Philippe Starck

Han er nået så langt, som det vel er muligt som designer. Den 55-årige excentriske franskmand Philippe Starck har haft rockstjernestatus, siden han brød igennem med sit humoristiske design i 1980'erne og oplevede en glamourøs storhedstid frem til starten af 1990'erne.

2. januar 2006 af Kim Flyvbjerg

Mange kender hans stoleklassiker Costes (øverst til venstre – i en aluminiumsudgave fra 1988), citruspresseren Juicy Salif (øverst i midten – for Alessi, 1990) og taburetten W.W. Stool (øverst til højre – for Vitra, 1990).

I dag arbejder han fortsat for nogle af verdens mest magtfulde designfirmaer – Puma, Kartell og Samsonite for blot at nævne et par stykker.

Han er stadig i stand til at samle verdenspressen, selv når han giver sit bud på noget så uromantisk som et toilet – som det var tilfældet i december 2004, hvor han præsenterede sin tredje badeværelseskollektion for de tyske firmaer Duravit og Axor Hansgrohe.

Men hvad har Philippe Starck præsteret på denne side af år 2000? Er han stadig designernes svar på Prince – sådan som verden behandler ham?

Eller lever han i dag på navnet og sit skæve, elskelige væsen som en udbrændt havenisse – en kitschet feature, som han i øvrigt præsenterede den tjekkede designverden for ved starten af det nye årtusinde.

Kitsch eller kunst? Bedøm selv her på ti udvalgte Philippe Starck-design fra 2000 og frem til i dag. Om Kartell var ‘tvunget’ til at tage omtalte havenisse for at få noget ‘rigtigt’ design er uvist.

Men Starck har bl.a. også tegnet disse to stole for firmaet – stolene i farvet, transparent plast og den organiske tyggegummiagtige lænestol.

Og ligesom rockstjerner samler op på deres hits og udsender dem i nye indpakninger, ja så er det også blevet til et reissue af en taburet med plads til opbevaring i form af en overdimensioneret tand, der oprindeligt blev skabt i 1991. Det samme gælder lampehittet Romeo Moon for Flos fra 1995, der i 2003 kom i denne version.

Et besøg på den officielle hjemmeside www.philippe-starck.com vidner om, at intet er for småt, intet er for stort, for kedeligt, for syret, for ambitiøst eller for fjollet. For Starck.

Blandt hans design er en babyalarm, solbrillerne Biospeed og adskillige andre ting, der snart udgør en komplet Starck-garderobe såsom et futuristisk armbåndsur og lige så fremsynede sneakers.

I den tungere vægtklasse er en række byggeopgaver, selv om Starck benytter en hver lejlighed til at fastslå, at han er designer, ikke arkitekt.

Han har bl.a. arbejdet en del med Taschens boghandler (Los Angeles, 2004) – det store forlag har i øvrigt udgivet flere bøger om og med Starck.

Blandt de større opgaver er også intet mindre end en privat lystyacht. Starck er desuden chefdesigner på det nye højhastighedstog Eurostar Train, men så vidt vides har han endnu ikke kastet sig over sin fars gebet – han var flykonstruktør.

Seneste

Måske er du interesseret i...

Andre læser

Opskrifter