TriBeCa loft

Designeren Søren Rose Kjær rejste mellem København og New York cirka én gang om måneden, inden han besluttede sig for at flytte. Nu bor designeren i en gammel fabriksbygning i TriBeCa på Manhattan med sin familie.

© Thomas Loof

For et års tid siden rykkede den danske designer, iværksætter og altmuligmand Søren Rose Kjær og hans familie de københavnske teltpæle op og flyttede til New York. Søren Rose Kjær havde siden 2006 pendlet frem og tilbage i forbindelse med opstarten af et af sine mange projekter, billedbureauet Trunk Archive, som repræsenterer nogle af verdens bedste fotografer, og fløj fra København til den amerikanske millionby cirka en gang om måneden.

Nu sidder han med sin familie i en fantastisk atelierlejlighed i bydelen TriBeCa og tænker tilbage på dengang, hvor hverdagen med små børn i Danmark blev lidt for besværlig og hektisk.

Alt det rejseri blev for meget af det gode både for mig og familien, og jeg kunne hurtigt se, at det også ville være en styrke for min tegnestue, at få en mere permanent base i New York. Vi har siden opstarten af tegnestuen i 2008 opbygget en større og større arkitektafdeling, og ud af vores ti medarbejdere er halvdelen i dag arkitekter, der laver projekter både i Europa og USA, fortæller han.

© Thomas Loof

Det centrale rum Deco-sofa fra De La Espada. Puderne er fra The Rug Company. Sofabordet, designet af George Nelson. Det persiske tæppe er købt i Double Knot (butik i TriBeCa). Flos-lampen i venstre hjørne er af Achille Castiglioni. Den sorte skænk er designet af George Nelson for Herman Miller. Billedet til højre er et limited edition-print i neonfarver af New York kunstner Peter Gee.

© Thomas Loof

Hjemmekontoret Volley Edition-skrivebord produceret i Søren Rose Kjær Studio 30 Feet Below. Artemide-lampen Tizio er designet af Richard Sapper. Saks, clipsemaskine, tapedispenser og ur er fra Japanske Suikosha designet af Michael Sodeau. Vintage Alu-Group-stolen i blåt læder med sortlakerede armlæn er fra 1950’erne. Det lille maleri er af Dan Schein. Til højre anes en Cinelli-cykelramme.

© Thomas Loof

Over sofaen hænger malerier af Dan Schein. Sofaen er fra De La Espada. Barvognen er fra et loppemarked. Fårehovedet er af den islandske kunstner Aðalheiður S. Eysteinsdóttir. Bakke og kopper er fra Ovalserien designet af Ronan & Erwan Bouroullec for Alessi. Sofabordet er af George Nelson.

© Thomas Loof

I spiseafdelingen ses en lille metaltrappe fra loppemarkedet. De gamle stole er fra Thonet og ombetrukket med Kvadrats Hallingdal-stof. Spisebordet med marmorplade er fra Knoll. Over det hænger en TriBeCa-edition-lysekrone, som Søren Rose Kjær selv har designet. De små prints på væggen er fra Printed Matter i NY.

© Thomas Loof

Køkkenet som familien fik af en kunde, der ikke skulle bruge det efter at have lagt to lejligheder sammen. Neonskulpturen over skabene er fra tegnestuen. Skraldespanden er fundet på et loppemarked. Messinglysekronen med fem pærer er designet af Søren Rose Kjær. Det lille print til højre er fra Printed Matter.

© Thomas Loof

Collagen af NY-kunstneren Michael Anderson hænger over en gammel Eames-stol, ’The Secretary’, fra Herman Miller.

© Thomas Loof

Uglebilledet er fra Asio Flammeus Silk Screen. Den lille korkkasse er designet af Brooklyn-arkitekten Deger Cengiz. De små modeller viser et af tegnestuens nye projekter i Brooklyn og det gamle sort/hvide foto er fundet på et loppemarked.

© Thomas Loof

Skrivebordet på første sal er designet af George Nelson. Det er fremstillet i valnød af Herman Miller. Vintage-stolen er fra et loppemarked, og aluminiumskufferterne er fra Rimowa.

© Thomas Loof

Børneværelses fårebukke af asketræ er lavet af Søren Rose Kjærs hussnedker Nikolaj Lorentz Mentze, som driver værkstedet i TriBeCa.

© Thomas Loof

Skrivebord af Achille Castiglioni for De Padova og en stol i stål og plastflet fra Moroso.

© Thomas Loof

Soveværelset Matthew Hiltons Hepburn-seng er fra De La Espada, sengetæppet er en prototype, vintage-lampen er fra et loppemarked. Dartskiven er købt i butikken Kiosk i NY, det gamle, originale seriegrafi-print er en reklame for Western Union Communication. Træfigurerne er købt i Brasilien.

Relaterede Artikler