Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Tidløs modernisme

Katleen Van Roost har med sikker, sofistikeret hånd indrettet familiens eksklusive hjem i London. Den gennemførte, enkle stil får kant med en god portion moderne kunst.

© Lisbett Wedendahl

Adressen er Holland Park. Et af de mest eksklusive kvarterer i London med gader fulde af grønne træer, der omkranser store, hvide rækkehuse med overskud på facaden til både balustrader og krummelurer. Blot få minutters gang herfra ligger misundelsesværdigt gode shoppingsteder på Holland Park Avenue og Notting Hill.

Og her – midt i det hele – bor den 37-årige belgiske jurist, Katleen Van Roost, med sin italienske mand, der arbejder i bankverdenen, og parrets to børn. Familiens hjem ligger i stueetagen og kælderen i ét af de hvide rækkehuse.

Bygningen er fra 1862, og det samme kunne ifølge Katleen Van Roost næsten siges om lejlighedens tidligere indretning. Det tog i hvert fald ikke mange øjeblikke for hende at bestemme sig for, at hver en kvadratmeter trængte til en gennemgribende renovering.

© Lisbett Wedendahl

Velkommen Entreen er – som resten af hjemmet – ryddelig, enkel og luksuriøs. Gulvet er belagt med hollandske, keramiske klinker, XXL fra Royal Mosa, mens taburetterne er fra Christian Liaigre. Kunstværket er skabt af den brasilianske kunstner Vik Muniz.

© Lisbett Wedendahl

Det tre etager store hus er fra 1862 og ligger i Holland Park, som er et af Londons mest eksklusive kvarterer. Holland Park Avenue og Notting Hills lækre butikker ligger kun få minutters gang herfra.

© Lisbett Wedendahl

Katleen van Roost med sin treårige datter Illeana.

© Lisbett Wedendahl

Pejsen er ikke længere i brug. I stedet bruges hullet som hjem og scene for to balinesiske bryllupsfigurer. Det mørke billede er avanceret fotokunst af Desiree Dolron.

© Lisbett Wedendahl

Kontoret har som resten af stueplanet fire meter til loftet. Højden er her i rummet udnyttet med en specialbygget reol, der går fra gulv til loft. Hvert enkelt rum i kontorreolen er så højt, at der er god plads til Katleen Van Roosts mange kunst- og fotobøger. Det stilrene og nærmest maskuline kontorbord og stol samt de skulpturelle træstubbe er designet af Christian Liaigre.

© Lisbett Wedendahl

Sofaerne sofabordet, tæppet nedenunder, de små runde og fleksible sideborde og den behagelige lænestol er altsammen fra Katleen Van Roosts yndlingsdesigner Christian Liaigre.

© Lisbett Wedendahl

Spisestuen er ligesom resten af hjemmet ganske beskedent møbleret, og de valgte møbler og kunstværker træder på den måde enormt effektfuldt frem. De bløde spisestole, spisebordet og den venteværelsesagtige bænk er alle designet af Christian Liaigre.

© Lisbett Wedendahl

De to sorte skabe på tynde ben fra B & B Italia står i køkkenet og spiller godt sammen med de øvrige sorte møbler, der er spar- somt, men strategisk placeret i køkken og spisestue. De organiske og rene lerkrukker hedder When Objects Work og er designet af den belgiske designer Vincent Van Duysen. Fås i Danmark blandt andet i Lerche Design. Den sorte oversize-lampe hænger over et lille spisebord i køkkenet og er fra Metalarte.

© Lisbett Wedendahl

Katleen van Roosts køkken er et studie i eksklusiv maksimalisme. Et hvidt trækabinet skjuler alle skabe og hvidevarer, mens kogeøen er lavet i tykke marmorplader. Strukturen i marmoret skaber liv på en stille, insisterende måde og er med til at understrege køkkenets dyre look, hygiejniske kvaliteter og stærke personlighed i et ellers superenkelt køkkendesign. Trækabinettet er bygget af det belgiske firma Obumex. En samling skærebrætter i træ skaber lidt varm lød i de hvide marmoromgivelser.

© Lisbett Wedendahl

Der er gennemført stil ned i mindste detalje i Katleen Van Roosts hjem. Her afbildet i sammensætningen af det lille mørke sengebord og den retroagtige lampe designet af Christian Liaigre op imod egetræsfinéren på væggen og det helt hvide sengetøj. Selv kontakten til lyset passer ind. Den er fra Lutron.

© Lisbett Wedendahl

Det er overdreven luksus at have plads nok i sin bolig til at kunne afsætte et helt rum kun til garde-robeskabe. Det er tilfældet i huset i Holland Park, hvor alle skabene er udført i sandblæst egefinér. Der er skam også blevet plads til en helt speciel “garderobe” til manden i husets ursamling. Urene opbevares i en valnøddeæske, der indeni er sådan skruet sammen, at urene jævnligt drejes og vendes, så alle urværk holdes igang. Måske gaven næste gang til manden, der har alt?

© Lisbett Wedendahl

Katleen van Roost har valgt at have sandblæst egefinér på væggen, som sengen støder op imod. Det får væggen til at virke som ét stort hovedgærde og sørger samtidig for en intim stemning i hele rummet.

© Lisbett Wedendahl

Kælderetagen er gravet ud så der er direkte udgang til haven. Al fornemmelse af at befinde sig på kælderniveau er dermed væk. Katleen Van Roost og mandens soveværelse vender ud mod haven, og sengen er snedigt placeret, så der er kig til det grønne.

© Lisbett Wedendahl

En behagelig divan fra Christian Liaigre gør det ud for et læsehjørne, mens damen på væggen er malet af Desiree Dolron. Lampen er vintage, og den eksklusive plaid i italiensk chinchilla af Loro Plana. I England er væg til væg-gulvtæpper næsten en uundværlig del af indretningen. Katleen Van Roost har dog valgt at begrænse brugen af tæpper til soveværelset og garderobeværelset, da det er her, hun helt sikkert går på bare tæer og derfor føler et behov for at mærke noget varmt og blødt under fødderne.

Håndplukket til dig