Gensyn med Wiinblad

Bjørn Wiinblad var flamboyant og fabulerende, og hans designunivers alt andet end minimalistisk. Så der har været stille om ham de sidste par årtier. Men nu er han aktuel igen... og på vej mod nye fans.

6. oktober 2014 af Charlotte Ravnholt

Keramikeren og multikunstneren Bjørn Wiinblad (1918-2006) er mest kendt for sin eventyrlige og karakteristiske streg, sine poetiske kvinder med spidse næser og sit frodige og fantasifulde formsprog. Hans enorme produktion tegner sig for et af de mest farverige kapitler i dansk brugskunsthistorie. For han var en levemand og en verdensmand. Og en ener. Og hans maksimalistiske stil opnåede en utrolig popularitet, også internationalt, op gennem 1960’erne og 70’erne. Ethvert dansk hjem med respekt for sig selv havde et eller andet Wiinblad-design stående eller hængende. I takt med udviklingen og diverse stilskift gik Wiinblad dog gradvist fra at være cool til kitschet. Og i de sidste mange år har Wiinblads produkter været loppefund og eftertragtede samlerobjekter, for nogle af de mere trendy endda kult, men for de fleste nok mere hadet end elsket i en tid, hvor alting har skullet være hvidt, rent, stramt og nordisk.

Nu er tiden igen blevet en anden, og folk har både lyst til og mod på flere farver og mere liv og personlighed i det design, de køber. Derfor har Rosendahl Design Group ladet Wiinblad genopstå som brand med en stor ny kollektion, der hylder hans autentiske univers, men i et moderne, funktionelt formsprog, der bejler til både nostalgiske samlere og nye generationer.

Intet sted i verden stod Bjørn Wiinblads hjerte så nær som Det Blå Hus i Kgs. Lyngby. Det var her, han boede og arbejdede fra 1966 og frem til sin død, og huset er i dag - udover at være et sted, der rummer et utal af historier og anekdoter - den vigtigste kilde til forståelsen og videreførelsen af hans kunstneriske arv og dna. En stor del af arbejdet med revitaliseringen af Wiinblad-brandet er derfor foregået i Det Blå Hus, hvor tusindvis af motiver er blevet gennemgået. Resultatet er 47 nye dele med motiver, der er genskabt 100 procent efter Wiinblads originale streg, men indsat i et moderne farve- og produktunivers, Den nye kollektion rummer bakker, krus, skåle, vaser, skærebrætter, lysestager, kagedåser og urtepotteskjulere. Udover Wiinblads absolutte yndlingsfarve blå fås produkterne også i sort, grøn, gul, rød og lilla til priser fra 99,95-499,95 kr.

Seneste

Måske er du interesseret i...

Andre læser

Opskrifter