Sort og hvidt i den gamle Nimbusfabrik

Enkelheden er foretrukket i dette unge pars nyrenoverede lejlighed i den gamle Nimbusfabrik på Frederiksberg.

© Torben Petersen

Da arkitektparret på henholdsvis 30 og 33 år for første gang så deres nye lejlighed i Nimbusparken på Frederiksberg, faldt de for det store lysindfald og de høje rum, der fik lejligheden på 84 m² + 16 m² altan til at se meget større ud, end den var. Lejligheden lå i bygninger, der oprindeligt husede den gamle Nimbus-motorcykelfabrik. Herefter gennemgik ejendommen en totalrenovering til beboelsesejendom. Juul Frost Arkitekter, der har stået for ombygningen, har forsøgt at bevare den originale stil med blottede betonlofter.

Typisk for ejendommen er der udover fritlagte betonsøjler, dragere samt store, småsprossede vinduespartier med ca. 3,5 meter til loftet. Arkitektparret var ikke i tvivl - her var rammerne, der skulle bringe dem videre i deres liv. For parret kom fra en lejlighed på bare 39 m², som de sammen havde totalistandsat. Kodeordene for istandsættelsen dengang var funktionalitet og minimalisme.

© Torben Petersen

Alt, hvad der kan integreres er integreret i det enkle, hvide Boffi-køkken. Det stramme spisebord, Keramik, fra MDF Italia med ridsefast topplade i keramik er fra Interstudio og står som en markant flade til de skulpturelle Eco-stole af Peter Karpf. Den store stoflampe, der matcher køkkenelementerne, er fra Moooi, designet af Marcel Wanders.

© Torben Petersen

I opholdsstuen er lejlighedens ellers overvejende hvide møbler brudt af sorte, som den helt stramme og skulpturelle sofa, Allen, fra MDF Italia, der kan fås i Interstudio. Puden er fra Kvadrat. Den effektfulde fotokunst er et privat foto, der er forstørret op. Illux laver lignende løsninger, se mere på illux.dk. Sofabordet er et loppefund, der er tegnet af Arne Jacobsen, og Lufthavnsstolene, tegnet af Hans J. Wegner, er ligeledes et ombetrukket loppe-fund. Vasen er designet af Jakob Wagner for Muuto.

© Torben Petersen

Hans J. Wegners stole fungerede som sofa i parrets første lejlighed. I dag har stolenes formgivning fået mere luft med en placering foran de store vinduespartier.

© Torben Petersen

Selv om lejligheden ligger på anden sal, er grænsen mellem ude og inde nærmest ophævet med en 16 m² stor altan.

© Torben Petersen

For at skabe ro til kreative tanker står kun det nødvendige fremme. Bøger og tidsskrifter er placeret i et højt skab fra Boffi, mens computer, tusch og papir er lagt i hvide bokse fra Ikea. Stolen Pipe er tegnet af Phillipe Starck for Driade. De sorte vinduesrammer er en effektfuld kontrast til al det hvide.

© Torben Petersen

Lejlighedens rumhøjde på 3,5 m er udnyttet ved at bruge meget høje skabe overalt. I kontoret til opbevaring af bøger faldt valget igen på Boffis køkkenskabe, da disse produceres særligt høje.

© Torben Petersen

Den indbyggede ovn fra Gaggenau er bevidst placeret i væggen for ikke at bryde rækken af hvide fronter med et "fremmedelement". Den hvide, aflange stoflampe fra Moooi over spisebordet skaber en flot pendant til den indbyggede emhætte i samme form.

© Torben Petersen

Køkkenet glider direkte over i stuen, der igen glider direkte over i en af lejlighedens store terrasser.

© Torben Petersen

Lejlighedens flotte lys trækkes indenfor af køkkenets meget blanke fronter - en enkel, men utrolig smuk effekt, der ligger ligefor.

© Torben Petersen

Ejendommens oprindelige arkitektur er bevaret med fritlagte betonsøjler og dragere overalt og blottede insitu-støbte betonlofter.

© Torben Petersen

Soveværelset er indrettet uden forstyrrende elementer - kun en seng forbundet med gulvet med en hvid kappe som en japansk futonseng. I øvrigt syet af arkitekten selv, da det nærmest var umuligt at finde hvide sengetæpper uden blonder og flæser. De små sorte indslag skaber kontrast i rummet sammen med vinduesrammerne. Soveværelset er endda også forsynet med en lille, ekstra balkon.

© Torben Petersen

De højglanslakerede fronter på køkkenets Boffi-skabe fortsætter på de høje skabe i entreen. En praktisk løsning, hvor køleskab, vaskemaskine, tørretumbler og garderobe gemmes.

© Torben Petersen

Bruseren er gemt bag en matteret glasdør. Håndklædetørreren er fra Kriss Trading og de dådyrbrune håndklæder fra Bad & Stil.

© Torben Petersen

Da de store maskiner som vaskemaskine og tørretumbler blev placeret i de høje skabe i entreen, blev der skabt mulighed for at indrette badeværelset helt minimalistisk med kontrast mellem mørke fliser og hvide møbler. Det svævende LT-bord fra Boffi har bordplade med helstøbt vask i corian og selvfølgelig integrerede greb. Vasen er fra Muuto.

Relaterede Artikler