Fokus på Red and Blue Chair: Fra naturtræ til komplimentærfarver

Den berømte Rietveld-stol, der springer i øjnene med sine kraftige farver og kantede form, var oprindeligt slet ikke malet. Men så snart der kom farver på, var alle klar over, at en klassiker var født.

25. juni 2017 af Jakob L. Falhof

Rietveld-stolen, eller Red & Blue Chair, som den oftest kaldes, blev designet af den hollandske designer Gerrit T. Rietveld i 1917. Oprindeligt fremstod den i rent træ, hvilket Rietveld var meget tilfreds med, fordi han mente, at det gav en særlig karakter til det kantede design.

Det var først i 1920, at en ven så stolen og foreslog, at han malede de forskellige flader i kraftige farver, at Rietveld begyndte at eksperimentere med dette. Rietveld byggede en ny stol af tyndere træplader, som han malede kulsort med flader i komplimentærfarver. Dette skete i forbindelse med et andet projekt, Rietveld arbejde med, nemlig Schröder House.

Dette hus har helt sort vægge og gulve, og når stolen blev placeret i disse omgivelser, var det næsten som om stellet forsvandt, og kun de farvede flader stod frem. Det gav en effekt af, at sæde og armlæn svævede frit i luften, som var meget overraskende.

Ifølge MoMa, som har stolen som en del af deres permanente samling, fandt den sit endelige udtryk omkring 1923. Det var på dette tidspunkt, at den blev malet i de røde, blå og gule farver, vi kender i dag.

Red and Blue Chair har inspireret utallige designere gennem tiden. Se blot Konstantin Grcic' design for Mattiazzi eller for den sags skyld hele Memphis-gruppens fascination af farver.

Måske er du interesseret i...

Andre læser