Stefano Giovannoni portræt
Stefano Giovannoni portræt Stefano Giovannoni portræt © bobedre.dk

Stefano Giovannoni

BO BEDRE har mødt den italienske designer Stefano Giovannoni.

22. juli 2011 af Kasper Foged Rasmussen

Stefano Giovanonni (f. 1954) har huseret på den internationale designscene i mere end tyve år. Han startede med sine første produkter i slutningen af 1980’erne for den italienske producent Alessi.

I 1990’erne fik han sit store gennembrud for firmaet, da hans humoristiske og farvestrålende design i plast fandt vej til de fleste hjem verden over. Siden er hans designudtryk blevet mere afdæmpet, hvilket ifølge ham selv er helt naturligt.

– Jeg tror, at det som designer er vigtigt, at du ændrer dit formsprog løbende, så det følger med tiden. I 1990’erne blev jeg i høj grad identificeret med brugen af plastic og stærke farver. I slutningen af 1990’erne stoppede jeg med farverne og koncentrerede mig om sort og hvid og naturlige materialer.

Det var også i den periode, jeg designede ståltingene for Alessi. Nu er du nødt til at forholde dig til bæredygtighed og naturmaterialer.

Som designer skal du skabe ting, der passer i konteksten og til samfundets udvikling, ellers fungerer det ikke, fortæller han, da BO BEDRE møder ham under årets møbelmesse i Milano, hvor han fremviser sin nye lampe designet for hollandske Moooi.

– Med Mask Lamp har jeg forsøgt at skabe en meget ikonisk lampe, og nogle af detaljerne kan man genkende fra en maske, deraf navnet. Det er et industrielt produkt fremstillet af en forstøbt skal, men man får alligevel en følelse af, at den er håndlavet. Det er nærmere en lysskulptur, pointerer Stefano Giovannoni.

Han er uddannet arkitekt, og da han for alvor sprang ud som designer i 1980’erne, var designverdenen en anden end i dag.

– Den gang arbejdede vi med italienske producenter, som fik lavet deres ting i Italien. Dengang præsenterede en stor producent som Alessi måske 10 til 15 nyheder på et år.

I 1990’erne blev en del af produktionen flyttet til Kina, hvor det er meget billigere at fremstille støbeforme osv. Det betyder, at Alessi nu præsenterer 50 til 70 nyheder på et år, fortæller han og ærgrer sig over konsekvenserne.

– Da tingene blev produceret lokalt, brugte man længere tid på at udvikle, fordi det var så meget dyrere. I dag går det hurtigt, og produkterne har en meget kortere levetid. Nu skal der hele tiden nyheder på banen, og rigtig meget bliver taget af markedet efter kort tid, hvis det ikke sælger med det samme, fortæller han.

Og det med at give tingene tid er noget, han gerne vil give videre til unge designere.

– Lige så snart de unge kommer ud fra designskolen, vil de med det samme finde nogen, der vil producere deres design.

Det er en stor fejl. Du skal først finde dit formsprog og så skabe et personligt og unikt udtryk. Mange springer over, hvor gærdet er lavest, og det kommer der sjældent noget godt ud af.

Godt design tager tid og er svært. Det skal man lære, før man kan blive rigtig god, fastslår han.

Seneste

Måske er du interesseret i...

Andre læser

Opskrifter