Sommerhus i vifteform

Udfordringen lå i at få et lyst og rummeligt sommerhus på en ujævn grund, der er omgivet af høje træer, i Nordsjælland.

© Andreas Mikkel Hansen

Huset ligger tilbagetrukket fra vejen øverst på en skrånende grund og omgivet af nabohuse til alle sider. Det kan ikke prale med panoramaudsigt til Kattegat, men det kan noget andet.

Det opdager man, når man går en runde i huset, der set fra oven har form som en vifte med fem ”fingre”. De mange skrå flader har givet plads til otte tagvinduer fordelt rundt om i næsten alle rum, og ikke ét af dem er placeret tilfældigt, men nøjagtigt efter, hvordan sollyset falder ind på forskellige tidspunkter af døgnet.

Gennem de mange både store og små vinduer er der en mangfoldighed af udsigter: En lysegrøn trækrone dukker op her, en brændestabel dér, et andet sted opdager man endnu en terrassekrog, og fra et tredje får man et vue over hus og grund fra en skrå vinkel - overalt er der små oplevelser og overraskelser.

Det er et hus, hvor børn kan lege skjul og kravle op og ned, og det er et hus, hvor familiemedlemmer i alle aldre kan være sammen og hver for sig i det store opholdsrum, fordi der er flere rum i rummet.

Husets ejer, Carsten Christiansen, er uddannet bygningskonstruktør, og egentlig kunne han vel med lidt god vilje selv have tegnet et brugbart hus.

  • Men jeg er praktiker og vant til at tænke i kasser, så jeg kender mine begrænsninger. Og her gik vi efter noget andet, fortæller han.

”Noget andet” blev den fransk-danske arkitekt Charles Bessard, der er medlem af Danske BoligArkitekter. Carsten og hans kone Rikke havde i et magasin læst om et hus i Miami, der havde nogle elementer, som de godt ville overføre til deres kommende hus på den nyindkøbte sommerhusgrund i Nordsjælland.

Bessard havde ikke noget direkte at gøre med dette hus, men under artiklen stod, at hvis man gik efter noget lignende, kunne man kontakte Powerhouse Company, navnet på Bessards tegnestue.

I juli 2008 mødtes arkitekt og bygherrer første gang, og kemien mellem praktikeren Carsten og æstetikeren Charles skulle vise sig at være god, selv om der undervejs i processen har været visse uenigheder.

  • Egentlig er der mange upraktiske ting ved huset, fx er der en masse overflader, som skal vedligeholdes. Men vi er simpelt hen så glade for det, og jeg er specielt glad for, at Charles holdt mig fast på løsninger, som jeg ville fravælge på grund af økonomien, og fordi de i mine øjne ikke var så betydningsfulde, fortæller Carsten Christiansen.

Et eksempel er vindueslysningerne. De er ligesom gulvet udført i egetræ og blev lavet specielt til huset af en snedker, uden synlige skruer og med planforsænkede sorte gardinskinner. En dyr løsning, som krævede en ekstraordinær indsats.

  • Da jeg i telefonen fortalte Charles, at jeg ville spare dem væk, blev der helt stille i den anden ende, fortæller Carsten. Et par dage senere vendte arkitekten dog stærkt tilbage og med så overbevisende argumenter, at han fik talt bygherren fra den besparelse. Og i dag kan de fleste se, at løsningen er en vigtig detalje. Træet fungerer som en billedramme, hvor naturen udenfor er motivet.

  • Jeg vil nødig lyde selvglad, men jeg er meget tilfreds med det her hus, og faktisk kunne jeg godt tænke mig at bygge noget i samme stil til min egen familie, siger Charles Bessard, der selv bor på Nørrebro i København og i øvrigt også ejer et sommerhus.

  • Men ikke et som det her, smiler han.

© Andreas Mikkel Hansen

Rikke og Carsten Christensen med sønnerne August på seks år og Villum på 10 måneder.

© Andreas Mikkel Hansen

Otte tagvinduer, der er placeret i forhold til solens vandring, skaber lys-skyggeeffekter, der spiller flot sammen med husets mange linjer.

© Andreas Mikkel Hansen

Lys er liv, mener Charles Bessard. Et lille vindue det rigtige sted kan have en stor effekt på hele rummet.

© Andreas Mikkel Hansen

Ejeren har med en snedker konstrueret trappen op til den ene af husets to hemse. Her foretrækker August på seks år at sove frem for på børne-værelset. Her kan han være sig selv eller sove, samtidig med at han er i kontakt med resten af familien inde i opholdsstuen.

© Andreas Mikkel Hansen

Vue over det store opholdsrum med køkkenet til venstre. Alle teaktræsmøblerne er et levn fra det gamle hus, som blev revet ned. Stilen fra 50’erne og 60’erne passer fint ind i de nye rammer, og ejerne har prioriteret husets arkitektur frem for nye designermøbler.

© Andreas Mikkel Hansen

Morgen-terrassen ligger mellem tre af husets vifter. De ældre, men velholdte havemøbler fulgte med, da parret købte stedet.

© Andreas Mikkel Hansen

Det store vindue i køkkenet rammer naturen ind som et maleri. Køkkenet er fra Nettoline. Lamperne hedder Pure og er købt i Ilva.

© Andreas Mikkel Hansen

Uanset hvor solen står, eller hvorfra vinden kommer, er der en dejlig lun krog, hvor man kan sidde. Lammeskindet og puden er købt hos Urban Living.

© Andreas Mikkel Hansen

Huset har ét badeværelse/toilet. I det hele taget er huset prioriteret, så værelserne er relativt små for at give mere plads til det store opholdsrum. De matte mosaikfliser er fra Evers, og armaturerne er fra Vola.

© Andreas Mikkel Hansen

Carsten Christiansen er ivrig saunabader, og derfor insisterede han på at få en sauna i annekset. Den er klimavenlig og bruger ikke strøm - den finske saunaovn Harvia, købt hos Saunaovn.dk, sørger for opvarmningen.

FAKTA OM DANSKE BOLIGARKITEKTER Denne boligreportage er blevet til i samarbejde med Danske BoligArkitekter. Gå på opdagelse blandt de flere hundrede projekter, der allesammen er beskrevet og illustreret, på danskeboligarkitekter.dk.

Danske BoligArkitekter er en ordning med flere end 100 selvstændige arkitekter over hele landet, der alle har dokumenteret erfaring fra byggeprojekter for private boligejere. Medlemmerne er uddannet indenfor energioptimering af boliger eller kan dokumentere en tilsvarende viden. Alle medlemmer er dækket af Danske BoligArkitekters særlige ansvarsforsikring, der også dækker rådgiveransvar, selvom arkitekten lukker sin virksomhed.

Relaterede Artikler