© Andreas Mikkel Hansen

Et stort fællesrum hvor køkkenet spiller hovedrollen

Anne-Marie Buemann bor i et byhus på tre etager med åbent stueplan. Her har køkkenet god plads – uden at signalere køkken. Hun har selv været med til at designe køkkenet, som mest af alt minder om et møbel, der uhindret glider ind i rummets øvrige funktioner.

5. december 2016 af Nina Klinker Stephensen

Byhus med snedkerkøkken

I et nedlagt maskinværksted i Københavns nyeste bydel, 2150 Nordhavn, er der bygget en række eksklusive byhuse. 

Anne-Marie Buemann og hendes mand er for nylig flyttet ind i ét af dem. Hele Nordhavn består af ældre industrielle bygninger, der nu er forvandlet til beboelse, samt nye etageejendomme med plads til erhverv i stueetagen. Essensen bliver et levende byrum bestående af nyt og gammelt – fortid og fremtid.

Samme filosofi – at bygge bro mellem fortid og fremtid – gør sig gældende i designvirksomheden, som Anne-Marie Buemann er administrerende direktør i. Sammen med designer og kreativ chef Thomas Lykke udgør hun OEO Studio, der også har kontor i Japan. 

I Anne-Marie Buemanns byhus er stueetagen et stort fællesrum, hvor køkkenet spiller hovedrollen. Det er et snedkerkøkken i egetræ designet af OEO Studio for køkkenfirmaet Garde Hvalsøe, og Anne-Marie Buemann har som administrerende direktør selv været med at at udvikle køkkenet i samarbejde med kreativ direktør Thomas Lykke og deres team. 

© Andreas Mikkel Hansen

Stueplanet i Anne-Marie og Tom Lundquists byhus er ca. 60 m2 stort. Der er højt til loftet og masser af lys. Alle fællesfunktioner er samlet i rummet: spiseafdeling, dagligstue og køkken. Intet er overladt til tilfældighederne i udførslen af det solide snedkerkøkken. 

Gråt metal, mønstret marmor og masser af gedigent egetræ, så udtrykket er varmt, enkelt og elegant. Anne-Marie har valgt en L-form, så køkkenet er åbent og alligevel adskilt fra sofaafdelingen. 

"Vi har valgt at skabe køkkenet i en L-form her i vores hjem. Selvom køkkenet er åbent, fungerer vinklen som en rumdeler mellem dagligstuen og køkken-afsnittet. Det er ét stort rum, og alligevel er det zone-opdelt."

"Ved at fravælge højskabe formindskes køkkenudtrykket yderligere. Men funktionen er stadig intakt. Det er et bevidst valg at bruge varme materialer for at opnå en gæstfri og hyggelig atmosfære. Men køkkenet rummer alligevel kontraster, for metal og træ giver hinanden modspil," fastslår Anne-Marie. 

Materialevalget er solidt men med et overraskende let udtryk, og det hele spiller perfekt sammen. De lyse gulvplanker er fra Dinesen Gulve. Rummet er 11 meter langt, og plankerne er alle i fuld længde.

© Andreas Mikkel Hansen

Gråt og råt, enkelt og elegant. Overhylderne fremstår med en lethed, helt modsat det materiale, de er lavet af: stål og egetræ. De lodrette stave i fronterne har samme bredde som metalstolperne mellem skabene. 

Vasken er i stål – ligesom bordpladen. Emhætten er elegant gemt af vejen som en naturlig del af hyldekonstruktionen. Baggrundsvæggen er beklædt med Pietra di Fossena-marmor. Armaturet er bruneret messing fra Quooker. Bornholms stentøj fra Lov i Listed. 

© Andreas Mikkel Hansen

På hylderne står kun det service, parret bruger i det daglige. Resten opbevares i kælderetagen, hvor der er ekstra opbevaring og ekstra stort køleskab. 

En LED-skinne sørger for belysning over køkkenbordet. Skinnen er sat på undersiden af den nederste hylde i niveau med træet.

© Andreas Mikkel Hansen

Snedkerkøkkenet fra Garde Hvalsøe er tegnet af OEO Studio og netop lanceret. Det er i massivt egetræ – både udvendigt og indvendigt - og har masser af fine håndværksmæssige detaljer. 

© Andreas Mikkel Hansen

Alle materialer har en levende glød og varme farver. Stringens, enkelhed og lige linjer er nøgleord, og fascinationen af japansk design og arkitektur ses tydeligt. Der er kælet for detaljerne.

"De skjulte skuffegreb har vi brugt lang tid på at udtænke, og løsningen blev at lave en ti centimeter lang fordybning på hver side af den midterste stav af skuffen. Det er nemt at få fat i grebet og at åbne skuffen, og alligevel er grebet næsten usynligt," fortæller Anne-Marie.

© Andreas Mikkel Hansen

Trods det solide materialevalg er udtrykket let i det nye køkken fra Garde Hvalsøe. Bemærk, at en egetræsliste ligger mellem konsol og bordplade, og gør udtrykket en anelse svævende. 

Gavlene er beklædt med samme flammenistrede stål som bordpladen. Stikontakterne er diskret mørkegrå. Bag fronterne gemmer der sig både køleskab og opvaskemaskine. 

© Andreas Mikkel Hansen

OEO-duoen lægger vægt på at skabe produkter, indretning og design med afsæt i gamle, klassiske håndværkstraditioner. Fx er en vase på køkkenbordet designet af OEO Studio og tilvirket af en japansk håndværker, der er 16. generation af pottemestre. Leret er 100 år gammelt, for det er tradition at grave ler op til kommende generationer i Uji i Japan, hvor leret er fra.

"Vi har ingen intentioner om at lave verden om. Men vi vil gerne gøre den til et bedre sted. Vi har en lang tradition for at samarbejde med japanske håndværkere. Mennesker, hvis forfædre har beskæftiget sig med lige netop deres fag i mange, mange generationer."

"Vi ønsker at integrere deres håndværk, deres snilde og deres historie i vores koncept – og at sætte det ind en moderne kontekst. Man kan sige, at vi tager udgangspunkt i klassiske værdier og lægger et nyt lag på," siger Anne-Marie Buemann.

© Andreas Mikkel Hansen

OEO Studio har bl.a. tegnet restaurant Kadeau og Dinesens showroom. Senest er et køkken for køkkenfirmaet Garde Hvalsøe sat i produktion og netop lanceret. Og prototypen af dette står nu her i Anne-Maries nye hjem.

Valget af Garde Hvalsøe som samarbejdspartner på OEO’s køkkenprojekt var en naturlig forlængelse af de tidligere projekter de har arbejdet sammen på – netop Kadeau og Dinesens showroom.

Garde Hvalsøes fokus på kvalitet og danske snedkertraditioner ligner på mange måder den tænkning, OEO har søgt hos deres japanske samarbejdspartnere. Kompleksiteten i et køkken, der i æstetik og kvalitet tænkes som et møbel er stor.

Her skal fokus ikke kun være på det smukke, da tekniske løsninger og gode arbejdsforhold er vigtige, så køkkenet også er et godt "værksted". Det har derfor været ideelt for OEO Studio at kunne trække på erfaringerne fra Garde Hvalsøes mange års erfaring med kvalitetssnedkeri og køkkenproduktion.

"Det er fantastisk heldigt, at jeg fik mulighed for at installere vores eget design i det her nye hus," fastslår Anne-Marie. 

© Andreas Mikkel Hansen

Køkkenet for Garde Hvalsø er en videreudvikling af nogle af de specialdesignløsninger, som OEO Studio har lavet på restaurant Kadeau. Det er mere modulært, end snedkerkøkkener almindeligvis er – uden at være et modulkøkken.

Der er lagt vægt på håndværk og funktion, og at give køkkenet karakter af et møbel. Stål patinerer med tiden, og både træ og marmor er organiske materialer med levende og varme overflader. 

OEO Studio har tilstræbt at skabe et køkken, der er anderledes end de andre på markedet.

"Vores køkkendesign signalerer mere møbel end arbejdsstation uden at slippe fokus på brugsformålet. Et køkken skal være funktionelt, og der skal være plads til køleskab og opvaskemaskine. Også selvom det er en integreret del af et opholdsrum med både spise- og dagligstuefunktioner – som det ses her. Det fungerer rigtig godt," konstaterer Anne-Marie Buemann. 

Skamlen på billedet er også designet af OEO Studio, og olieret i farven 'Parisian Blue'. Vægfarven er 'Chateau Grey' fra Flüggers stilhistoriske farvekort. Farverne er generelt afstemte i nedtonede nuancer. Bagest ses loungestolen 'Ferdinand', også tegnet af OEO Studio for Brdr. Krüger.

Måske er du interesseret i...

Andre læser