Luksusliner ved storebælt

Intet er overladt til tilfældighederne i denne nybyggede pragtvilla ved Storebælt i Nyborg. Ude som inde prydes det smukke hus af gennemtænkte arkitektoniske detaljer, der vil tage pusten fra de fleste.

© Erik Zappon

Kyststrækningen nord for Nyborg er et blandet sommerhusområde, hvor mange huse ganske tidstypisk er blevet større og større. En udvikling, der især kan opleves på parcellen her, hvor ejerne har forvandlet en gammel sommerbolig til en drøm af et helårshus med Storebælt i baghaven.

  • Der lå en gammel patriciervilla fra 1916 på grunden, da vi for år tilbage fik øje på stedet. Vi havde glemt alt om det indtil en dag, vi blev klar over stedets kvalitet.

På det tidspunkt var huset i for ringe stand, så vi besluttede os for at rive det hele ned, fortæller indehaverne, som dermed gjorde plads til drømmehuset af en helt anden kaliber.

Men hvem skulle tegne det nye hus? Ambitionerne var høje, og beslutningen vanskelig. Efter en del tanker, forslag og modeller faldt valget på Kjær & Richter ved arkitekt Søren Ravn.

© Erik Zappon

Den mørke bagvæg i røget eg skaber intimitet omkring det åbne, speciallavede køkken og står i fin kontrast til alt det hvide. Alle hårde hvidevarer er fra Gaggenau.

© Erik Zappon

En svævende lamelbaldakin med indbygget emhætte og spotlamper følger hele den åbne køkkensektion rundt.

© Erik Zappon

Det enkle, lyse rum brydes af underskabenes stærke rødorange farve, som ganske gennemført går igen på garagen udenfor. Nærmest svævende over skabene er bordpladen i hvid corian monteret med massive stålstolper - en detalje, der sammen med lamelbaldakinen giver køkkenet et let udtryk.

© Erik Zappon

Den centrale gårdhave er belagt med kvadratiske naturstensfliser i kinesisk granit, kun afbrudt af en stribe græs med to gulbladede tretorn-træer. Træerne står som livlige og poetiske, men enkle skulpturer og er smukke at se på, uanset årstid - en simpel måde at skabe fin æstetik i haven på.

© Erik Zappon

Bag anretterkøkkenet med udsigt tværs gennem huset er en lille vinkel udnyttet optimalt med et par topersoners sofaer placeret over for hinanden. De lyse sofaer med hvidt bomuldsbetræk er fra Flexform. Hørrya-tæppet Fogg fra Kasthall samler sofagruppen, og herpå står to Alto-glasborde med stel i birk. Bagest står en Constanza-standerlampe med hvid skærm fra Luceplan - en af de få fritstående lamper i huset.

© Erik Zappon

Hele husets højde er udnyttet i denne lille passage bag køkkenet - en flot arkitektonisk effekt, der bringer ekstra lys i rummet og giver indvendigt kig til førstesalen. I den smalle gang opbevares en række klassiske Alto-stole i moderne udgave med polstret sæde i zebrastribet uld. Bemærk, at de udvendige fliser har samme mål som de indvendige sand- stensfliser på 100 x 100 cm, der er lagt i hele underetagen.

© Erik Zappon

I den nedsænkede pejsestue er detaljerne tænkt ind i arkitekturen, her med en indbygget pejs. Eames-loungestolene i hvidt læder giver bekvem mulighed for at nyde udsigten mod Storebælt eller mod en af de små gårdhaver, som prydes af et hjertetræ med fint og luftigt løv. Bemærk spotlyset, der om aftenen oplyser træet, så haven nærmest bliver en del af rummet indenfor.

© Erik Zappon

Gangen i servicesektionen har depotrum langs den ene side. Her er valgt svingdøre, så man lettere kan komme ind og ud med tunge ting og sager.

© Erik Zappon

Mellem de to gæsteværelser er et fælles aktivitetsrum indrettet med wienerstole i bøg fra Thonet, arbejdsbord fra De Padova og en Tolomeo-standerlampe.

© Erik Zappon

Gæsteværelserne vender ud til til hver sin lille japanske gårdhave. Indretningen er spartansk, her med en sovesofa fra Ilva og bakkeborde fra De Padova.

© Erik Zappon

Udsigten er udnyttet til fulde på hovedbygningens mere private førstesal. Terrassen følger hele husets front mod Storebælt og giver rig mulighed for at nyde havudsigten. De store glaspartier sikrer, at man også indenfor i udsigtsstuen får fuldt udsyn over horisonten. Stuen er enkelt indrettet med få klassikere: to PK22-stole i naturfarvet læder af Poul Kjærholm, et lille Eames-sidebord og fjernsyn fra B&O.

© Erik Zappon

Hele overetagen er monteret med massive gulvbrædder i hvidpigmenteret eg fra Dinesen. Træet giver førstesalen en anden varme og charme end sandstenene nedenunder. Et walk-in-closet ligger side om side med toilet og badeværelse, og alle tre rum afskærmes af skydedøre i satineret glas - stilrent, praktisk og pladsbesparende.

© Erik Zappon

Badeværelset på første sal er en drøm i sig selv. Selv herinde er der tænkt over muligheden for at nyde udsigten. Fra badekarret for enden af rummet er der skabt kig ned i gårdhaven gennem et langt, smalt vindue over karrets kant. Inventaret er som resten af huset en blanding af røget eg og hvid corian. De runde vaske og badekarret er fra Duravit. Vandhanen er som armaturene i resten af huset fra Vola.

© Erik Zappon

Man kører næppe forbi villaen ved Storebælt uden at opdage og blive tiltrukket af garagens røde farve, som på modig og opløftende vis vækker opsigt på en ellers neutral villavej. Indgangspartiet er belagt med de samme naturstensfliser som i gårdhaverne og overdækkes af servicesektionens tag. Den aflange åbning i tagfladen er en fin detalje, der sikrer dagslys til de besøgende og til silkefyrren, som giver en smuk velkomst.

© Erik Zappon

Når mørket falder på over Storebælt, træder husets arktektoniske detaljer for alvor frem - flot oplyst af de mange indbyggede loftspots. Fra denne vinkel ses effekten af, at indehaverne har fravalgt både loftspendler og gardiner, så den åbne facades rolige udtryk forbliver uforstyrret. Spejlbassinet i den japanskinspirerede have skaber en smuk og dragende dobbelteffekt som forgrund til Storebælt.

Relaterede Artikler