Shrink It

Shrink It

sådan lyder det ofte når der tegnes og designes produkter specifikt til kvinder. Tag et produkt, gør det mindre og lav det lyserødt. Ikke noget med at finde ind til kernen i kvinders købsadfærd. Når man så tænker på at ca 80 % af indkøb og beslutninger om køb er kvindernes så bliver man endnu mere foruroliget. Kvinder køber ikke kun til sig selv de køber til familien, til børnene og manden. Så jeg vil gerne slå et slag for at redde kvinder fra dårligt design.
Dodge var nogen af de første der lavede specifikke produkter til kvinder i 1955. Det var en anden tid, det var nyt at have design til kvinder. De tog en almindelig Dodge og skiftede farverne ud … de ændrede ikke på størrelsen men tilføjede tilbehør som paraply, regnfrakke, rejsetaske og pudderdåse for at tiltrække kvinderne som nye potentielle købere.


http://www.dodgelafemme.com/access.htm
Mere nutidige eksempler er dell´s della her har de tilføjet ‘feminine’ farver, mønstrer og til med et ‘pige’ navn til produktet.

Men hvorfor er det så få virksomheder som bare laver gode produkter? Produkter der tiltaler begge køn eller ser på hvad der tiltrækker kvinder fremfor mænd og omvendt?? Der er selvfølgelig eksempler som MINI og Apple hvor begge køn er købere. De er, som jeg skrev om tidligere på året, Instant Icons som alle ligegyldigt køn bare må eje. Her har de skabt produkter der er banebrydende, har former der appellerer til begge køn, ny teknik og som ikke nødvendigvis har haft en maskulin eller feminin designvinkel. Det har været mere transparent og der er noget til begge køn.
http://www.fastcodesign.com/1664437/introducing-smart-designs-femme-den-series-on-gender-and-design

I USA er der en bevægelse inden for design som forsøger at gøre op med de traditionelle designmetoder som kalder sig The Femme Den. Jeg hørte en af dem tale sidste efterår - super spændende og underholdende. Der er interessante tanker og overvejelser over temaet og som der blev sagt - det handler også om sex og opdragelse. Hør foredraget af Erica Eden, en af grundlæggerne af Femme Den fortælle her: http://bcove.me/fi5i5m80

“The Femme Den started as an underground collective of international women searching for answers in a world that was not designed for us. We’ve now grown to a leading team of design researchers, industrial designers, and engineers who are paving the way for a deeper understanding around design and gender.

Armed with our unique toolkit of know-how and fresh design methods, we create products that make a positive impact on people’s lives, particularly women’s. We bring our knowledge to life in the products we design—from the kitchen to the ski slopes to the emergency room.

The women’s market is a huge business opportunity, as women buy or influence up to 80% of consumer goods. Yet, the gender dialog is missing from the design world today, probably because there are so few women in the industry to provide a female point-of-view. We are here to fill that gap. Gender needs to be a part of every design project in the same way we consider ergonomics, function, aesthetics, etc. Understanding gender is a new way forward; it is an untapped design tool that can make a difference in design and business.

Our end game is to bridge the gap between assumptions and realities about women to explore the underdeveloped opportunity for good design. What is good design? Kate Rockwell described it well her recent article on the Femme Den in the Fast Company Masters of Design issue http://www.fastcompany.com/magazine/139/separate-and-equal-femme-den.html, “Good products balance the needs of men and women to the benefit of both. They’re not male products masquerading as unisex or–-worse–-hiding under a coat of pink paint. They don’t alienate anyone with over claims of being women-focused or women-friendly. They just are.”

http://www.femmeden.com/ og for flere fotos og diagrammer se http://www.slideshare.net/jessicaivins/on-shrink-it-and-pink-it-designing-for-women

Tine Mouritsen

Tine Mouritsen har altid haft en forkærlighed for design. Hun er optaget af nuet og inspireret af det der mangler. Tine Mouritsen har gennem 2011/2012 blogget som ambassadører her på bobedre.dk. Følg hendes videre arbejde på www.tinemouritsen.dk

Seneste

Måske er du interesseret i...

Andre læser

Opskrifter