Snedkerdyder

Godt håndværk og formfuldendt design er et must for Frederik Kolmorgen, der både arbejder og omgiver sig med originale møbelklassikere.

© Andreas Mikkel Hansen

Der bliver i den grad næret varme følelser for de klassiske, danske snedkertraditioner herhjemme.

Især når det gælder møbler og interiør fra 1950’erne og 60’erne, hvor moderne design og gedigne håndværksdyder indgik en unik symbiose.

For Frederik Kolmorgen er fascinationen blevet en levevej, når han sælger originalt dansk design til samlere fra hele verden. Og så lander nogle af de smukkeste møbler i hans eget hjem.

Derfor var det heller ikke et futuristisk højglanskøkken, der skulle præge hans nye lejlighed i landejendommen ved Roskilde.

Tværtimod et køkken, der kunne matche og supplere den designklassiske indretning. Og helst et stykke veludført håndværk – et møbel i sig selv, som understøtter hele lejlighedens stil.

© Andreas Mikkel Hansen

Frederik Kolmorgen er på sit tredje Koch-køkken! Hver gang han er flyttet, er han endt med en skræddersyet variant af snedkerkøkkenet, som er i tråd med hans forkærlighed for klassisk møbeldesign.

© Andreas Mikkel Hansen

Klassisk og moderne Her i køkkenet hersker en skøn æstetik med bund i en elsket stilperiode fra 1950’erne og 1960’erne. Det enkle sortmalede skuffekøkken er tænkt som et møbel i sig selv, der matcher indretningen med Tulip-bordet i marmor og originale stole af Hans J. Wegner. Maleriet er en Hornung – nummer ni ud af ti i hans Fabrik-serie fra 1940’erne.

© Andreas Mikkel Hansen

Klassisk keramik i afstemte blå, grønne og gule nuancer går igen i køkkenet – og binder det stilmæssigt sammen med møblerne både her og i resten af hjemmet.

© Andreas Mikkel Hansen

Sort corian i bordpladen er smukt mod skuffekøkkenets ramme i egetræ og nemmere at holde pænt end hvid corian. Den støvgrønne brødrister er en original sag fra 1960’erne, der matcher keramikken i vinduet.

Relaterede Artikler