsekvent, når det gælder tøj.
- Min største indretningsudfordring er faktisk mit tøj, som jeg på grund af mit erhverv har det med at købe rigeligt af, men jeg har løst det ved at have sæsonens tøj i lejligheden og så andre årstiders i kælderen. Og så flytter jeg bunkerne frem og tilbage hver 3. måned. Mine mange bøger har jeg desværre ikke fået plads til endnu, og jeg savner at have bøger omkring mig, så det bliver nok det næste, jeg vil prøve at få skabt rum til. I det mindste nogle af dem.
Kim Grenaa købte lejligheden sidste år efter en skilsmisse. Han blev tiltrukket af, at boligen ligger i den eftertragtede del af Vesterbro i København, lige ved Kødbyens mange fristelser og om nogle år med metroen lige uden for døren. Det var dog altanen. der i sidste ende gjorde udslaget. Det at kunne åbne dørene her øverst oppe er alle pengene værd. Et hjem betyder alt for ham. Måske fordi han flyttede hjemmefra, da han kun var 14, og boede de første år på en ungdomspension, og hans første værelse her blev indrettet som et hjem, hvor billeder blev sat i ramme, og der var ordentligt og rart at være. Hans stil nu er et miks af dansk design med fund af gamle ting. Det kan man skrive om mange danskeres hjem, men sjældent ses det så sikkert som her. Han har fået etableret en stor skydedør ind til soveværelset, så der kan laves mad, uden at osen senere skal inhaleres igen. Skydedøren har røgfarvet film på, som giver en flot effekt til køkkenets grønbrune toner. I soveværelset har han fået fremstillet et lille smalt bord for enden af sengen, præcis bredt nok til en computer, så hvis man er flere, der skal arbejde i lejligheden, kan man finde fred her. Men det er ikke her, at Agnes søger hen. Hun er ikke helt tilfreds med BO BEDREs forstyrrende elementer, så hun fortrækker ind til naboen og sidder småbjæffende udenfor og venter. Her bor Uffe Buchard, den anden del af Grenaa Buchard. At de to
modebosser ikke kun arbejder sammen, men også bor dør om dør, har vennekredsen fundet morsomt.
Foto:
De flotte kaktusser er fra Vallensbæk Kaktusgartneri, og chaiselongen af Rune Bruun Johansen.

©
Birgitta Drejer
Kim Grenaa har gennem 17 år været en af modebranchens førende personer som den ene del af firmaet Grenaa Buchard, der ud over at stå for det internationale magasin Dansk arbejder med førende modebrands i ind- og udland. Bullterrieren Agnes nyder penthouse-lejligheden på den trendy del af Vesterbro, hvor hendes herre sidder i Savbukkestolen af Wegner. Kvadratmetermæssigt er lejligheden på beskedne godt 80, men helhedsindtrykket betydeligt større - foldedørene ud til den store altan er med til at give dette billede.

©
Birgitta Drejer
Kaktusser passer til hans temperament. De kræver ikke den store pasning, men tilfører hjemmet grafisk stringens og karakter. De er fra Vallensbæk Kaktusgartneri. Fotoet bag er af Alastair Ohilip fra Etage Projects.

©
Birgitta Drejer
Her ses det lille smalle sofabord, som han har fundet i Roxy Antik. Uldtæppet er fra Illums Bolighus, og benene tilhører Agnes.

©
Birgitta Drejer
Kim Grenaa bruger konsekvent små bakker til at holde styr på ting og nips. Praktisk i entreen til solbriller og punge - lampen er fra Le Bon Marche.

©
Birgitta Drejer
Spisebordet fandt han hos Plot til 200 kroner, stolene er af Eames, og den smukke lampe af Vilhelm Lauritzen.

©
Birgitta Drejer
På køkkenbordets korkbakke står en af boligens mange stærke stilleben - træskål fra Second- hand, kande af Ditte Fischer og en glaskaraffel fra Illums Bolighus.

©
Birgitta Drejer
Skydedøre og døre i glas giver den kombinerede stue og køkken masser af lys, samtidig med at altanen fungerer som det sted, gæster har det med at samle sig med himlen som loft. Sofaen herude er fra Ikea, det lille sidebord fra Frama, det smalle bord er fra Green Square. Selv om de små træer i potter kræver vand, kan de dog overleve i nogen tid, for solen er virkelig stærk heroppe.

©
Birgitta Drejer
Køkkenet fra Poggenpohl var der, da Kim Grenaa flyttede ind. Den brungrønne røgfarve er fortsat på køleskabet, der ligesom ovn og kogeplade er fra Smeg.

©
Birgitta Drejer
Da Kim Grenaa købte lejligheden, var der åbent mellem stue og soveværelse, men en væg plus en skydedør sørger nu for, at soveværelset danner sit eget rum.
Sofaen er Delphi fra Erik Jørgensen betrukket med et gråt Kvadrat-stof - læg mærke til, hvor smukke puder i lyse camelfarver er til gråt. Tæppet er fra Illums Bolighus. Sofabordet er af Wegner, og kunstværket af Bjørn Agertved.

©
Birgitta Drejer
På en kinesisk skænk fra Green Square står en lille skulptur købt hos Politiken, en hvid PH-lampe og to små hjerter i træ, som bliver brugt til at lægge små beskeder til kæresten, hvis man i farten ikke lige får skrevet en note - fx gemmes et hjerte indimellem under hovedpuden. Billedet er af Per Skovgaard.

©
Birgitta Drejer
Soveværelsets seng er fra Ikea, og bag ses et tapet fra Mandrup Poulsen, som illuderer beton i forfald. Et loftsvindue giver skylight, men kan lukkes af med et gardin. Det lille sengebord er fundet hos Roxy Antik, herpå står et vækkeur af Arne Jacobsen for Rosendahl Timepieces.

©
Birgitta Drejer
Det lille smalle bord for enden af sengen har Kim Grenaa fået fremstillet hos Toke Kunst og Kleinsmed i Kødbyen - det kan snildt bruges som arbejdsbord. På det ses en vase fra Georg Jensen og en marmorlampe/skulptur af Luuk Van Broek fra Etage Projects. Stolen med fletsæde er af Wegner.

©
Birgitta Drejer
Det sorte skab fra Ikea står i soveværelset og rummer sæsonens garderobe
- tøjudvalget til de næste er i kælderen. Spejlet fra gulv til loft giver dybde, og tapetet fortsætter bag det, så væggen på den måde bliver en helhed.

©
Birgitta Drejer
Badeværelset er forholdsvis stort, og en halvvæg i changerende små mosaikker danner et naturligt badekar.

©
Birgitta Drejer
I entreen har Kim Grenaa udnyttet et indhak til at lave et skab dækket af en stor glasflade. Stolen hedder Steltman Chair og er fra Etage Projects.