Ikea x Marimekko

Ifølge IKEA-designer bliver der rift om særligt ét produkt fra ny særkollektion

Den klassiske blå Ikeapose får en ny rival med viralt potentiale. Det mener dens "mor" i hvert fald.

1.018.440

Så mange blå poser har Ikea solgt i Danmark på bare ét år. Det berettede firmaet om på Facebook i 2018.

Forestil dig så, hvor mange der findes derude i alt!

Oddsene for, at du selv har et eksemplar liggende derhjemme, er altså ret gode.

Og hvorfor egentlig ikke? ‘Frakta’ er måske Ikeas mest alsidige vare. Ud over at fragte varer hjem i kan den bruges til vasketøj, flyttekasse, strandtaske, affaldssortering og meget mere.

Men nu tror Ikea på, at ‘Frakta’ får fornyet vind under vingerne.

Det sker i samarbejde med finske Marimekko, som den svenske møbelgigant har indgået et designsamarbejde med.

Inspirationen til kollektionen ‘Bastua’ har de to fundet i fællesnævneren: sauna, som kollektionen også er navngivet efter.

Bastua betyder sauna på svensk og både hos Ikea i Sverige og på Marimekkos hovedkontor i Finland havde man førhen saunaer installeret til medarbejderne. Derfor var det helt naturligt, at 'wellness'-fællesnævneren skulle danne grundlag for kollektionen.

LÆS OGSÅ Her er IKEA-kollektionen, der blev udsolgt på 3 minutter i Danmark

Posen vil helt sikkert gå viralt og blive et fremtidigt ikonisk design — Rebekka Bay, kreativ direktør i Marimekko

Helt særligt print
Et af hovedelementerne i samarbejdet måtte naturligvis være print – Marimekkos varemærke.

Det er første gang, Marimekko har designet unikke prints og produkter, der udelukkende er skabt til et samarbejde.

Printet er en fortolkning af smukke rabarberblade, som dem, der gror langs saunastuerne i Finland. Det ses på badeforhæng, serveringsbakker og Ikeas ikoniske pose!

Og det er her påstanden om et opsving for ‘Frakta’ kommer ind i billedet.

– Du vil med sikkerhed se posen med rabarberprintet overalt, det er klart kollektionens højdepunkt, lyder det fra designer i Ikea, Mikael Axelsson, da vi spørger, hvad han tror, bliver kollektionens største hit.

Og det kor istemmer danske Rebekka Bay, kreativ direktør hos Marimekko.

– Posen er det perfekte match mellem skønhed og praktisk funktion - du bruger den i forvejen til alt, og med det smukke mønster vil den helt sikkert gå viralt og blive et fremtidigt ikonisk design, lyder håbet fra anden halvdel af samarbejdet.

‘Bastua’-kollektionen består blandt af diverse tekstiler, småmøbler i birketræ og glas, der alt sammen skal give en følelse af selvforkælelse og trække på afslappende spa- og sauna-referencer.

Du kan få fingrene i kollektionen 2. marts i Ikeas varehuse og den 3. marts på Ikea.dk