Snedkernes Efterårsudstilling 2016 i Christian IV's Bryghus
© Mette Nexmand og SE

Mørkeleg i kongens bryghus

Snedkernes Efterårsudstilling 2016 er henlagt i mørke, og møblerne er sorte. Med sort på. Den gamle forening afslører en ny melankolsk og mystisk side i Christian IV's Bryghus.

30. september 2016 af Mette Nexmand

Snedkernes Efterårsudstilling 2016 i Christian IV's Bryghus

Snedkernes Efterårsudstilling har siden 1981 været en vigtig, årlig begivenhed, hvor foreningens medlemmer, designere og producenter, slår kolbøtter med talentet og viser deres mest eksperimenterende sider.
Og det absolut bedste håndværk, for det er en forening med stolte traditioner indenfor møbelkunst. Nanna Ditzel var en af grundlæggerne, og det taler for sig selv.
SE 2016 kan opleves i Kongernes Lapidarium, også kendt som Christian IV's Bryghus. Udstillingen åbner i dag, d. 30. september, og fortsætter frem til d. 30. oktober.

Sorte møbler i mørklagt rum

Den bredbringede rødstensbygning fra 1600-tallet er næsten fuldkommen mørklagt, og de 48 udstiller deres møbelkunst blandt de næsten 400 hvide skulpturer fra Christian d. 4. tid. Når man træder ind i de gamle rum, hvor fugten fra flere århundreder næsten kan smages, og hvor brostenene er så toppede, at høje hæle er farlige, skal man først vænne sig til den særlige lyssætning. For her er næsten ikke noget lys, og designerne har taget titlen 'Pitch Dark' meget bogstaveligt. Alt er buldrende mørkt.


Rikke Frost, The Vanta Box og Rasmus Fenhann og Søren Risvang, Thin.
Rikke Frost, The Vanta Box og Rasmus Fenhann og Søren Risvang, Thin.

Hvide bryster og sort møbelhåndværk

Det er Norm Architects, som står for iscenesættelsen i år, og det dramatiske setup skabes med lyskegler og den atmosfære, som skulpturerne giver.
De moderne møbler får selskab af blødt belyste, hvide bryster fra det 17. århundrede og majestætiske rytterstatuer.

Med 48 dybt engagerede udstillere er det svært at fremhæve nogen frem for andre, men BO BEDREs nyhedsredaktør Jakob Falhof var særligt imponeret af møblet Thin af Rasmus Fenhann & Søren Risvang. Thin, tre indskudsborde, er formgivet af genbrugt Rio-palisander og glas.
- Flot håndværk. Enkelt, elegant og sååååå fint, er dommen.
The Vanta Box af Rikke Frost vakte også begejstring ved pressefremvisningen.
- Spændende at genoptage blyindfattede vinduer, som er noget, man huske fra mormors villa.
Og Jakob Falhof fremhæver endnu et stykke møbelkunst:
- The Black Box af Mogens Toft: Den er jeg helt vild med - konstruktionen, hvor du kan trække samme skuffe ud på fire sider - mens skuffefronten forbliver på plads, er godt tænkt. Hvis han får det til at fungere ordentligt, er der virkelig potentiale i det, tror jeg.

Det sorte tema er en gennemgående feature i alle objekterne på SE.
Hans Sandgren Jakobsens bord Thor er et af de mest gennemarbejdede eksempler. Det har fået sin sorte overflade ved hjælp af den japanske afbrændingsteknik shou sugi ban.

Hans Sandgren Jakobsen, Thor
Hans Sandgren Jakobsen, Thor

Seneste

Måske er du interesseret i...

Andre læser

Opskrifter