Poul Kjærholm

Med inspiration fra Mies van der Rohe, Gerd Rietveld og Eames-parret skabte Poul Kjærholm møbelklassikere, der kombinerede danske håndværkstraditioner med internationalt formsprog.

6. august 2010 af Signe Brogaard

Fulde navn: Poul Kjærholm
Dato: 08.01.1929-18.04.1980
Uddannelse: Arkitekt fra Kunsthåndværkerskolen, 1952
Retning: Modernisme, funktionalisme

I en tid vor træet dominerede som det primære materiale og møbelarkitektens muse, søgte Poul Kjærholm som nyuddannet arkitekt tilbage til den tidlige modernismes industrielle æstetik med sine elegante stålkurver og puristiske formsprog.

Arven fra Mies van der Rohes Barcelona-stol skinner tydeligt igennem i hans ikoniske PK22 stol, der sikrede Kjærholm Lunning-prisen i 1958. Ved at reducere forgængerens formsprog skabte Kjærholm en stol, der i sin enkelhed transcenderer forgængeren.

Selvom Kjærholm valgte at eksperimentere med stålfjeder ofte i kombination med materialer som glas, læder eller flagline, forlod han ikke de håndsværksmæssige principper, han havde lært først som snedker og siden som arkitekt, hvor respekten for materialet og den tekniske kvalitet altid var i top.

Kjærholms møbler rummer alle en slags kunstnerisk strenghed, hvor det elegante forenes med det funktionelle, hvor form og materiale finder hinanden i en harmonisk helhed og netop helheden er væsentlig i Kjærholms æstetik.

Hans fornemmelse for samspillet mellem møbler og rum kan ses i Louisianas koncertsal, hvor Kjærholm har tegnet et møblement, der på en gang understøtter og udforsker museets arkitektur. Louisiana lagde i 2006 hus til en retrospektiv udstilling, hvor møblernes æstetiske kvalitet kom i rampelyset.

Poul Kjærholm fungerede ligeledes som formidler, først som underviser på Kunstakademiets Møbelskole og siden som professor samme sted fra 1976. Udover Lunning-prisen modtog han også Grand Prix ved Triennalen i Milano i 1957 og 1960, samt Eckersberg medaljen i 1960.

Seneste

Måske er du interesseret i...

Andre læser

Opskrifter