Dansk designbutik kåret som Europas bedste

Designfirmaet Normann Copenhagen er en af "Europas 12 skatte". Den flotte titel kommer fra den prestigefyldte avis New York Times.

Når New York Times mener noget, lytter folk - over hele verden. Og derfor var det med noget blussende kinder, at danske Normann Copenhagen forleden meddelte, at designfirmaet er blevet udråbt som en ud af “12 skatte i Europa” i avisens Travel-tillæg. I samme udgave var bl.a. Berlin nævnt som et perfekt sted at opleve gadekunst, og Budapest fik ros for sine specialbutikker med paprika. Men indenfor boligdesign var Normann den eneste butik, som modtog anerkendelse - i Europa.
Skribenten er faldet for Normanns flagshipstore i København, som er en inspirerende oplevelse i sig selv, også selvom man ikke køber noget. ”Neo-industrial” bliver de lyse show rooms kaldt, og avisen fremhæver desuden firmaets evne til koordinere lækre og overraskende farver på tekstiler og nips.
Normann er en af de danske designvirksomheder, som har markeret sig særlig stærkt de seneste ti år. Og når amerikanerne forelsker sig i stilen, er det ikke tilfældigt. I forvejen er dansk møbelkunst repræsenteret af fx Arne Jacobsen, Hans J. Wegner og Finn Juhl i høj kurs i især New York og Los Angeles, og de nyere designstrømninger fra Skandinavien - i mere overkommelige prisklasser - får derfor ekstra medvind. Amerikanerne har ikke den samme tradition for det lette, lyse og humoristiske, og de har desuden et godt øje til København som trendsættende metropol.

Box Table i turkis, 1199 kr., Agnes Vase, 599 kr., Normann Copenhagen.

Relaterede Artikler