Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Keramik sælger på fortællingen om Det gamle Norden

Naturens stemninger og toner - det oprindelige og melankolske - gør historiefortællingen om nordisk kunsthåndværk til en sællert verden over.

Skandinavisk keramik er båret af en stolt tradition. Man ser det for sig: lertøj, der springer ud af svenske klippeskær og danske fjorde. Danske kunsthåndværkere har siden midten af 1900-tallet været i vælten. Keramikere som Gertrud Vasegaard og Gutte Eriksen skabte en æra i 60'erne og 70'erne med værker, der siden har fået international opmærksomhed og er blevet udstillet og samlet, ikke mindst i USA. Begge de formidable damer arbejdede med det 'naturlige' liv i glaseringen, og deres keramiske værker opfattes i dag som kunst på linje med stor malerkunst.

Men selvom der er et genskin af vikinger over de rå krukker og fade, hviler keramikken ikke på jernaldernostalgi. De bedste keramikere har studeret asiatiske glaseringsteknikker, der stammer tilbage fra oldtiden, hvor kineserne og japanerne allerede var langt fremme på dette felt. De hidtil ældste potteskår er netop blevet fundet af arkæologer i en hule i det sydøstlige Kina, og de er mere end 18.000 år gamle, så dér kan vi godt pakke sammen.

Men når det er sagt, kan vi som designnation være stolte af brugskunsten, der har stor succes i disse år. Keramikvirksomheden Kähler lancerer kollektion på kollektion med rødder i en 150 år lang historie, Rosendahl finder Bjørn Wiinblads uovertrufne design frem igen, og Royal Copenhagen genopdager sig selv løbende, senest med en blå og sort udgave af det kendte riflede stel.

Samtidig er der en underskov af yngre keramikere, som fx Tora Urup, Henriette Duckert og Gurli Elbækgaard, der imponerer med kunsthåndværk i særklasse.

Og til slut to generationer, der skaber nyt med afsæt i skandinavisk stilsprog: Aage og Kasper Würtz, far og søn, der viderefører de nordiske toner fra 70'erne i stentøj til restauranterne Noma og Geranium.