Designerens hjemmehotel

I et af Christianshavns ældste kanalhuse er en lejlighed på 150 m² sat totalt i stand med respekt for husets personlighed. Designer Søren Rose Kjær har stået for ombygningen ...

© Martin Dyrløv

Ombygningen af denne lejlighed i et af Københavns ældste kanalhuse er udelukkende sket på øjemål. Bygningen fra 1770 har nemlig sat sig og er blevet så skæv, at et vaterpas må give op for udfordringen. Vinduer, paneler, døre, lofter og vægge tipper og hælder i alle retninger og vidner om flere hundrede års levet liv i bygningen, der i sin tid var købmandsgård.

Indretningen svarer til gengæld til, hvad du kan finde på et flertal af de eksklusive designerhoteller verden over. – Her skulle være intimt, nærværende og tjekket, men samtidig også funktionelt som på et fedt hotel. Det var vigtigt for mig ikke at krænke rummene, men bevare detaljer som de oprindelige paneler, fortæller Søren Rose Kjær, der er designer af møbler og interiørløsninger.

Stuen er holdt i jordfarver med brun lædersofa og briks fra Flexform og gulvtæppe fra Natuzzi. Reolen er bygget hertil med respekt for de oprindelige, høje paneler. Det brunesidebord til venstre er også fra Flexform med pistollampen af Philippe Starck fra Flos som en sjov detalje. Den hvide Corona- stol i læder er fra Erik Jørgensen Møbelfabrik, lampen er Globen fra Verpan, designet af Verner Panton i 1969, og sofabordet er et loppefund, der er designet i 1960’erne.

© Martin Dyrløv

Køkkenet er med vilje neutralt, men praktisk med rummelige skuffer og bordplade i stål. Skraldespand på hjul fra Bulthaup og akvarel af Corneille.

© Martin Dyrløv

Køkkenet er bygget ind i en niche, som var et af christianshavner-lejlighedens oprindelige træk. Her ses en blanding af Søren Rose Kjær-designede elementer i elmetræ forneden og Bulthaup-skabe med jalousilåger foroven. Den kvadratiske spisebordslampe er fra Santa & Cole, spisebord fra MDF Italia og Jasper Morrison-stolene Hi-Pad fra 1999 for Cappellini.

© Martin Dyrløv

Eero Aarnios Ball Chair fra 1966 har plads i et hjørne til højre for køkkenet. Bemærk væggens kantede forløb, som er bevaret. Øverst i midten ses indbygget B & W-højttaler fra Bowers & Wilkens/Hi-Fi Klubben.

© Martin Dyrløv

Arbejdsværelset er domineret af det hvide skrivebord, 4 MILK, som er designet af Søren Rose Kjær. Kontorstolene Aaron er fra Herman Miller ved Interstudio, det gule skab til venstre er lavet særligt til kontoret, og det farverige maleri hedder Pleasure Land og er af Javia Tapia fra Galleri Asbæk.

© Martin Dyrløv

Børneværelset har egen farveholdning med special­lavet pink klædeskab, Juno-seng, der er lakeret lilla, og gulvtæppe fra Hay. I loftet hænger DNA-lampen, der er designet af Benjamin Hopf og Constantin Wortmann, fås hos Mekavi.

© Martin Dyrløv

Soveværelset er i et af lejlighedens mindste rum og derfor enkelt indrettet med en seng og en guldskammel fra Minotti. Billedet er lavet af det grafiske bureau Dyhr.Hagen. Sengelampen Azimut, designet i 1969, er fra Møller & Rothe.

© Martin Dyrløv

Walk-in-closet bygget i kube i grøn højglans og egetræ af snedkerfirmaet Blendwerk, som bygger mange af Søren Rose Kjærs produkter. Bag lågen til højre er et lille toilet.

© Martin Dyrløv

Badeværelset har poolblå mosaik fra Bisazza for at give indtryk af at være i vandet under brusebadet. Håndvask, knager og alle armaturer er fra Boffi, spejlet er lavet af en smed, afløb fra Unidrain og brunt håndklæde fra Muuto.

Relaterede Artikler