Til håndarbejdets fremme

Se lige nærmere på jagttrofæerne på væggen her ... De er nemlig hæklede! Det samme er de små neonfarvede søanemoner på gulvet.

© Mads Mogensen

Der er lidt gammeldags sysleri og fortid over det at hækle. Håndarbejde og tidsfordriv for kvindfolk udført i sparsomt lys på mørke aftener, før tv’et indtog stuerne.

Men hvad så med en hæklet håndgranat? Eller et hæklet jagttrofæ? Det er der ikke meget gammeldags ved – tværtimod er det en moderne kunstners kommentar til sin samtid.

Hanne Gaard Grønlunds måde at forholde sig til omverdenen. Og en måde at kommentere på krig, miljøet, kulturen, kønsroller ...

Vi har besøgt kunstneren, der bor sammen med sin mand Nicolay og børnene Tara og Theo i en lejlighed ved Københavns havnefront i det, der engang var en veletableret blyantsfabrik. Her har hun fundet den perfekte legeplads for sine kreationer i de højloftede, lyse og halvindustrielle rum, som danner rammen om både familieliv og hendes kunstneriske arbejde.

© Mads Mogensen

Hanne Gaard Grønlund eller Hanne G, som kunstneren også kalder sig, sammen med sin mand Nicolay. Da hun først fandt sit kunstneriske udtryk i hæklingen, droppede hun sin karriere i mediebranchen og dedikerede sig fuldt ud til livet som kunstner.

© Mads Mogensen

Et hyggeligt bibliotekshjørne er indrettet i en krog af det store åbne stuerum. Her hersker fine, klassiske møbler fra Hanne Gaard Grønlunds barndomshjem, en bogreol af Hans J. Wegner, sofabordet Trissen, designet af Nanna Ditzel, og en hyggelig lænestol og vaser fra samme årti.

© Mads Mogensen

Designstudiet hvor Hanne Gaard Grønlund arbejder, er en integreret del af stuen, men står lidt hævet fra resten af rummet på det lille træpodie. Kontorstolen er fra Ikea og det hvide kabinetskab fra Hay, kunsten er Hannes egen.

© Mads Mogensen

Lejligheden er lys og selv på overskyede dage strømmer lyset ind ad de store fabriksvinduer. Her står endnu en klynge møbler fra Hanne Gaard Grønlunds barndomshjem; en Svane-stol i sort læder og en stabel Syvere betrukket med det originale lyseblå stof fra SAS Royal Hotel.

© Mads Mogensen

Et kig fra stuens podie hen mod spise- og køkkenafdelingen af det åbne rum. Her står klassiske danske design med Hans J. Wegners Y-stole rundt om egetræsbordet, designet af Hanne Gaard Grønlunds far, der var arkitekt. Det åbne køkken er en blanding af stålborde med hjul fra Fotobord og røde køkkenelementer fra Ikea. Kobberlampen over spisebordet er dansk design fra 1960’erne.

© Mads Mogensen

Hæklede brosten og bløde håndvåben genstande, der typisk er forbundet med vold, død og krig får en ny betydning, når man pludselig ser dem i Hanne Gaard Grønlunds hæklede versioner. De er fra hendes kollektion Hækling for fred.

© Mads Mogensen

Kunstneren ser ind i øjnene på et af hovederne fra sin kollektion Head-hunting. Den refererer til erhvervslivets til tider voldsomme terminologi, taget fra blandt andet jagtens verden.

© Mads Mogensen

Et kig fra stuen ind mod lejlighedens afdeling med badeværelse og soveværelse. Over døren hænger et hæklet AK 47-maskingevær fra Hanne Gaard Grønlunds kollektion Hækling for fred. På gulvet og på væggen ses en række af Hannes billedkunstværker, og i de originale lyseblå Syver-stole sidder en lille hæklet Chihuahua – også en af Hannes hæklerier.

© Mads Mogensen

Blyantsfabrikkens facade er smuk på sin egen industrielle måde og falder fint ind i kvarteret omkring havneområdet på Islands Brygge i København.

© Mads Mogensen

I badeværelset fornemmer tydeligt fabriksstemningen med det store vindue og de blotlagte rør. Gulvet er malet knaldrødt med matchende hylder og en lille vask fra Ikea.

© Mads Mogensen

I soveværelset hænger et stort patchwork-værk, også en af Hanne Gaard Grønlunds kunstneriske stykker håndarbejde. Sengetæppet fra Hay viderefører farverne fra kunsten.

Relaterede Artikler